Hoe service je een Horloge in Noryl Solid Case?

Ik heb onlangs een Continental Formule 1 bij een paar duikers gekregen.
Een aardig horloge met zeer duidelijk display, tachymeter.
Hij loopt echter ongeveer 10 minuten per 24 uur te langzaam.
Maar hoe kom ik bij het uurwerk?

Dit vraagstuk is wellicht al verschillende malen besproken, ik kon hier op watchuseek en op google geen pasklaar antwoord vinden.
Ik meen ergens ooit een howto gelezen te hebben, kan deze niet vinden.

Voorzover mijn kennis reikt moet je bij dit soort horloges via het glas werken.
Deze had ik verwijdert de kroon uitgetrokken en dan zou jet het uurwerk los moetn wippen omdraaien en kroon verwijderen en aan de slag.
Ik krijg het uurwerk aan de andere kant van de kroon amper 1 mm gelicht, draaien lukt dus niet zonder te forceren.

Heeft iemand een idee hoe dit aan te pakken? Met welke gedachte zijn deze Horloges gefabriceerd. Wegwerp horloge? Kroon afbreken en er later een nieuwe plaatsen?

Ik ben benieuwd.
Uiteraard is een topic over horloges niets zonder de foto, anders weten jullie nog niet over welk plastic gedrocht ik me me zo’n zorgen maak. :wink:

moet je niet de wijzers en wijzerplaat verwijderen om bij de ‘stem lock’ to komen , die (meestal) indrukken waarna je het uurwerk kunt verwijderen ?

Let op , ik heb geen ervaring met dit type horloges , wel met andere die op deze manier gedaan kunnen worden

Hallo Firstrubu,

Het horloge kostte destijds, in de zeventiger jaren, 10 gulden.
Alle eenvoudige reparaties, zoals glas, kroon, opwindstift enz. werden tegen de kosten van één gulden gemaakt.

Met een wijzertrekker of twee hefboompjes achter de kroon, kun je de opwindstift eruit trekken. Daarna door opblazen (pompje) het glas eruit drukken.

Dan is het uurwerk eruit. Wees voorzichtig met de secondenwijzer.
Deze ligt zo van het hulsje, daarna krijg je het er niet weer op.

Het uurwerkje is caliber EB 8800.

Groet,
Inca

Lastige dingen die kunstof kastjes, heb hetzelfde geneuzel gehad met een Mondia en een tissot sideral …beide nooit open gekregen,teveel kans op beschadiging vond ik.