Hoe service ik een uurwerk zonder incabloc? Hulp gevraagd

Wou @wbcoupe een PB’tje sturen met deze vraag, maar waarschijnlijk hebben nog wel meer mensen wat aan het antwoord

Tot hier toe heb ik enkel horloges met schokbescherming gekuist, zou graag de juiste techniek of tips weten om een balans met vaste capstenen correct te kuisen (ik ga er van uit dat die er af moeten om de pivots en het steentje goed proper te krijgen)

Er begint zich namelijk een kleine wachtrij te vormen van dergelijke horloges :slight_smile:

2 likes

https://youtu.be/yxUhZNCVbD0 kijk hier eens of je hier wat aan hebt.

2 likes

Lijkt mij inderdaad een prima filmpje om even te kijken :+1:

De eindstenen zullen er inderdaad af moeten om die goed te kunnen schoonmaken. Daarvoor moet je eerst de balans van de kloof halen.

Uurwerk in de schoonmaakmachine gaat ook anders. Bij een uurwerk met shocksystemen zet je de balans voor het schoonmaken weer in het uurwerk (zonder shocks) en doe hem zo in de schoonmaakmachine. Bij een zonder schocks zet je de balans niet terug maar die plaats je los (en ook los van de kloof) in je mandjes omdat anders je tappen of lagerstenen beschadigd kunnen raken.

2 likes

Je kan bij shock system ook de stenen toch na de schoonmaak met de hand schoonmaken?

1 like

Wanneer je ze schoonmaakt maakt niet zoveel uit, maar om beschadiging tijdens het schoonmaken te voorkomen wordt vaak aangeraden om ze te verwijderen als je de platine met balans in de schoonmaakmachine doet. :thinking:

2 likes

Ah oké good to know!

2 likes

dank jullie wel heren!
zal eens beginnen oefenen op scrap movements (aan de balans prutsen jaagt mij nog steeds wat schrik aan)

Werk onder voldoende vergroting en je zal merken dat de balans veer niet zo eng is! Voorzichtigheid is natuurlijk altijd belangrijk maar heb zelf al paar keer een veer hersteld onder vergroting en dan krijg je vanzelf gevoel er voor.

1 like

Een stereomicroscoop is wel een uitkomst bij het werken aan een balans. Ik kan niet meer zonder :innocent:

1 like

Merci voor de tip. ik heb vroeger een stereo microscoop geprobeerd maar lukte niet met mijn ogen (wat last met dieptezicht) - zal een straffe oogloupe moeten worden

1 like

Misschien al bekend, maar deze 3 delen van Kalle zijn uitermate verhelderend als het gaat om balans werkzaamheden…

1 like

Merci. Ben ook fan van Kalle zijn video’s!

1 like

Een genot om naar te kijken (en naar te luisteren)

1 like

Dat werkt voor mij weer slecht :sweat_smile: Ik heb last dat m’n andere oog lui wordt als ik te lang met een oogloep werk. Duurt soms wel een half uur voordat ik daar weer scherp mee zien kan. Dus ik werk bij voorkeur met een optivisor of anders de stereomicroscoop.

Zo heeft iedereen z’n uitdagingen :blush::grin:

1 like