Ik bezit een mechanische Marathon Field watch uit de '90’s waar de secondewijzer op drift is geraakt. Dit type kan niet open aan de achterkant maar nu hoop ik dat het kristal eraf kan. Heeft iemand een idee hoe ik dat kan doen?
Er zijn goedkopere dan die van Bergeon, maar die werken ook wat minder fijn. Je kunt op ebay kijken en bij cousins.

Kroon met stift verwijderen en dan met perslucht of een fietspompje druk op de kast zetten, met een beetje geluk plopt hij er zo af.
Dat kan prima. Maar terugplaatsen met perslucht lijkt me omslachtig 
Klopt, dat is wat lastig. 
Met een beetje mazzel lukt het met zo’n persje:

Edit: ik heb overigens zo’n Tissot setje voor het verwijderen van glazen; minder universeel (niet geschikt voor alle maten natuurlijk), maar werkt fijner dan zo’n griezelklem:
Ik heb een compressor dus de methode spreekt mij wel aan. Alleen heb ik geen idee hoe de kroon eraf moet. Geen caseback dus ik kan niet bij een palletje of zo om het los te maken.
The Clarkson school of mechanical engineering 
Horloges waar het uurwerk via de voorkant eruit moet hebben over het algemeen een gedeelde stift; je kunt de kroon met het buitenste deel van de stift er gewoon uit trekken; ik doe dat meestal met een presto puller.
Doe wel een beetje voorzichtig met de perslucht, anders blaas je het halve uurwerk uit elkaar. 
Goedkope Chinees is onderweg van Ebay, dank voor de tips.