Hoe ver ga jij?

Ik realiseer me dat ik bij mijn eerste Rolex aanschaf [www.horlogeforum.nl] erg ver ben gegaan in de details van het klokje. Gelet op de verschillende wijzerplaat uitvoeringen, kasten, glas, banden, serienummers, etc.

Ik ben iemand die erg op de details let, zoals wellicht blijkt uit m’n reviews [www.horlogeforum.nl] [www.horlogeforum.nl]

Nu merk dat toen ik mijn vraag stelde op het algemene forumgedeelte http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,234151 dat de meesten bij nieuwe klokjes niet zo op letten op de verschillende aspecten. Je koopt immers wat er nu in de winkel/catalogus staat. Dus veel keus is er ook vaak niet. Dus ik vroeg me af of deze vraag een andere reactie krijgt in het vintage forumgedeelte.

Dus hierbij: hoe ver ben jij gegaan bij het uitzoeken van een horloge? Als het bijvoorbeeld een limited is, keek je dan ook naar het nummer? Of zoek je bij een vintage naar een horloge van je geboortejaar? Let je op de verschillende uitvoeringen/uitgaven van de wijzerplaat? Of weer iets geheel anders?

Hallo Marnix,

ik ben net als jij…ik let op details…zelfs de achterkant moet me aanspreken anders heeft het horloge voor mij weinig toegevoegde waarde…merken zeggen mij weinig…maar ik vind het wel leuk om horloge(vintage) te hebben van nu "dure"merken…

Ik verzamel dan ook niet een merk maar een gevoel dat een horloge me geeft…de prijs speelt hierbij wel een rol…teveel kan ik me niet veroorloven…wellicht iets meer als ik stop met roken???

Ik heb de reacties gelezen aan de "andere"kant…wellicht is het bij nieuw anders dan bij vintage…

Kortom ik ga voor gevoel…

En details!!!

Groet, Justin


Gekocht voor de achterkant en het meedraaiend ankertje op de wijzerplaat…

Marnix, herkenbaar, zal met persoonsstructuur te maken hebben.
ik houd van details en erger me ook aan mooi ontworpen zaken die dan op details of montage slordig in elkaar zitten.
voorbeeld> net mijn keuken laten verbouwen, ik gebruik zelf de juiste kleur kit omdat de stucadoor zelf niet nauwkeurig insnijdt doe ik dat zelf. en kit dus ook zelf.
de keukenjongens gebruiken nou weer net iets dat witter is dan RAL9010 waar ik de muren en plafonds in heb laten spuiten-rollen.
en dat zie je de dag erop. terwijl hun baas wist dat ik kit ral9010 zocht en had gevonden. details he.

bij horloges is dat meestal minder een probleem.
ik kijk zeer beslist naar details en de verschillen die er bestaan tussen wijzerplaten, kasten etc.
een rolex uit mijn geboortejaar zou de voorkeur hebben boven 1 ervoor of erna. maar de kwaliteit van movement, de dial en kast zijn absolute eisen.
is trouwens ook als ik skis koop, altijd al geweest.
anderen zullen wel eens denken, Man waar heb je het over maar dat is dan maar zo. ik heb er lol in om die details te onderscheiden en te snappen waar ze vandaan komen.
heb jij dan fotos met details van je rolex?
groet

Ja, de achterkant mooi maken is ook een kunst op zich. Persoonlijk vind ik toch het leukst om het uurwerk te kunnen zien.

Leuk om te zien dat die print er toen al op stond en nu er nog steeds op staat… water sealed :slight_smile:

willem55 Schreef:

Marnix, herkenbaar, zal met persoonsstructuur te
maken hebben.
ik houd van details en erger me ook aan mooi
ontworpen zaken die dan op details of montage
slordig in elkaar zitten.
voorbeeld> net mijn keuken laten verbouwen, ik
gebruik zelf de juiste kleur kit omdat de
stucadoor zelf niet nauwkeurig insnijdt doe ik dat
zelf. en kit dus ook zelf.
de keukenjongens gebruiken nou weer net iets dat
witter is dan RAL9010 waar ik de muren en plafonds
in heb laten spuiten-rollen.
en dat zie je de dag erop. terwijl hun baas wist
dat ik kit ral9010 zocht en had gevonden. details
he.

Wow, gelukkig heb ik dat niet met zoveel dingen. Zou ik niet genoeg energie voor hebben. Maar kan die tik dus wel begrijpen.

bij horloges is dat meestal minder een probleem.
ik kijk zeer beslist naar details en de
verschillen die er bestaan tussen wijzerplaten,
kasten etc.
een rolex uit mijn geboortejaar zou de voorkeur
hebben boven 1 ervoor of erna. maar de kwaliteit
van movement, de dial en kast zijn absolute
eisen.
is trouwens ook als ik skis koop, altijd al
geweest.
anderen zullen wel eens denken, Man waar heb je
het over maar dat is dan maar zo. ik heb er lol in
om die details te onderscheiden en te snappen waar
ze vandaan komen.
heb jij dan fotos met details van je rolex?
groet

Nog niet. Ben niet zo een camera-held. Maar ze komen wel. Over 1 a 2 weekjes. Moet het horloge ook nog even ‘leren kennen’.

Wat is "Hoe ver?"
Na eerst als een beetje ongeleid projectiel allerlei horloges begeerd te hebben is er een wat duidelijker verzamelgebied gekomen.
Binnen dat verzamelgebied probeer ik dan wel weer alles in mijn verzameling te krijgen, dus ook die uitvoeringen die ik minder mooi vind.
Meer specifiek per horloge kan de prijs bepalend zijn of een horloge perfect moet zijn of dat imperfecties acceptabel zijn.
Voorop staat echter dat ik een goed gevoel moet hebben bij een mogelijke aanschaf.

Tja, ‘hoe ver’ staat helemaal open ter interpretatie. Maar alles binnen een verzamelgebied, dat lijkt me best flink. Dat zou voor mij niet werken, omdat ik zoveel verschillende dingen leuk vind.

Wat is jouw verzamelgebied?

Het verzamelgebied is de Seiko 6138 serie.
De doelstelling is alle kastvarianten en de diverse uitvoeringen.
Dus bv de 8020 uitvoering met de Panda wijzerplaat, de zwarte wijzerplaat en de vergulde uitvoering met zwarte wijzerplaat
Wat weer niet hoeft is alle varianten van 1 model wijzerplaat.
Ik meen dat er van de UFO al 7 verschillende wijzerplaatuitvoeringen zijn.
Zover als mijn kennis reikt zouden het 23 verschillende horloges worden.

de andere bijbehorende vraag is wat de werkelijke drijfveer is voor verzamelen. waarom krijgt iemand een nat voorhoofd bij dat ene item dat hij in zijn verzameling nog wil hebben?
hoe komt iemand aan de wens (hebzucht?) om iets compleet te willen hebben. dat is zowiezo een illusie maar ik ken het wel.
ik heb van 1 schrijver in de wereld werkelijk alles wat hij geschreven heeft (op oude scripts voor brakke tv series uit de 50er jaren na), zijn schoolkrant artikelen en zijn laatste boek.
bij bv rolex wordt dat een stuk problematischer als je alle types submariner wil hebben. ik heb geen eens een rolex, maar denk er alleen nog maar over na en verzamel fotos van de rolex prince.
mijn verzameling beperkt zich tot 3 seikos, 2 omegas, 2 gruens en wat onduidelijke zaken waaronder brakke swatches die ik toen mooi vond maar waar water in gekomen is.

maar samengevat: wat is de onderliggende drijfveer tot verzamelen?