De arm steek redelijk recht naar voren als een
vliegtuig vliegt. Dan is het best handig als de
wijzerplaar zó staat dat de 12 naar de kroon
wijst. Dat is makkelijker af te lezen. Niet dat
het wereld schokkend is, maar toch.
Je ziet ze alleen niet zo veel… Misschien werden
ze op verzoek van de eigenaar zo in een
horlogekast geplaatst.
Omega heeft ook eens een drivers watch gemaakt:
ook de 12 bij de kroon. Het idee was dat je het
horloge aan de binnenkant van de pols droeg. Met
de handen aan het stuur kon je met een lichte
draai van de pols toch goed zien hoe laat het
was.
Nog even een vraagje over de Omega hij blijft maar in m’n hoofd ronddwalen. Ik ben een beetje aan het rondkijken naar zo’n chronostop driver maar wat zijn een beetje gangbare prijzen? Ik zie heel veel verschillende prijzen…
Excusses dat ik dit draadje weer omhoog knal met een oftopic vraag!
Daarom ontopic: Is er al wat meer bekend? Ook hier ben ik erg nieuwschierig naar. Ben benieuwd of er uiteindelijk uitsluitsel komt!
Ik denk dat de piloot alleen af en toe op zijn horloge keek wanneer
hij alleen rechtdoor aan het vliegen was. Op het moment dat ze in gevecht waren
of boven hun doel, hadden ze het druk genoeg.
Misschien waren ze er zelf ook niet uit wat de beste manier was.
Mij lijkt het logisch wanneer je je horloge met de wijzerplaat aan de binnenkant
van je pols draagt. Dan is een seconde kijken genoeg en hoef je je armen
niet van het stuurmechanise te halen.
Vroeger had je Willem Wever waar je zulke vragen aan kon stellen.
Als je over WW2 spreekt, en zeker over Duitse of Amerikaanse vliegers dan werd er genoeg naar horloges gekeken tijdens het gevecht.
Heb hier zelf sinds dit topic nogal wat naar zitten zoeken, en hoewel er inderdaad best wel weinig foto’s zijn van vliegend personeel met horloges om werden ze duidelijk wel gebruikt.
Afgezien nog van al eerder in dit topic besproken navigatie doeleinden werden horloges ook voor andere dingen gebruikt.
Bijvoorbeeld voor de informatie officieren, waar zag je de vijand het eerst plus tijdstip, staat aan beide kanten altijd op hun ‘combatreport’ vermeld, hoe lang duurde de strijd, en wat deed je om hoe laat. Moet je toch even kijken op je horloge.
En zeker voor Duitsers of Amerikanen die waren namelijk nogal gebrand om het aantal overwinningen die ze hadden te claimen. Als je dus de precieze tijd wist en niemand anders maakte om dezelfde tijd een claim dan was je winnaar.
Bij de Engelsen was er over het algemeen niet zo’n claimcultuur.
Wat ik overigens wel opvallend vind is dat ik nog geen 1 foto in een boek of publicatie heb gevonden die niet met horloges van doen hebben waarbij een Duits bemanningslid een B-Uhr om heeft. Heb 1 foto van een Hanhart achtig horloge gezien, en zelfs uit een boekje over wrakkenberging in Duitsland een foto gezien van een zwaar beschadigde Hanhart maar nog geen B-Uhr.
Voor de rest zie ik meestal dan foto’s van Duitse bemanningen met een ‘simpel’ subseconde horloge. Zal wel toeval zijn…