Hoe stem / stift Seagull ST-6 te verwijderen?

Hallo mensen,

Zojuist heb ik een automatisch horloge ontvangen van ons aller vriend Ali (Express). Zoals met bijna elk (goedkoop) horloge uit het verre oosten is ook hier iets mee aan de hand. De index op de 9-uurs positie zit er zo scheef op dat ik daar niet bepaald blij van werd toen ik het horloge uitpakte. Nu wil ik proberen om de index los te maken en hem er zelf recht op te plakken alleen mijn technische kennis op het gebied van uurwerken reikt niet bepaald ver. Binnenin tikt een Seagull ST6 uurwerkje (zie foto). Om bij de wijzerplaat te komen dient de stift verwijderd te worden en op dat punt loop ik vast.

Ik heb het vermoeden dat ik het knopje moet indrukken waar ik het rode pijltje naast getekend heb, maar na een voorzichtige poging wil ik toch eerst even om hulp vragen (op het www kon ik geen instructies vinden voor desbetreffend uurwerk). Klopt het dat ik dit knopje moet indrukken en dan voorzichtig de kroon moet aantrekken terwijl deze in tijd-verzet stand staat?

En heeft iemand nog tips om een index te verwijderen van de plaat. Hij lijkt vastgelijmd te zitten, zou een sessie met een föhn hierbij helpen?

Alvast bedankt!

Dat klopt helemaal. Gewoon op het stiftje drukken. Doch doe dat met enige voorzichtigheid. Als je te hard drukt heb je kans dat het scheef gaat liggen en dan moeten de wijzers en de wijzerplaat er af om één en ander weer goed te leggen.
Iets meer dan 1 mm is voldoende.

Met vriendelijke groet,
Inca

1 like

Top! Ik ga het even proberen, bedankt.

Klopt,gaat ook zo met div. Russische horloges.