Onlangs een horloge gekocht. In de handleiding wordt geadviseerd om het horloge elke dag op een vast tijdstip op te winden. Dit vertik ik.
Als een automaat stilstaat rustig ff schudden dan op tijd zetten en om, een handopwinder die ik dagen draag gewoon elke ochtend opwinden.
Ik mis de optie: âNooit omdat het niet kan.â
Sorry, ik snap 'm niet. Kun je het uitleggen?
Je hebt geen SKX zeker?
Sinds de horlogemaker mij naar mân voeten gaf omdat ik alleen op de rotor vertrouwde doe ik het bijna dagelijks. Paar keer de kroon aandraaien, niet meer. En sindsdien loopt het ding ook r*testrak.
Ftfy
Trouw elke ochtend.
Draag mân zeemeeuwtje dagelijks.
Handwinders indien nodig, uiteraard. Automaten slinger ik aan.
Vrijwel nooit, als ik er eentje uit de kast haal, dan gaat het meestal vanzelf lopen als ik hem op tijd zet en het horloge even met een doekje afneem.
Tja er zijn helaas en gelukkig automaten zonder hand opwind functie
Helaas omdat het moeilijker draaiende gehouden kan worden als je het een dag niet om doet.
Mooi omdat het toch net het horloge goedkoper maakt.
Wereldwijd heel bekend uurwerk
Het is serieus slecht om een automaat met de hand op te winden en je hoeft het alleen even op gang te helpen en dan gewoon dragen.
Dus nee ik wind ze nooit op met de hand, help het slechts op gang om slijtage of schade te voorkomen.
Waar heb je dat gelezen? Je moet niet alles geloven wat in de media staat. Zelf uitproberen en dan pas conclusies trekken.
Ik wissel bijna dagelijks van horloge, dus VAAK!
Hangt volgens mij echt wel af van de automaat zelf. Mijn horlogemaker - die dus zei dat ik het moĂ©st doen - zei dat de veer in mijn Soprod A-10 een beveiliging had en je 'm dus niet kon âoverwindenâ. De exacte term die hij toen gebruikte ben ik kwijt.
Wind je eens niet zo opâŠ