Hoe vaak winden jullie je horloges op? (poll)

Ik vroeg me af hoe vaak jullie je (automatische) mechanische horloges handmatig opwinden.

• Alleen als het horloge stil heeft gestaan.
  • Elke dag wel (regelmatig).
  • Zo nu en dan (onregelmatig)
  • Nooit, daar heb ik een watchwinder voor.

0 stemmers

1 like

Je was er een vergeten! :wink:

• Letterlijk altijd net na ze weer eens gestopt zijn met lopen

0 stemmers

Nooit… Ze gaan vanzelf weer lopen door het dragen

3 likes

Jij hebt geen handopwinder dus.:smirk:

3 likes

Elke twee weken wind ik ze allemaal een keer op, in die periode hebben ze allemaal ook wel twee tot drie dagen wrist time gehad. Geen idee of het nuttig is, “ze zeggen” dat het beter is om ze niet te lang stil te laten staan.

Er gaan nu onherroepelijk drie mensen zeggen dat stilstaan funest is, zeven dat te vaak handmatig opwinden het mechanisme beschadigd, en vier dat het niet goed is om je horloge constant te laten lopen. Ik kijk er vast naar uit :wink:

5 likes

In de vraag staat ook dat het om automatische horloges gaat.

3 likes

Oeps, ik moet beter lezen. :face_with_thermometer: :no_mouth:

Nooit…ik heb een GS met uber-zuinig spring drive uurwerk én 72u power reserve. :sunglasses:

4 likes

Zelfs mijn automaten wind ik ooit met de hand op.

1 like

Opschepper! Gewone automaten ja!:point_down:

1 like

Als ik me verveel doe ik het wel… anders wanneer ze stil hebben gestaan.

Oh oh…niet weer dié discussie… :rofl:

5 likes

Ga jij claimen dat een springdrive een gewone automaat is dan :stuck_out_tongue: ?

2 likes

:point_down:

:wink:

(en serieuze noot…jazeker is een spring drive een mechanische automaat)

2 likes

Als ik ze weer ga dragen. Draag in principe al mijn horloges in iedergeval 1x per week en heb daar nog geen problemen nee ondervonden.

Sommige horloges draag ik af en toe een paar dagen niet. Dus als het horloge stil heeft gestaan.

Okeeeeee dan! :pensive:

Ik heb 6 automaten en als ik er 1 pak geef ik hem even een slinger, zet de tijd goed en draag hem. Ik heb er 1 die ik soms opwind omdat ik die vaker omheb maar dan zitten er bijvoorbeeld 2 dagen tussen. En helaas is dat geen Springdrive. :man_shrugging:

1 like

al m’n automaten zitten op de winder :ok_hand:
dus daar heb ik geen omkijken naar :smiley:
de handwinders staan stil en worden enkel opgewonden wanneer ik ze ga dragen
dan heb ik nog de quartz en de eco-drive’s, ook hier is het dus enkel maar op de pols gooien :ok_hand:

:point_up_2:
Same here

De fabrikant geeft aan in de handleiding het horloge na stilstand met minimaal 25 draaiingen op te winden, dus dat doe ik braaf.