Hoe verwijderen zeep aanslag op Casio G-schock rubber

Beste horloge liefhebbers,

Ik ben mij ervan bewust dat de meesten van u zich over het algemeen niet met met lager segment horloges bezig houd echter kom ik er in dit geval echt niet uit.

Een tijdje geleden heb ik mijn rubberen G-schock met een beetje handzeep in een kom water gelegd. Met als gedachte dat het vuil enigszins oplost.
Echter na het eruit halen van de onderdelen en afdrogen ervan werd een witte aanslag zichtbaar. Het kan er met een nagel vanaf echter gaat het langzaam en blijft er steeds een beetje achter.

Mijn vraag is dus of dit een bekende eigenschap is van het rubber en of er huismiddeltjes zijn die dit van het rubber op kunnen lossen zonder het aan te tasten.

Valt wel mee hoor. :sunglasses:
De G-shock is ontzettend populair op HF. En terecht.

Ik heb helaas zelf geen idee hoe dit netjes op te lossen maar er reageert vast nog wel iemand die het wél weet. Succes! :ok_hand:

1 like

Misschien gewoon goed schrobben, afdrogen en invetten met glycine?

Deze bandjes kunnen wel wat hebben. Als er geen print op staat zou ik ze voorzichtig schrobben met een borsteltje, een drup afwasmiddel en lauw water. Succes!

2 likes

Dit lijken me gewoon zeepresten die in warm water toch wel weer moeten oplossen?
Ik zou het eens proberen in een bak met warm water en gewoon laten weken. Misschien een klein drupje dreft erin?
Misschien voorzichtig met een babytandenborstel erover als het een beetje los begint te weken.

1 like

Dat ik daar niet aan had gedacht. Heet water. Ga dat nu even uitproberen.

Alleen de band in warm water, door de temperatuur verschillen wil je geen condens in de kast. Oud borsteltje op een electrische tandenborstel en hij is zo schoon. Geen zeep meer gebruiken met een hoge pH waarde.

1 like

Nee inderdaad, geen hoge ph waarden. Je kan ook wel eens baby olie proberen. Werkt in ieder geval bij het soepel maken van stalen banden :wink:

Dit idd. Doe ik al jaren zonder problemen :+1:t2:

1 like

Vaatwasser als je die hebt.Lekker warm, en spoelt goed schoon. Het is maar rubber, dus gewoon lekker doen : baat het niet, schaadt het niet.

Misschien azijn/ huishoudazijn gebruiken en schrobben?
Rubber is vrij resistent tegen basen/zuren en oplosmiddelen.

Oke het is gelukt. Kokend water een beetje Dreft en het zag er grotendeels schoon uit. Beetje olie op gesmeerd en ook de uitdroging is nu weg. Enkel nog slijtage zichtbaar. Bleek aan het einde de batterij leeg te zijn gegaan dus die meteen ook maar vervangen.

Dank voor jullie hulp allemaal

3 likes