Hoe verzet je de dag los van de datum?

ik had een vraagje, bij mijn nieuwe oris star met dag datum werkt alles zoals het hoort, kroon helemaal in kun je het uurwerk netjes opwinden
kroon uit, slechts 1 stand voelbaar kun je de tijd verzetten en 1x per 24uur om 12 uur verspringt de dag en datum.
maar hoe kun je de dag nu los van de datum verzetten zonder snel verstel ?
als iemand info heeft , alvast bedankt :slight_smile:

ben er inmiddels via dzvl al uit gekomen :slight_smile:

en???
mogen wij het ook weten??? :slight_smile:

grootmokum Schreef:

en???
mogen wij het ook weten??? :slight_smile:

tuurlijk, achter was het niet zo moeilijk, ik durfde niet zomaar 24uur achter uit te draaien :wink:

De datum verstelling gaat 1 x per 24 uur zoals het hoort
De dag verstelling verstel je door in de uren verstelling achteruit te draaien en dan verstel je ook alleen de dag aanduiding.

Bij mijn Union met PUW uurwerk kan dit veel makkelijker.
Je draaid tot de datum verspringt, dus om twaalf uur, dan terug draaien tot ongeveer negen uur en dan weer naar de twaalf draaien.
Dit doe je net zo vaak totdat de datum klopt.
Nu draai je verder, en zie dat om twee uur de dag verspringt.
Nu terug draaien naar ongeveer elf uur , en dan weer naar voren, en net zo vaak als nodig is.
Hoever je precies moet draaien kun je zien doordat de datum of dag iets heen en weer klikt.
Misschien is dit bij deze Oris ook mogelijk.
Groet. Chris.

Mijn EDOX Delfin heeft ook zoiets:

It has a semi-quickset system for the date,
meaning that you manually advance the hands through midnight until you feel a very slight click,
then turn it backwards to about 22:00,
again a soft click, and foreward again to jump another day.

Ow?, ik ken het niet anders dan 1 kant op is datum, andere kant draaien is dag, ik was eigenlijk verbaast over deze vraag, maar houd mijn mond nu maar hihi

pimobiel Schreef:

Ow?, ik ken het niet anders dan 1 kant op is
datum, andere kant draaien is dag, ik was
eigenlijk verbaast over deze vraag, maar houd mijn
mond nu maar hihi

ik ook …

Er zijn volgens mij verschillende systemen.

Op mijn orient is er een apart knopje voor de dagverstelling (op 2 uur positie). 't is welliswaar niet super handig ofzo, maar wel een apart systeem.

Wie kent er nog meer?

Bert