Hoe vaak was jij je

… horloge(s)? Wat dacht je anders!?! :wink:

Sommigen nooit, anderen elke week.

En hoe? Sommigen in een speciaal badje, anderen met een vochtig doekje.

Bij mij verschilt het per horloge. M’n toolwatches gaan mee onder de douche. Lekker simpel. Niet zo goed met alle zeep en warmte, maar daar zijn 't voor mij toolwatches voor.
Andere horloges met geheel metalen banden gaan een tijdje soppen in lauw water, en worden daarna met een ultra zachte elektrische Oral-B borstel schoongeveegd. En andere gevoelige horloges (niet WR of leer), een vochtig doekje erover.

Hoe vaak? Toolwatches wekelijks, de rest indien nodig.

P.S. Niet vergeten goed te reinigen tussen de speeltjes en duikersextensies zei m’n moeder altijd :wink:

Nooit, af en toe een doekje over het glas, that’s it

gr,

vncnt

+1
af en toe(lees zelden) met m,n t shirt het glas en kast, verder niet

Onder de kraan en met wattenstaafje poetsen op plekken waar je niet makkelijk bij kan.

Ik doe alleen zeer grondig reinigen als ik een tweedehands horloge overneem. Verder alleen af en toe eens de achterdeksel als die wat vettig is en het glas uiteraard.

Mijn beste,

Vrijwel wekelijks wrijf ik mijn horloges op. Dit doe ik met een gewone stofdoek.
Het glas maak ik soms schoon met een klein beetje spiritus.
De voornamelijk lederen banden welke mijn horloges omarmen, wrijf ik regelmatig in met ledervet.

En voorts een glimlach en een goed woordje richten tot je horloges, dat geeft immers zoveel terug…………………………………………………:D:D:D

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Hoi,

Tussendoor regelmatig oppoetsen met een doekje erlangs. Ik kijk ook regelmatig een horloge goed na op vuilresten, vooral op die mooie verborgen plekjes.
De complete staalband gaat in een ultrasoon triller, de rest met vaatwassop en een zachte tandenborstel. Even naspoelen, en klaar!

Is ie weer net nieuw.

Ik hou niet van ranzige dingen om mijn pols.

Groet,

Nico.

Tissot62 Schreef:

De voornamelijk lederen banden welke mijn horloges
omarmen, wrijf ik regelmatig in met ledervet.

En voorts een glimlach en een goed woordje richten
tot je horloges, dat geeft immers zoveel
terug…………………………………………………:D:D:D

Vwb. dat laatste, had ik niet anders van je verwacht Tissot62 (tu) :wink:
En ik zou mijn bandjes ook wel met ledervet willen inwrijven, maar verkleuren van het contrasterende stiksel weerhoud me ervan. :?

On topic; het horlogeglas wekelijks met een zachte doek (indien nodig met een druppeltje water). “Deep-cleaning” (= met nog meer doeken, wattenstaafjes, wollen draadjes, tandenstokers, ed.) krijgen ze max. 2 x per jaar, bij het wisselen van zomer(=staal) naar winter-banden (=leder). :slight_smile:

Ik leg alles van metaal en rubber in een bakje water met een scheut gloor.
Je ziet het mengsel troebel worden.

Na een half uurtje flink afspoelen met lauw water en je weet niet wat je ziet.
Werkelijk brandschoon.

Overigens doe ik dat alleen met horloges die zijn overgenomen.

Met een microvezeldoekje. Eventueel met wat lauw water.

Ik maak mijn horloge elke week schoon. Moet toegeven dat ik een soort tic heb, want ik ben er altijd heel strikt in.

Eerst zet ik het horloge netjes gelijk. (met m’n nieuwe Seamaster met 0 seconden afwijking hoeft dat niet eens meer!)
In een wegwerpbekertje doe ik schoon koud water en daar doop ik af en toe een speciaal brillenpoetsdoekje in. Daarmee maak ik elk onderdeel van het horloge keurig schoon.
Eigenlijk hoeft het niet eens, want mijn horloge is altijd schoon, maar ik vind het gewoon leuk om steeds een compleet ‘nieuw’ horloge te dragen. Althans, zo voelt het.

Aan mijn horloges kun je ook nooit zien dat ze gedragen zijn. :slight_smile:

let op met brillendoekjes…die papieren tissue achtige doekjes, laten krassen achter. zelf ervaren met mijn bril die miniscule krasjes achterlaat. nu zal het met saffierglas wel meevallen, maar ik zou het risico niet nemen.

Bij aanschaf van een (niet nieuw) horloge met een schakelband, gaat de band in een trilbadje en dat is het wel zo’n beetje. Af en toe een doekje over het glas als er vingers op zitten.

Zo zo, frisse jongens hier allemaal. Zijn de dames niet zo op de hygiene? ;);):wink:

@hhe, tijd voor een saffierglazen bril :wink:
Ik weet wat je bedoelt, meestal was ik mijn bril met een milde handzeep, waarna ik em fanatiek droogblaas. Hou ik er nog een ‘happy high’ gevoel aan over. :stuck_out_tongue:
Maar soms onderweg/op vakantie gaat dat niet altijd, en heb ik van die doekjes mee. En yep, na 2 jaar zitten er aardig wat krasjes op. Over een maandje eens bij de opticien langs, misschien is m’n sterkte veranderd en heb ik toch al nieuwe glazen nodig…

hhe Schreef:

let op met brillendoekjes…die papieren tissue
achtige doekjes, laten krassen achter. zelf
ervaren met mijn bril die miniscule krasjes
achterlaat. nu zal het met saffierglas wel
meevallen, maar ik zou het risico niet nemen.

Bedankt voor de tip. Dit neem ik heel serieus. Al vraag ik me wel af of we het over dezelfde doekjes hebben. De doekjes die ik gebruik zijn microvezel maar ook geen papier. Lijkt op katoen eerder.
Mijn vorige horloges heb ik 1,5 jaar wekelijks zo schoongemaakt, maar heeft nooit krassen achtergelaten.

Het zou ook kunnen komen dat een bril kunststof glazen heeft. Dat krast ook makkelijker. En voor horloges heb ik ook geen krassen gehad met die doekjes, alhoewel ik het slechts sporadisch gebruikte.

Hmm ultrasoon, opwrijven, badje, ik heb wat minder fantasie.

Bandje (titanium) eraf en in de afwasmachine.
de kast maak ik dan schoon met een houten tandenstoker, en wattips.

Mijn broer (slager) gooide zijn horloge twee maal in de week in zijn geheel in de afwasmachine.
Hem verteld dat dat echt niet kan, maar zo werkt het al jaren (en altijd de goedkoopste quartzhorloges)

En ik maar zeuren over minimaal 100 mtr. waterdicht

Heeft 't saffierglas dan ook zo een “stralende glans”? :wink:

ik ga ermee onder de douche, daarna afdrogen en napoetsen met een brillendoekje.
en het klokje ziet er weer uit of die zo van de juwelier afkomt:~

Nico den Haak Schreef:

Hoi,

Tussendoor regelmatig oppoetsen met een doekje
erlangs. Ik kijk ook regelmatig een horloge goed
na op vuilresten, vooral op die mooie verborgen
plekjes.
De complete staalband gaat in een ultrasoon
triller, de rest met vaatwassop en een zachte
tandenborstel. Even naspoelen, en klaar!

Is ie weer net nieuw.

Ik hou niet van ranzige dingen om mijn pols.

Groet,

Nico.

You, Sir, are a watchmaker’s dream…(tu):)-D

Je hebt geen idee (hoewel, zou kunnen van wel) hoe gruwelijk het is om een horloge te moeten openen dat aan de achterkant bedekt is in een soms millimeters dikke laag “gunk”. Dameshorloges spannen overigens de kroon. Trek je eigen conclusies… >X