Hoe slecht is het polijsten van een horloge?

Om even kort mijn ervaring en mening toe te voegen.

Het polijsten van een duur horloge is hetzelfde (in mijn ogen) als je Ferrari 250 GTO toe vertouwen aan iemand die er echt rakettechnologie van heeft gemaakt om alle puntjes op de i te zetten.

Er zijn heel veel rakkers in omloop die in de weg gezeten worden door hun ego, en die denken die exclusieve vintage Audemars Piguet Royal Oak die pak ik wel even aan…

Ik ga de term polijsten niet gebruiken want er komt gewoon veel meer bij kijken dan polijsten, het is opknappen met als resultaat, nieuwstaat zonder dat een andere liefhebber kan zien dat er uberhaupt wat aan gedaan is…

Dat is het vakwerk wat je wilt hebben, gewoon onzichtbaar opknappen zodat je exclusieve klok er weer uitziet als nieuw.

Dat is naar mijn bescheiden mening the way to go.

Niet goedkoop, o.k.! maar dat was je exclusieve klok ook niet.

Zulke vaklui zijn dun bezaaid.

Maar als je echt met je hart en ziel om een mooi stukje techniek en vakmanschap geeft dan doe je je huiswek en gun je je klokje het beste op dat gebied, dan zal er ook hoogstwaarschijnlijk geen waardevermindering van toepassing zijn op je dure vintage (bijvoorbeeld), puur omdat het ZO goed gebeurd is.

Groeten,

Noel.

Dat was ook mijn plan maar krijg het ook nu niet gevonden, was nog op het 'oude" forum. En ik weet bijna zeker wie de post heeft gemaakt maar aangezien ik het niet terug kan vinden en daardoor dit niet met zekerheid kan zeggen lijkt het mij niet zo netjes om dat wel te doen.

Gevonden ! Ik snap alleen nog niet hoe ik dan een link moet plaatsen :pensive:
bericht heet : Is deze Breitling Colt nog netjes te krijgen ? Van 02-Mei en dan bedoel ik post 35.

Link kan je kopiëren en plakken.

http://www.horlogeforum.nl/t/is-deze-breitling-colt-nog-netjes-te-krijgen/41845/35?source_topic_id=44484

Vreemd want ik lees over Dik eigenlijk alleen positieve verhalen.

Dank voor de tip :+1: Ik lees er inderdaad ook vaak goede dingen over en ben er ook niet op uit om hem in een kwaad daglicht te stellen maar de discussie lezende moest ik er aan denken en wou alleen onder de aandacht brengen dat er blijkbaar ook andere ervaringen zijn.

Ik heb ze bij Wesseling & Vreeker wel eens bezig gezien en daar was ik echt van onder de indruk. Over deze onomkeerbare handelingen aan een horloge moet je gewoon hele goede afspraken maken, wat wel en wat niet, hoe ver kan men gaan e.d.

2 likes

Met W & V kan je idd goede afspraken maken. Vaklui👍

het afronden van hoeken, een Goede polijster weet dat tot een minimum te beperken…
de kasten die ik in het verleden heb gemaakt waren ook gepolijst… als ze van de machine afkwamen waren ze scherp van de bewerkingen met de frees… na het polijsten waren ze een haartje afgerond.
een klein beetje afronden is niet erg… maar vlakken moeten wel vlak blijven… dat is het moeilijkste…

Juist dat is het belangrijkst en vooral niet alles perfect willen. Beter dan een 8 wordt het niet.

Ik heb ervaring met Timefix, Dik Wakker en Wesseling en Vreeker. Hoe vakkundig ook, sporen laten ze allemaal na. Achteraf dus ook in zeker 2 van deze 3 gevallen spijt.

Timefix was redelijk aan de prijs, prima resultaat maar de klok was geborsteld in afwijkende korrel.
Dik Wakker was goedkoop en leek in eerste instantie mooi, toch facetjes verschillend en band onnodig geborsteld.
Wesseling en Vreeker middelgoed geprijsd, langste wachtrij, mooi resultaat maar met name de sluiting toch te lang gepolijst.

Alle drie de horloges waren serieuze klokjes en bij alle drie de polijsters had ik goed contact.
Bij Timefix kreeg ik het prettigste gevoel dat hij wel wist wat het voor mij betekende.

Nogmaals; maak duidelijke afspraken! Hecht je meer waarde aan een zo goed als nieuw uiterlijk of een zo goed als origineel uiterlijk?

Elke 5 jaar n servicebeurt… Dan kom je na n paar decennia t uurwerk tegen :wink:

1 like

Beste forumleden of liever gezegd horlogeliefhebbers, zelden reageer ik op een forum doch een deel van mijn klanten komen via dit forum naar mij toe en dat waardeer ik ten zeerste. Daarom, (beetje laat) mijn onderstaande informatie, die ook op mijn website vermeld staat. Ik zal proberen met enige regelmaat iets te posten van wat ik die betreffende dag onder handen heb genomen.

Gepolijst en ongepolijst
Op de eerste plaats is het misschien goed om de term ongepolijst toch van een nuance te voorzien. Een ongepolijst horloge bestaat in feite niet, geen enkel horloge verlaat de producent of fabrikant zonder een dergelijke bewerking te hebben ondergaan.

Polijsten is een proces van metaalmoloculen verplaatsen doormiddel van wrijvingswarme. Er gaat dus geen materiaal verloren maar putjes, krassen etc. worden gevuld met het verplaatsen van het metaal (hermoduleren van het oppervlak).

Een horloge polijsten is een complex proces en vereist veel ervaring, vaardigheid, toepasbaarheid van machines en materialen. Bedenk daarbij ook dat horloges soms pas na polijsten/opmaak permanent worden samengevoegd waardoor je nooit meer dezelfde ruimte verkrijgt als de producent. Het is bij bepaalde modellen soms zeer ingewikkeld om een bevredigend eindresultaat te verkrijgen.

Is polijsten slecht voor een horloge of waardeverminderend? Nee. Maar er zijn wel grenzen en gradaties van de staat waarin het werkstuk zich bevindt. Een horloges dat 5 keer is hersteld vanwege diepe/grove beschadigingen wordt er natuurlijk niet fabrieksnieuw van.

Een horloge dat 5 keer ondeskundig met de “botte bijl” is bewerkt gaat er natuurlijk ook niet bepaald op vooruit.

Een splinternieuw horloge geheel nog in de stickers is natuurlijk altijd meer waard dan een gedragen en uiteindelijk weer als nieuw opgemaakt horloge.

Een gedragen horloge verliest op den duur zijn oorspronkelijke glans en zal onregelmatigheden vertonen in zijn eindfinish met hier en daar een krasje en een putje.

Wanneer de oorspronkelijke look is vervaagd. Kunt u uw horloge deskundig nieuw laten opmaken. Hierdoor verkrijgt u weer een zo goed als nieuw horloge.

Zwaar beschadigde horloges kan ik vaak tot verrassing van diens eigenaar (en heel eerlijk soms ook van mijzelf) toch weer herstellen tot een prachtig resultaat. Hiervan kunt u vele foto’s op deze website vinden.

Hoe lang blijft het horloge na een polijstbeurt mooi? Dat hangt af van hoe u het draagt. Als u het zorgvuldig draagt en eens per maand voorzichtig (ingeval van waterdichte horloges) met een zacht stromend straaltje lauw water en een heel klein beetje handzeep uit flacon reinigt met uitsluitend uw blote handen, geen tandenborstels etc. vervolgens afdept (niet wrijven) met een zachte theedoek, even laten drogen of droogblazen en dan nawrijft met een microvezeldoek dan blijft uw horloge jarenlang zijn glans en schoonheid behouden. Om een voorbeeld te geven mijn horloge heeft ongeveer eens per 7 jaar een professionele behandeling nodig. Zorg wel voor een juiste microvezeldoek, die u niet mag wassen! Alle andere vezels hoe zacht ook krassen!!

Om een voorbeeld te geven inzake de vraag hoe slecht is het polijsten van een horloge heb ik vandaag foto’s gemaakt inzake een Cartier Santos die ik vandaag nieuw heb opgemaakt. Dan is het de keuze aan diens eigenaar om het zo te laten voor wat het is of om deze weer zo nieuw als mogelijk te maken.

11 likes

Welk bedrijf heeft U? Die Cartier ziet er strak uit.

Hoi van Horlogepolijsten.nl

3 likes

Ah Dik Wakker. Ik heb ook minder goede verhalen gelezen over je op het forum met betrekking tot een Rolex polijsten.

Ik kan je als ondernemer aanraden om niet teveel op het forum te hangen, het lijkt me juist bad for business.

Maar thumbs up voor die Cartier, dat is vast een blije eigenaar :ok_hand:

4 likes

Ik streef naar 100% tevreden klanten, daar zal ik alles voor doen. Daarom zal ik hier proberen regelmatig werk te gaan posten, ik heb het zeer druk en kom er niet altijd toe. Ga mijn best doen

8 likes

Nico Rijsman te Culemborg is een topper, respecteert de verschillende facetten van de kast en band. Ik heb een keer een Breitling Colt door hem licht laten polijsten, wat een vakwerk.

Heb je toevallig e-mail van die persoon ?

Ik zat te zoeken op ‘polijsten’ en kwam deze oude post van @Dik tegen. Heldere uitleg, dankjewel.

1 like