Hoe verstel je de tijd op dit zakhorloge?

Ik kreeg laats bij mijn sportvereniging de vraag van iemand of ik hem kon vertellen (want jij hebt toch wat met horloges?) hoe je zijn zakhorloge gelijk kon zetten. Tuurlijk riep ik, neem maar mee volgende week! En hij nam 'm mee en ik stond met mijn mond vol tanden. Dus bij deze aan u de vraag!

De foto’s zijn natuurlijk weer uniek slecht, op de bar van de vereniging gemaakt met mijn iphone onder zwak kunstlicht. Maar goed, ik denk wel goed genoeg. Leuk aan het zakhorloge is dat er een glazen achterkant op zit dus het uurwerk was makkelijk te bekijken.

Het ontbreek aan een pal aan de zijkant naast de kroon die ingedruk kan worden of uitgetrokken, zodat de tijd kan worden versteld. Ook de kroon, die met een schroef bovenin vast zit, is niet uit te trekken of in te duwen. Het uurwerk zelf heeft geen punt waarop een sleutel past.

Ik weet het niet. Mijn enige uitleg is dat het uurwerk en de kast misschien niet bij elkaar zouden horen?

Maar misschien is aan het uurwerk een andere uitleg zichtbaar, die mij ontgaat. Ik hoop dat iemand een antwoord op dit “probleem” weet!

Soms zie je ook dat er midden op de kroon een drukknop is die je in moet drukken en
dat je dan met de kroon te verdraaien het op tijd kunt zetten.

Gezien de lengte van de minutenwijzer (achterkant) en het feit dat deze veel op de oude Roskopf horloges lijkt zou ik zeggen dat bij dit horloge de tijd verzet wordt door de wijzers met een vinger rond te draaien.

Zou ging het bij de eerste generaties Roskopf horloges nl. ook.

Hallo Henrik,

Ik heb ook zo eentje en ook met glasbodem.
Dit is een overganguurwerk, maw. men hadt de sleutelopwing/verzetting, opkomst van de remontoir met kroon -verzetting sleutel, en dan de opwinding/verzetting met kroon zoals we ze nu nog gebruiken.

Daartussen komen nog verschillende andere, soms vernuftige, systemen van verzetting van wijzers.

Zo te zien is het inderdaad er een van de eerste serie(s) waarbij de scharnierende glasrand er enkel maar zit om de wijzers met de vingers te kunnen verzetten.

Hoi Mario,

Ze zijn er in verschillende uitvoeringen, sleutelverzetting op wijzers, sleutelverzetting op as achterkant, met de hand (daarvoor dit type van zwaardere wijzers).
Deze kasten zijn ook nogal aan de grove kant.

Ik zie drie wijzers, en vroege modellen hadden geen seconde wijzer :S zou dan wekker functie inzitten:S:S
Wat tijd betreft zou best kunnen, gewoon met de vinger (tu) verzetten.
Wel leuk ding(tu)
Groet
Iwan

Volgens mij is het een hele grote minutenwijzer is is dat kleine stukje niet nog een aparte wijzer.

Ik heb nog tegen de eigenaar gezegd dat het misschien via de wijzers moest omdat ik die zo opvallend dik vond. Maar dat heb ik later zelf weer afgedaan als onzin, omdat ik de deksel boven het glas niet makkelijk open kon krijgen.

Dank mannen!

Hallo Henrik,

Dat was en is nog steeds geval bij oude staande klokken, dat je met vinger tijd verzette, en bij zakhorloges uit die tijd zou ik niet weten.
En mijn voorkeur gaat uit naar chronografen periode na 1930 of later.
Je kunt op deze site http://www.mikrolisk.de/show.php een en ander vinden over de zakhorloges.

Vergeten te vragen… :smiley: