Hoe verwijder ik deze kroon?

Toch maar even vragen voor de zekerheid voordat ik begin en iets mis doe. Ik gok de tirette schroef losdraaien? Maar met de kroon in welke positie? En hoe ver?

1 like

Met de kroon in opwindstand tirette schroef ik denk anderhalve slag draaien maar dat moet je een beetje op gevoel doen gewoon tot je de stift eruit kunt halen :wink:

1 like

Ik doe pakweg driekwart slag draaien, voorzichtig voelen of-ie al loszit, en dat herhalen - maar dan telkens al na ongeveer een achtste slag. Moest laatst ook weer een Delbana (ETA 2452) half demonteren omdat ik net iets te ver draaide… :sweat_smile:

Enne - ik denk gewoon in deze kroonpositie.

2 likes

Het ging allemaal niet van harte, heb hem volgens mij 2.5 slag los moeten draaien voordat hij een beetje los kwam.

2 likes

weet je nu ook nog hoe die terug moet???

Ja, dat is niet zo moeilijk, gewoon terug duwen. Maar ik twijfelde vooral omdat de kroon na 1-1.5 slag losdraaien nog helemaal niet los kwam

1 like

chapeau zowiezo want ik durf dat allemaal niet!

Ach ja, erger dan het was kon hij niet worden want hij liep niet goed. De wijzers zaten los. Die heb ik weer terug kunnen zetten en hij loopt weer nu :grinning: Ook is het wel zo handig om het uurwerk te verwijderen voor je het glaasje gaat poetsen.

1 like

Mooi dat het gelukt is, elk uurwerk is weer anders de ene moet je verder los draaien dan de ander.
Maar niet te bang zijn gewoon voorzichtig draaien tot de stift los komt dan is er niks aan de hand.

blijkbaar wel want ik kan hem nu niet meer vastdraaien? :upside_down: :thinking:

Dan moeten de wijzers er nu weer af.

:sob: dat vreesde ik al. Misschien dat ik dat later doe als ik nog zin heb. Of misschien moet ik er af blijven voordat ik nog meer problemen maak :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Ik zou het laatste doen. :sweat_smile:

1 like

Je kunt gerust opnieuw beginnen. De opwindstift ligt toch al los…Als het geen datum en dag heeft, is het meestal eenvoudig. Het uurwerk uit de kast nemen. De wijzers er voorzichtig afnemen. De twee schroefjes van de wijzerplaat losdraaien. De wijzerplaat er af nemen. Je ziet dan zoiets:


Afhankelijk van de tiretteveer, één of twee schroefjes losnemen. Pas op het veertje dat er onder ligt. De tiretteveer wegnemen en de bascule (Yoke)
goed in het renurerad leggen en weer opbouwen.

4 likes

Bedankt voor de hulp. Ik maak denk ik eerst de andere projectjes af en kijk dan nog eens naar deze Enicar. Het is inderdaad een heel simpel handwind uurwerk zonder datum.

1 like

O ja, natuurlijk moet je het tiretteschroefje ook weer in de tirette draaien, want daar was het om te doen.

2 likes

Kom je goed mee weg. Die 2452 die ik te ver draaide, heeft zo’n ouderwets datumsysteem met losspringende veertjes. :sweat_smile: Ik zag 't gebeuren en had 'm nog net te pakken.

1 like

Ik ben toevallig net klaar met de andere enicar. Die tirete gaf gelukkig geen problemen

1 like

Wat voor uurwerk is dit en hoe verwijder ik deze kroon? Het ziet er uit als een goedkoop uurwerkje.

Lijkt mij een FE 4610 of familie ervan:

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&FE_4610

Kroon verwijderen op dezelfde manier, tiretteschroef een paar slagen los en stift verwijderen. :sunglasses:

1 like