Hoe ver ga jij?

Niet op vakantie of vreemdgaan ofzo, maar voor een horloge.

Ik heb overal een potje voor, dus ook voor horloges. 1 op de bank (krijg je immers rente over :D) en 1 op m’n kast in de vorm van een spaarvarken die ik al heb sinds m’n kleuter jaren. Ik hou namelijk niet van kleingeld. Alles wat kleiner is dan een euro gaat erin. Onderschat m’n varkentje niet, want als ie vol zit, levert dat tussen de 150 en 250 euro op! Ik kan 't weten, want hij is al meerdere keren geslacht :stuck_out_tongue:
Maar goed, voor de duurdere klokjes, haal je 't hiermee niet. Dus soms als ik iets op 't vizier heb, dan doe ik wat zuiniger aan. Minder andere hebbedingetjes kopen. En soms zelfs de grote spaarpotrekening aanspreken.

Hoe ver gaan jullie voor een horloge? Wel eens een paar maanden geen Mac? Of een vakantie overgeslagen? Of een schoenendoos als verjaardagskado voor je vriendin (a la Footlocker reclame)? Dubbele diensten draaien? Inboedel verkopen? Of zoals sommigen op 't forum, spaarvarkens van de kids plunderen, vrouw en kinderen verkopen, etc :wink:

How far do you go?

Ik heb ook zo’n varken met alles < 1.- euro… maar die is kleiner want ik slacht hem vaker met een opbrengst van tegen de 50,- euro. En dat gaat idd in het horlogepotje…

Ik laat niets voor mijn horloges. Ik eet geen boterham minder en ga ook niet minder op vakantie. Mijn vriendin krijgt normale cadeaus en als ze zou willen zou ze zelfs een mooi horloge kunnen krijgen :):slight_smile: (Maar dat wil ze niet, werkt in de zorg en kan hem daardoor niet altijd dragen dus zonde…snap jij het?)

De mac bezoek ik niet… oh, wat ik wel doe: Ik verkoop af en toe wat op marktplaats! Dat vind ik nu echt allemaal gevonden geld en mag zo, hoppa het horlogepotje in!

Ben benieuwd wat anderen doen of juist laten…

Vooropgesteld dat ik niet van plan ben om een collecie op te starten:

ik laat niets voor een aankoop, dus ook niet voor een horloge.

Bij m’n nieuwe horloge (die Traser)…ach, had 'm al lange tijd op 't oog, vorige week nog een knap schilderij verkocht en ja, toen kon de Traser er wel vanaf :slight_smile:

Het geld is er of 't is er niet…en zo niet, dan heb ik (tijdelijk) pech!
Sparen voor een horloge of iets anders doe ik ook niet, ik ken mezelf en van sparen komt absoluut niets terecht!!

Beetje Sparen, beetje handelen en een beetje pokeren. Voor de rest leef ik zoveel mogelijk zonder financiele beperkingen. Je leeft per slot van rekening maar één keer. Ik zou het verschrikkelijk vinden als ik door mijn hobby een soort “vrek” zou worden.

Ik ben ruim twee jaar geleden gestopt met roken. De eerste maanden stopte ik het geld (1 pakje/dag!) in een jampot op mijn bureau. dat leverde iedere maand zo’n 120 euro op. En zo’n snel vullende pot was een goede stimulans. Dit geld besteed ik sindsdien aan mijn andere verslaving: horloges.

Ik werk niet meer met een potje, maar hanteer nog steeds als stelregel niet meer dan zo’n €100/maand hieraan uit te geven. Bij onverwachte meevallers, een bonus ofzo, wil ik wel eens wat meer uitgeven.

Groeten,

Martin

Ik laat er om te beginnen niets voor!

Vervolgens moet de spaarrekening een bepaald volume hebben, van de betaalrekening moet goed geleefd worden en er moet voldoende werkkapitaal voor m’n bedrijfje zijn… maar daarna kan het mij niet gek genoeg :smiley:

Dus ooit zal er een (gilt) PCG komen :smiley:

gr. Roel

Per maand besteed ik een bescheiden bedrag aan horloges.
Soms koop ik iets te veel (op m’n eigen pof dus) en dan ga ik een poosje droog staan.

Ik doe het net als MartinB.Ben begin december 2009 gestopt met roken.
Scheelt mij ongeveer €145,00 in de maand. Is toch geld.
Verder doe ik eigenlijk vrij normaal. Een hobby mag niet ten koste gaan van
gezinsleven en zo. Bovendien kosten mijn andere hobby’s (Motor en gitaar)
ook niet weinig.:smiley:
Interessant topic overigens.

Gr,

L.R.B)-

Ik doe het momenteel rustig aan, sparen voor een specifiek horloge doe ik niet en ik laat er ook niets voor. Wat wel op voorhand al gereserveerd was:
Bonusuitkering omdat ik 12/5 jaar bij de overheid werkzaam ben. Daar heb ik de restauratie van mijn Omega Seamaster uit 1972 mee bekostigd en daar heb ik nog geen spijt van. Verder kosten mijn andere interesses ook geld:
fotografie, muziek, Bonsai, rc helicopters, wijn en mijn gezin. (het is eigenlijk een wonder dat ik nog tijd heb om te werken:D)

heb dit jaar van de baas een leuke graftificatie gehad die ik voor een nieuwe aanwinst ga gebruiken. Spaar daarnaast ook nog de zegeltjes van de Shell en klein geld. Dat gaat natuurlijk niet hard maar voorkomt dat grenzenloos kopen.

Marco W.

Goed om te zien dat er niemand aan kinderarbeid doet, 's avonds achter 't station staat enzo om maar aan de horloge verslaving te voldoen… :smiley:

Ook leuk om te zien dat sommigen sparen, sommigen weer niet en dat extraatjes wel es aan horloges besteedt.

Hoi allemaal,

Tja, hoe ver?

Hmm, niet zo heel ver. Probleem en tegelijkertijd mijn geluk is dat er meerdere hobbies zijn waaraan het budget besteed kan worden. Ik restaureer en verzamel bijzondere radio’s vooral uit vroeg jaren 30, dat is redelijk kostbaar. Verder is er een redelijk passionele autohobby in de vorm van een 406 V6 coupé die behoorlijk ver gaat. Kost ook geld, veel gebeurd in eigen beheer, en alles moet perfect wezen.

Verder is er een audio (goede fatsoenlijke geluidsapparatuur, dus geen plastic torentjestroep of goedkope 5 kanaals rotzooi!!), en muziekhobby in de vorm van zeer oude singles en lp collectie, en zelfs bakeliet 78 toeren platen. Verder is er inmiddels een aardige filmcollectie onstaan, bestaande uit vooral goede en/of bijzondere films met als gemene deler interessante en vaak heel leuke dames, geen goedkope ranzige troep.

Buiten dat heb ik een klein audio video reparatiebedrijf, wat ook gerunt moet worden en waar ook geld in omgaat. Binnen de hobbies en mijn werk is altijd met wat geld te schuiven, dus budget voor de hobby is eigenlijk altijd wel in meer of mindere mate aanwezig. Ik laat er weinig voor, aan de andere kant heb ik ook geen verslavende hobbies op lichaamsroofbouwbasis zoals roken en drinken. Zonde van je lijf en je centen, om geld te investeren in iets waaraan je langzaam kapot gaat. Dommer én kortzichtiger kán het haast niet.

De meest interessante en dure hobby moet nog komen. Aan een leuke vriendin zou ik met liefde en plezier het grootste deel van het beschikbare hobbybudget besteden hoor. Gaat er zo de helft van wat er aan spullen staat de deur uit. Zonder wroeging, ha ha.
Want voor haar spul zal er dan ook plek moeten wezen,

Groet,

Nico.

Ik laat er niets voor. Nu moet ik zeggen dat ik eigenlijk alleen maar horloges toto ongeveer 500 euro koop (met één uitschieter naar 1.500 euro een paar jaar geleden). Ik koop nu ook minder horloges dan een paar jaar geleden. Maar ik spaar dus momenteel niet voor een duurder horloge.

Nee ik laat ook niets voor een horloge, ben op dit moment aan het sparen
van een vintage Rolex, liefst handopwinder. Ik heb/had nog een andere verzameling
stripboeken, die ben ik aan het verkopen en wat rommel die nu in dozen zitten op zolder. Maar blijf gewoon mijn cd’s kopen, naar de film gaan, terras etc.
Deze zomer een nieuwe camera kopen, dus dat is nog even wachten met de Rolex…
heb je iets om naar uit te zien…(:smiley:

Contactadvertentie Nico? :):slight_smile: (goed verhaal overigens!)

Bedankt!

Advertentie? Ben geen horloge :smiley: dus geen type voor :wink:
Komt wel goed.

Groet,

Nico.

Heb een bescheiden budget per maand. Moet dus weleens een paar maanden doorsparen om iets leuks te kopen. Niet erg. Maar wat nu als je holy grail in eens voorbij komt en je geen tijd meer hebt om te sparen? De basis is er wel maar ik ontbeer nog een restbedrag. Lenen? Denk niet dat je voor deze hobby je in de schuld moet steken. Ja, maar… het staat NU te koop. M’n vrouw uit werken sturen heb ik jaren geleden al gedaan, dat is dus geen optie meer. Maar zie: er gloort hoop aan de einder, in de vorm van de belastingdienst, jawel DE belastingdienst. Ik schijn terug te krijgen Heerlijk vooruitzicht, de belastingdienst die centjes stort op mijn rekening in plaats van er af haalt. Alleen wanneer krijg ik die centjes dan? Zou het nog op tijd zijn of moet ik toch nog maar even wat lenen bij moeder de vrouw?
Pfffff,… wat een keuzes en wat is horloges verzamelen toch moeilijk.
Ik laat jullie weten hoe dit afloopt.

groets
rombo

Ik laat er niets voor. Elke maand gun ik mezelf €100,- zakgeld om wat leuks mee te doen. Vaak spaar ik dat op om een mooi klokje te kopen. Momenteel probeer ik te sparen voor een Oris. Maar ja, ook de motor/auto/gitaar kosten geld.:smiley:

Pfff… zo te horen valt 't reuuuuuuze mee met 't horlogevirus op dit forum :wink: Geen zware verslavingsgevallen enzo :smiley:

@ rombo319, hopelijk dat de belastingdienst net zo snel centjes terugbetalen als dat ze innen. Zou je hen ook een boete kunnen opleggen wegens te late terugbetaling? :wink: