Ik realiseer me dat ik bij mijn eerste Rolex aanschaf http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,227006 erg ver ben gegaan in de details van het klokje. Gelet op de verschillende wijzerplaat uitvoeringen, kasten, etc.
Hoe ver ben jij gegaan bij het uitzoeken van een horloge? Als het bijvoorbeeld een limited is, keek je dan ook naar het nummer? Of zoek je bij een vintage naar een horloge van je geboortejaar?
Als het gaat om afwerking en detailering kan ik behoorlijk doorslaan (net als de meeste hier denk ik ;))
M.b.t. serienummers is het natuurlijk leuk als het aansluit bij een persoonlijke situatie (geboortedatum, rugnummers, etc.)
De “poeha” rondom een limited nummer is in 90% van de gevallen puur commercieel en voegt geen verdere meerwaarde aan een horloge. Met name veel russen hebben de neiging om op deze wijze een “limited” uit te geven als XXX/999.
Limited is vaak maar beperkt limited. Dan wordt er gewoon een kleine verandering doorgevoerd en een nieuwe serie uitgegeven.
Ik wil nog wel een horloge uit mijn geboortejaar en dat moet dan wel een klassieker zijn die het liefst ook nog iets met dat jaar heeft (ben uit 69 dus wat ik wil is niet zo moeilijk te raden ).
Voor de rest moet een horloge mij gewoon aanspreken. Dat kan een horloge van 100 euro zijn, maar ook een duurdere. Natuurlijk let ik op de afwerking, maar het gevoel
Als ik er eenmaal voor ga om een verzameling echte klassiekers op te bouwen zal ik me er ook wel in gaan verdiepen omdat de prijzen daarvan er ook naar zijn om niet over 1 nacht ijs te gaan.
Effe rekenen… over 3 jaar…ahmmm…, dan neemt
ie een SD…ehmmm…
Aha! Dat gaat een vintage worden!! :+
Nee denk het niet hoor, een normale sd.
Maar ben welop zoek naar een Omega of longines uit 1973.
Ben goed aan het zoeken en ga ook eens bij Ferry langs een keer denk ik.
Een horloge moet mij aanspreken, wat in mij losmaken, de ziel moet als het ware geraakt worden door een Goddelijke vonk.
Een vonk die zich blijvend nestelt in een gekoesterde omgeving, van zorg, aandacht en vooral Passie.
Overigens loop ik niet zo snel warm voor een ‘Limited’. Het doet mij eerlijk gezegd weinig.
De ‘Limited’ uitgaven die bijvoorbeeld Omega uitbrengt zijn vaak gebaseerd op een specifieke gebeurtenis of een bepaalde persoonlijkheid waar ik mij niet bij betrokken voel.
Die betrokkenheid is gelukkig voor eenieder anders.
En dat maakt het lezen en kijken op dit forum dan ook zo leuk!!
Ik heb vorig jaar de Sinn 903 klassik gekocht.
Dit is een limmeted edetion van 300 st.
Ik heb het horloge ongezien besteld vanaf de fabriek in frankfurt.
Toen werd tot mijn verrassing gevraagd welk nummer ik wou.
Er waren toen nog zo,n 30 nummers beschikbaar.
De nummers zoals 50,100,300,waren natuurlijk niet meer beschikbaar.
maar nummer 13 nog wel.En die heb ik gekozen.
Voor mij geen ongeluks getal.mijn vader is van 1913 mijn moeder van 1926 (2x13)ik ben van 1965(5x13).Dus leek mij dat niet verkeerd.
Dus over zulke dingen denk ik dan wel na.
Haha, nee zo bedoelde ik het niet. OVer 3 jaar wordt ie 40, want dan gaat ie voor een Rolex duiker. En 2013 - 40 = 1973. Dus dat zal een vintage (Omega) worden. Was meer een knipoog naar je leeftijd :+
Ken ook iemand die wel van een vintage look houdt. Hij heeft een nieuwe Speedmaster gekocht, maar is gaan zoeken naar een NOS vintage metalen band. Puur voor het gevoel, want die nieuwe band vind ie maar niks.
Als ik er eenmaal voor ga om een verzameling echte
klassiekers op te bouwen zal ik me er ook wel in
gaan verdiepen omdat de prijzen daarvan er ook
naar zijn om niet over 1 nacht ijs te gaan.
Gezien de reacties merk ik dat de meesten bij nieuwe klokjes niet zo op letten op de verschillende aspecten. Je koopt immers wat er nu in de winkel/catalogus staat.
Een horloge moet mij aanspreken, wat in mij
losmaken, de ziel moet als het ware geraakt worden
door een Goddelijke vonk.
Bij mij is die vonk van de Dweller ergens ontstaan bij de James Bond films, denk ik tenminste. En het werd de laatste tijd flink aangewakkerd doordat ik me ging verdiepen in de verschillende uitvoeringen van Rolex duikers.
Wat is het bij een horloge dat bij jou iets losmaakt? De gebeurtenissen en releases omtrent Omega dus niet. Maar welke bijvoorbeeld wel? De races van Chopard? Of het vliegeniersavonturen van Breitling of IWC? Of is het iets geheel anders?
Ik heb vorig jaar de Sinn 903 klassik gekocht.
Dit is een limmeted edetion van 300 st.
Ik heb het horloge ongezien besteld vanaf de
fabriek in frankfurt.
Toen werd tot mijn verrassing gevraagd welk nummer
ik wou.
Er waren toen nog zo,n 30 nummers beschikbaar.
De nummers zoals 50,100,300,waren natuurlijk niet
meer beschikbaar.
maar nummer 13 nog wel.En die heb ik gekozen.
Voor mij geen ongeluks getal.mijn vader is van
1913 mijn moeder van 1926 (2x13)ik ben van
1965(5x13).Dus leek mij dat niet verkeerd.
Dus over zulke dingen denk ik dan wel na.
Dat is nog eens een leuke combi! En… ga je de reeks volmaken Wordt wel lastig om dan een vriendin te zoeken. “En wat zijn zo al je hobby’s, ben je meer een katten- of hondenmens, enneh wat is je geboortejaar?”
Haha, nee zo bedoelde ik het niet. OVer 3 jaar
wordt ie 40, want dan gaat ie voor een Rolex
duiker. En 2013 - 40 = 1973. Dus dat zal een
vintage (Omega) worden. Was meer een knipoog naar
je leeftijd :+
Als ik er eenmaal voor ga om een verzameling
echte
klassiekers op te bouwen zal ik me er ook wel
in
gaan verdiepen omdat de prijzen daarvan er ook
naar zijn om niet over 1 nacht ijs te gaan.
Gezien de reacties merk ik dat de meesten bij
nieuwe klokjes niet zo op letten op de
verschillende aspecten. Je koopt immers wat er nu
in de winkel/catalogus staat.
Dat denk ik ook wel. Bij een vintage doe je (neem ik aan) toch wat meer onderzoek en zul je ook meer info vinden over de gebruikte uurwerken en de geschiedenis van de maker.
Bij nieuwe horloges ben je mede afhankelijk van het aanbod op dat moment. Je zult je dan denk ik eerder aangetrokken tot bepaalde kenmerken en uiterlijkheden van een horloge om dan pas te gaan kijken naar het inwendige/gebruikte materialen etc.
Natuurlijk is ook alles afhankelijk van je budget en/of wat je ervoor over hebt. Natuurlijk zou ik graag een mooi afgewerkte IWC regulateur willen, maar daar heb ik op dit moment het geld niet voor over.
Als laatste geldt ook wel: wat is je kennis van de verschillende merken en waar loop je tegenaan. Toen ik mijn Oris Meistertaucher kocht zag ik ook een Flight Timer (die met die pukkel) liggen. Erg mooi, uitleg gekregen van de juwelier en terwijl hij bezig was de rubberband te snijden (slik-dat ziet er eng uit) even de flight timer om de pols gehad. Erg leuk en mooi horloge en toen ik die voor een hele mooie opruimingsprijs zag heb ik 'm ook zonder al te lang nadenken gekocht.
Ik kan me soms helemaal “verliezen” in het voorwerk. Daarmee wordt bedoeld het uitzoeken van precies de juiste uitvoering, juiste band, de goede kleur plaat, tot alle details voor je gevoel kloppen in het totaalbeeld.
Zo ben ik al maanden bezig met het zoeken naar een voor mij precies kloppende chrono. Het is vooralsnog een gedimdam van een jewelste, en de “strijd” is dan ook nog niet gestreden. Ik ben er gewoon nog niet helemaal uit wat het precies moet worden. Wel bestaat een voorkeur voor een licht dragend horloge, maximaal 42mm en zo laag als een chrono maar zijn kan. Ik wil niet zo’n enorm hoge kast aan mijn pols erbij.
Dus ja, ik ga daarin ver. Klopt het gevoel bij een klok niet, en zijn de details niet naar mijn zin, komt er geen klok. Ik heb een tijdje gedacht dat een P6612 iets voor me zou zijn. Het is een leuke chrono, verkrijgbaar in rubber en van een onbetwiste kwaliteit met solide afwerkingsniveau. Met die klokken wordt behoorlijk “gestunt” omdat het model al lang op de markt is. De prijs is interessant. Eigenlijk voldoet ze aan alle eisen, behalve eentje. Ik kan er maar niet het juiste gevoel bij krijgen. Ik vind ze zonder meer geslaagd, en toch is de klok het voor mij nét niet. Dus de zoektocht gaat verder…
Dat is het leuke van deze hobby, je kan eindeloos blijven zoeken en wikken en wegen, tijd om de juiste klok te vinden heb ik namelijk genoeg