Hoe uurwerk van Olma uit kast krijgen, technisch vraagje toegevoegd

Deze olma seacup ligt al een eeuwigheid in de kast.
Graag wil ik proberen hem weer lopend te krijgen.
Alleen kom ik er zelf niet achter hoe ik hem uit de kast moet krijgen.
De kroon steekt langs de zijkant doorheen de kast dus hoe ik het uurwerk uit de kast moet krijgen om de opwindstift los te maken van het uurwerk is mij een raadsel.
Graag roep ik jullie hulp en kennis in.
Foto’s beschrijven het probleem beter

3 likes

Er zal zo’n deelbare opwindstift in zitten, meestal moet je de kroon “lostrekken”.
image

3 likes

@Yoeri40
Kijk even in dit topic van mij naar het laatste gedeelte over de Leijona Ceacup (jawel óók een seacup, dus ook met zo’n Epsa type 2 kast).

Als je dit hebt gelezen weet je precies hoe het ding in elkaar zit.

@MartijnV gaf hierboven al een aanwijzing over de deelbare opwindstift.

Succes!

3 likes

Hartelijk dank,

zo ver zijn we ondeertussen zo ver

Iemand enig idee welk caliber het is?

De wijzerplaat wat gekuist maar verder durf ik niet gaan.

En tot slot de vierkante rubber in de gast is totaal verdroogd waar zou ik die kunnen vinden?

Na de balans een tikkeltje te hebben geholpen loopt hij zowaar.
De beat error gaat als een malle van 0.2 MS naar 3,7 MS een beurtje zal goed doen denk ik dan.
Hopelijk lukt het me

4 likes

zou het een AS 1714 kunnen zijn?
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&AS_1714AS_1860

Zou zomaar kunnen, maar heb je al onder de balans gekeken? Daar staat vaak het caliber vermeldt

2 likes

Het betreft dus idd een AS 1714.
Zo ver zijn we al


Maar ik heb meteen ook een vraag voor ik verder ga;
hoe krijg ik het tandwieltje van het derde wiel zonder het asje te plooien? Heb ik hiervoor speciaal gereedschap nodig?
Hier even wat ik bedoel

1 like

Volgens mij is dat de slipkoppeling. Ik zou hem lekker laten zitten. Als de tappen verder schoon zijn en de tanden, kan er weinig verder mis aan gaan.

Succes met assembleren!

1 like

2482_AS_1714.pdf (1,4 MB)

2 likes

Is dat bedrog van de foto, of is op het bovenste tandwiel op het ankerrad een tandje afgebroken?

Ik hoop het eerste, maar kan het niet goed zien.

1 like

Momentje, ik kijk het even na. Volgens mij bedrog aangezien hij nog liep voordat ik hem demonteerde en ik ben uiterst voorzichtig geweest.
Oef bedrog dus, alle tandjes zitten waar ze horen te zitten!

2 likes

Gelukkig!

Ff een stand van zaken en wederom een probleem.
De SA 1714 zit volledig terug in mekaar en kreeg de nodige zorgen.
Hij loopt ook weer. Echter hij loopt face up eigenlijk best ok
BE 0.1 en op -12 met een amplitude van 258. Ik heb de opwindveer niet veranderd.
Doch en nu komt het probleem, als ik hen face down draai dan slaat de BE alle kanten op van 9.9MS tot O.1 en weer terug via 6.7 en ook loopt hij plots 258seconden in plus.
Ik heb het uurwerk voor ik ben beginnen timen gedemagnetiseerd. Dus ik deed ogenschijnlijk iets flink mis. Deksteentjes werden zowel onder als boven gesmeerd met 9010.
Iemand enig idee?
Oh ja ik krijg ook de indruk de da toon van de tic veranderd als ik hem omdraai…

Raakt de balansveer mogelijk iets aan in de andere positie?

Ik zie het alvast niet.

Ik neem aan dat je amplitude ook helemaal instort dan? Zou toch verwachten dat je balans(as) ergens aanloopt.

Het lastige is het om dat te zien onderste boven

Heb je wel het Incablok schoongemaakt en opnieuw geolied?

ja en die aan de bovenkant van de balans nog eens opnieuw gedaan deze namiddag.
Morgen maar eens naar de onderkant kijken al heb ik die ook gedaan.

1 like

Wat zijn trouwens aanvaardbare waarden voor een vintage AS ?