Wie is er bekend met een Oris Artelier chrono (zilveren wijzerplaat) en kan mij tips geven? Ik heb namelijk met iemand afgesproken deze a.s. maandag (face to face) van hem op een neutrale plek over te nemen. Deze man is niet bekend van het forum. Doos en papieren zitten er bij. Waar moet ik op letten om te zien of deze echt is? Het zal mijn eerste Oris worden.
Je koopt de verkoper
Als het dan niet goed aanvoelt is het niet goed.
Ook als het klokje een niet conforme vraagprijs heeft kan je gaan twijfelen.
Een Oris voor een paar 10tjes kan natuurlijk niet
Ik zou nooit afspreken op een neutrale plek.
Beetje vreemd verzoek vind ik dat.
Is hier op het forum toch redelijk gebruikelijk. Als koper vond ik het eerst redelijk verontrustend. Maar eigenlijk ook wel logisch dat je als horlogeverzamelaar niet zomaar iedereen bij je over de vloer laat komen.
Ik heb een aantal Orissen en mij valt op dat er relatief weinig hoogwaardige kopieën zijn. Dat zal mede met de zichtbodems te maken hebben. Gezonde argwaan is goed, maar je hoeft het ook niet te overdrijven. Oris is nou eenmaal meer een merk voor de liefhebber dan voor de massa. Voor een fake Tissot, Rolex of TAG is sneller een klant te vinden.
Maar Tom, alles wordt gekopiëerd. En ook van Orissen zijn er goede kopieën. Om bijvoorbeeld de bovenste Artelier chrono te beoordelen uit mijn vorige post, moet m.i. toch eerst het uurwerk aandachtig bestudeerd worden.
Met een aantal van de hierboven aangegeven tips had ik bij het zien van het horloge reeds het idee dat deze wel echt was. Aangezien ik toch graag bevestigd wilde hebben dat deze echt was (niet zo zeer vanwege het horloge, maar meer vanwege de persoon), ben ik met de verkoper en het horloge naar een vlakbij gevestigde juwelier gegaan. Toevallig had deze ook ervaring met het merk Oris en kon ook deze bevestigen dat het horloge echt was.
Dus gekocht! (Maar moet nog wel aan het horloge wennen)