Hoe ver opwinden?

Voor de kenners alhier natuurlijk een belachelijke vraag, maar toch…
Sinds kort heb ik een aantal mechanische horloges. Heb al ontdekt dat het ene uurwerk aan een paar draaien genoeg heeft om de dag door te komen, terwijl een ander er halverwege mee stopt.
Moet toegeven dat ik erg voorzichtig ben met het opwinden, en de veer niet graag hoor knappen.
Hoeveel keer kun je draaien, en is het duidelijk te voelen als er gestopt moet worden?
Dank voor uw antwoord

Hendrik

Rustig doordraaien totdat je weerstand voelt. Je hoeft niet super voorzichtig te zijn hoor. Je moet echt bijzonder lomp hard draaien voordat je de veer breekt.

Bij vintage zou ik wel oppassen denk ik, echter bij mijn moderne horloge wind ik hem op tot het einde, echt verder kan hij niet, je moet wel een hele bruut zijn om het veertje te breken denk ik :wink:

die veer draai je in elkaar. Naar wat ik weet is het met de hand onmogelijk een horloge door te draaien. Toch?

Kan zijn dat de veer breekt, omdat deze zwak/versleten is. Vaak breekt deze bij de bridle. Maar dan moet er gewoon een nieuwe drijfveer in, simple as that.

uiteraard afhankelijk van het model / leeftijd / kwaliteit.
en bij een skeleton kun je het gewoon zien,
dan zie je gewoon dat er tussen de omgedraaide veer(bladen) geen ruimte meer zit.

maar 12 x draaien is bij de meeste handwinders bij stilstand niet teveel.

Vintage1982 Schreef:

Kan zijn dat de veer breekt, omdat deze
zwak/versleten is. Vaak breekt deze bij de bridle.
Maar dan moet er gewoon een nieuwe drijfveer in,
simple as that.

Ik ben blijkbaar erg bruut, want bij 2 van mijn vintage automaten heb ik de kroon waarschijnlijk te ver doorgedraaid, d.w.z. de kroon zit nu bij beide horloges vast, al enige tijd. Ik draag ze geregeld, ze lopen verder gewoon goed door de polsbeweging. Je schrijft dat er dan gewoon een nieuwe drijfveer in moet, “simple as that”. Als het simpel is, is het dan dus ook een goedkoop klusje voor een horlogemaker…?

Mvg,

Simpel is het wel. Ik heb het ooit zelf gedaan bij een Bulova handopwinder. Je betaalt natuurlijk wel de nieuwe veer en het arbeidsloon dus goedkoop zul je zelf moeten afwegen.

Dank alle reageerders, ik zal ze wat steviger opwinden!!!

Ik heb het eens getimed.
Bij een Vostok automaat en handwinding ( zoals amphibia en komanderskie ),
een ETA 2824, een PUW automatic. en nog een andere Duitse handwinder.

Gemiddeld kun je zeggen dat 1 volle slag tussen de wijsvinger en duim
1 uur reserve opbouwt.( de ETA wat meer )
Ik houd zo’n 12 slagen aan voor handwinding en 6 voor een automaat
( die pakt het dan vanzelf op door beweging van pols )

Bij vintage klokjes; bij wat weerstand stoppen.
( maar als het goed is ben je dan reeds de 12 slagen gepasseerd )

Grt.