Hoe staat dit forum er tegenover om horloges te identificeren die niet helemaal 100% correct zijn?

Hoe staan de mensen op dit forum tegenover het (openbaar/publiekelijk) identificeren van vintage horloges die niet helemaal origineel zijn ?

Zelf ben ik op diverse fora actief en op de meeste fora wordt het geaccepteerd en zelfs aangemoedigd om vintage horloges te identificeren die niet 100% correct zijn, waarna je met de verkoper en/of veiling site communiceert dat er iets ‘mis’ is met een horloge. Dit voorkomt dat iemand (vreselijk veel) geld uitgeeft voor een horloge dat niet in orde is.

Voordat ik het hier ook (verkeerd) doe wil ik graag weten wat de ‘geaccepteerde procedure’ is hier ?

-: eerste laten zien
-: mail naar de verkoper
-: reactie hier plaatsen

of

-: mail naar de verkoper
-: als reactie goed is verder niets doen ?
-: bij geen reactie , na hoelang bekend maken ?
-: of ook bij reactie bekend maken en iedereen laten weten dat het netjes opgelost is ?

of

-: niets doen en denken "ze zoeken het maar lekker uit , ik weet waar ik mee bezig ben en ze horen het wel van me als ze laten zien dat ze het horloge gekocht hebben’ ?

roept U maar

(p.s. het gaat mij hier om vintage samengebouwde horloges , moderne replica’s kunnen denk ik de meeste mensen wel herkennen)

Is hierop een eenduidig antwoord te geven?

Naar mijn mening is dit in ieder geval anders, en moet rekening gehouden worden met een aantal factoren:

-wordt het horloge geadverteerd door een forumlid?
Dan lijkt eerst één op één contact me op zijn plaats. Als de verkoper voet bij stuk houdt kun je er voor kiezen ook een opmerking als re-post bij de advertentie te plaatsen, wel met onderbouwing waarom je het denkt. (Hiermee loop je wel het risico dat je, ondanks dat je aangeeft wat je anders vindt, door je medeforummers hier wordt weggezet als iemand die er geen verstand van heeft, of als iemand die een ander zijn horloge niet gunt. Maar dat terzijde)

-vraagt iemand advies aan de hand van foto’s?
Vertel wat je ziet en opvalt, gewoon als re-post.

-als iemand zijn nieuwe aanwinst toont?
In principe via pb, tenzij breed uitgemeten wordt dat het een MP koopje was bijvoorbeeld :).

Maar goed, er zijn zoveel voorbeelden te bedenken. Doe gewoon wat je denkt dat goed is. Er is, zover ik weet, geen regelgeving voor.

Ik vind het eigenlijk wel goed dat je dit aankaart. Ik heb zelf weinig verstand van horloges en ben me bewust van het feit dat dat een risico is als ik een horloge koop. Als ik echter een horloge verkoop, dan vind ik in ieder geval dat ik iets moet verkopen wat volledig klopt met de beschrijving en de prijs daar passend bij is. Ik verkoop mijn horloges dus vaak met de informatie die ik heb gekregen toen ik het horloge zelf kocht. Als die info echter nietr klopt ben ik altijd heel blij als ik die feedback krijg. Ik kan dan meteen de info en prijs aanpassen. Dat is wellicht vervelend, maar ik pak liever mijn verlies dan dat ik het risico loop dat mensen denken “dat is een onbetrouwbaar persoon, want die probeert ‘foute’ horloges te verkopen.”

Dus bij koop en verkoop juich ik die feedback dus alleen maar toe. Ik denk: altijd even een PB-tje, doet de verkoper daar niets mee, dan openbare reactie om potentiële kopers goed te informeren. Desnoods simpelweg de vermelding: ‘Verkoper en forumlid hebben contact met elkaar gehad en blijven verschillen van mening voor wat betreft de beschikbaar gestelde informatie.’

Ik heb het recent meegemaakt (ebay) en was erg blij met de reacties van forumleden, ook al bleek daaruit dat het horloge niet voor de volle 100% authentiek was.

Gr,
Peter

Zolang men een ieder in zijn waarde laat mag alles op het forum wat mij betreft. De een koopt een horloge omdat het mooi is, een ander koopt een horloge alleen als het 100% origineel is met wabi, doos en papieren. Daar zit nog een hoop tussen.

hoop goeie reacties , dank jullie wel

voorbeeld:

-: Ik zie een horloge op een NL Vintage site dat niet klopt
-: Het horloge wordt niet op het forum aangeboden
-: mailtje gestuurd naar de verkoper en tegelijkertijd laat ik op het/een forum weten dat er iets niet klopt met een horloge zonder de naam van de site en verkoper te melden maar met vergelijkings foto’s waar ik laat zien wat er niet klopt

ok of niet ? ,

moet je de verkoper eerst de kans geven om te reageren (zo ja, hoe lang wacht je op antwoord, mijn ervaring is dat je kunt wachten tot je een ons weegt) voordat je het op een forum zet ? , iemand zal het horloge maar kopen terwijl ik op antwoord van de verkoper wacht (bijvoorbeeld ‘buy now’ Ebay)

ook is mijn ervaring dat bekendheid op een forum beter helpt om actie te ondernemen , en als de verkoper positieve actie onderneemt laat je dat uiteraard ook op het forum weten . Zodat mensen juist MEER vertrouwen krijgen in de verkoper in kwestie

0f zie ik het te simplistisch ?

ReneJK Schreef:

voorbeeld:

-: Ik zie een horloge op een NL Vintage site dat
niet klopt

-: mailtje gestuurd naar de verkoper en
tegelijkertijd laat ik op het/een forum weten dat
er iets niet klopt met een horloge zonder de naam
van de site en verkoper te melden maar met
vergelijkings foto’s waar ik laat zien wat er niet
klopt

ok of niet ? ,

moet je de verkoper eerst de kans geven om te
reageren (zo ja, hoe lang wacht je op antwoord,
mijn ervaring is dat je kunt wachten tot je een
ons weegt) voordat je het op een forum zet ? ,
iemand zal het horloge maar kopen terwijl ik op
antwoord van de verkoper wacht (bijvoorbeeld ‘buy
now’ Ebay)

ook is mijn ervaring dat bekendheid op een forum
beter helpt om actie te ondernemen , en als de
verkoper positieve actie onderneemt laat je dat
uiteraard ook op het forum weten . Zodat mensen
juist MEER vertrouwen krijgen in de verkoper in
kwestie

Situatie 1, zoals jij hem schetst: lijkt mij geen enkel probleem, dus okay. Meer specifieke vragen - om welke verkoper gaat het dan, want ik sta op het punt om zo’n horloge aan te schaffen - kunnen dan via pb beantwoord worden.

Verkoper kans gunnen te reageren en/of op andere wijze actie te ondernemen is altijd netjes. Wachttijd van een week lijkt mij meer dan genoeg. Als je het horloge serieus wilt kopen, krijg je vaak binnen 2 dagen een reactie.

Zie je het simplistisch? Misschien wel, maar dan ben je dus niet de enige.

ReneJK Schreef:

voorbeeld:

-: Ik zie een horloge op een NL Vintage site dat
niet klopt

-: mailtje gestuurd naar de verkoper en
tegelijkertijd laat ik op het/een forum weten dat
er iets niet klopt met een horloge zonder de naam
van de site en verkoper te melden maar met
vergelijkings foto’s waar ik laat zien wat er niet
klopt

ok of niet ? ,

now’ Ebay)

ook is mijn ervaring dat bekendheid op een forum
beter helpt om actie te ondernemen , en als de
verkoper positieve actie onderneemt laat je dat
uiteraard ook op het forum weten . Zodat mensen
juist MEER vertrouwen krijgen in de verkoper in
kwestie

Niet te simplistisch. Hoe vaak gebeurt het niet dat we hier een link naar mp posten met daarin een foute klok?

Op dat vintage forum lijkt het me van belang dat de verkoper een goede reputatie houdt/heeft/krijgt. Het lijkt me dus meer van belang dat juist op dat forum duidelijk is dat er iets niet klopt met een aangeboden horloge. Ook nog linken naar dit forum vind ik dan zelf onnodig.

Is een horloge met een niet originele wijzer een fout horloge ?

Dat ligt aan de definitie fout horloge! Een mod is geen fout horloge, een oud horloge waarvan de wijzer vernieuwd is, is in mijn ogen geen fout horloge. Een Rolex met chinees uurwerk wel.

williams Schreef:

Is een horloge met een niet originele wijzer een
fout horloge ?

Dat hangt ervan af hoe het horloge geadverteerd wordt

Als het aangeboden wordt als ‘100% origineel’ met bijbehorend prijskaartje of als er geen melding van gemaakt wordt dat ‘de wijzer is vervangen voor een niet originele’ maar toch de hoofdprijs voor gevraagd wordt, wat een 100% originele wel kan opleveren, dan vind ik de verkoper wel fout als hij het weet of had kunnen weten.

ReneJK Schreef:

now’ Ebay)

Zoals ik al op het andere forum heb gezegd vind ik het netje om de verkoper de kans te geven te reageren en zonodig actie te nemen n.a.v. je opmerkingen voordat je het publiek maakt. Gezien de snelheid waarmee op internet gehandeld kan worden lijkt mij 24-48 uur meer dan genoeg tijd om te reageren.

Ik ben geen voorstander van zaken gelijk maar op het net gooien. Die gaan hun eigen leven leiden, ook als er later wordt gerectificeerd.

Niet helemaal hetzelfde maar ter illustratie: kijk maar naar hoe vaak nog naar het beruchte Explorerartikel van Walt Odets wordt verwezen, ook in relatie tot andere generaties van de Explorer.

Je mag wat mij betreft overigens wel van vintagekopers verwachten dat ze zich goed informeren voordat ze kopen. Als ze zonder enig onderzoek kopen nemen een risico.

Vahalis Schreef:

Je mag wat mij betreft overigens wel van
vintagekopers verwachten dat ze zich goed
informeren voordat ze kopen. Als ze zonder enig
onderzoek kopen nemen een risico.

Helemaal mee eens Bas, en in mijn ogen is de vintage handelaar OOK een vintage koper , dus die neemt een risico als ze zonder enig onderzoek kopen, wat hier denk ik ook aan de orde is, er staat een merk op dus zal het wel goed zijn.
En het risico is in deze dan ook dat ze er op aangesproken worden

Terwijl in tenminste 25% van de aangeboden vintage (breitling) horloges iets niet klopt. En dan moet je dus als expert/vintage verkoper veel beter geinformeerd zijn dan als particuliere koper

Goed intitiatief, ReneJK.
Mits goed onderbouwd en met recht en gelegenheid tot wederwoord van de verkoper, lijkt me dit vooral leerzaam. Persoonlijk heb ik het om die rede nog niet aangedufd om vintage te kopen; te weinig diepgravende historische detail-kennis.

Ik zal ook dan even laten zien waar het om ging zonder al te veel in detail te treden , maar de discussie op een ander forum ging vooral over ‘eerst had ik de verkoper moeten attenderen en niet direct openbaar maken’ en 1 opmerking dat ‘het alleen mijn mening is en dat 1 mening niet doorslaggevend is of een horloge wel of niet origineel is’

mail naar verkoper :
Goedenavond,
ik was vanavond op uw site en kwam de Breitling AVI / Co-Pilot tegen en wilde U erop attenderen dat het uurwerk in dit horloge niet (geheel) origineel is en waarschijnlijk vervangen is door een niet origineel breitling uurwerk of uit verschillende onderdelen is opgebouwd.
Een Breitling uurwerk heeft namelijk een ‘WOG’ import code op de balans en dit uurwerk heeft de import code van een ander merk .
m vr gr Rene

antwoord van verkoper:
Hallo Rene,
Dank voor de email;
uiteraard zullen we dit gaan uitzoeken; voorlopig halen we de Breitling
van onze website.

vriendelijke groet,
xxxxxxxxxxxxxxxxx

horloge in kwestie

-: US import code op de balansbrug , Breitling gebruikt BOW en later (vanaf 1956) de Importeur Wakmann de WOG code
-: US import code op het aangeboden horloge is KXF en dit hoort bij Zodiac, Clebar horloges
-: De spacer om het horloge in de kast te schroeven is niet origineel (koper / brons ipv staal en ziet er anders uit dan origineel)
-: diverse schroeven zijn niet origineel meer op het uurwerk

tuurlijk kan een onderdeel , en in dit geval meerdere onderdelen, vervangen zijn , ik geef alleen aan dat het niet 100% in orde is. de balansbrug is zeker van een ander merk en de spacer ook. Hoe het precies zit ga ik niet over speculeren. En als de verkoper meer info wil of een 100% originele 765 AVI wil vast houden om te vergelijken dan sping ik in de auto en rijd naar hem toe .

ik heb de verschillen die op 1 foto te zien zijn vast aangegeven, links niet in orde , rechts wel

Ik vind dat je correct gehandeld hebt en voor wat betreft de opmerking ‘het is maar 1 mening’: het is wel een verdomd goed - met foto’s! - onderbouwde mening, waar je gewoon niet omheen kan. Het is de vraag of je dan ook wel van een mening kan spreken. Het is meer bewijs dan een mening. Bij twijfel zou ik zaken niet zo snel openbaar maken, tenzij je dan natuurlijk weer heel goed aangeeft dat je twijfelt en waarom. Daarnaast: je hebt de verkoper ingelicht en deze niet met naam en toenaam genoemd in je reactie. Alles okay, lijkt mij (tu)