Beste forumleden,
Dit topic is naar aanleiding van mijn oude Molnija piloten horloge uit 1949:
http://i10.photobucket.com/albums/a133/tvreeken/horloges/molnija-1949-front.jpg]
[img]http://i10.photobucket.com/albums/a133/tvreeken/horloges/th_molnija-1949-movement.jpg[/img
(als je op de kleine foto’s in dit topic klikt worden ze groot)
en het topic van bernd, waarin Paul K het volgende vertelt:
“Midden boven een Molnija 3017 chrono “polshorloge”, dit is een echte, het verhaal dat dit soort horloges op het dijbeen van een piloot gegespt werd wordt door sommigen betwijfeld, maar lijkt mij eerlijk gezegd heel plausibel.”
http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,188958,189106#msg-189106
Vaak als er een oud (piloten) horloge langskomt waarbij de wijzerplaat 90° gedraaid is, zodat de lugs bij de 3 en de 9 zitten komt het verhaal naar boven dat deze óf om de bovenarm óf om het dijbeen gedragen werden. Niet alleen hier, maar ook op andere fora en websites, zoals b.v. de site van Mark Gordon (zie b.v. item 0008). Ik heb Mark vorig jaar al eens gevraagd hoe hij dit weet maar daar kon daar geen bewijs voor leveren.
Bij mij rees de vraag hoe het nu eigenlijk is/was, temeer omdat ikzelf vroeger gevlogen heb (in sportvliegtuigjes) en belangstelling heb voor horloges die een relatie met de lucht- en ook ruimtevaart hebben. De afgelopen maanden heb ik dan ook geprobeerd om hier een antwoord op te vinden.
Laten we stuk voor stuk de mogelijkheid bekijken, Ten eerste de bovenarm: het lijkt mij zeer onhandig. Een horloge is lastig af te lezen, probeer het maar eens en als het een chronograaf is is het ook nog moeilijk te bedienen. Voor mij valt deze optie af.
Dan het dijbeen: daar heb ik ook mijn twijfels over. Je hebt in een vliegtuig niet veel ruimte, maar je moet wel dingen als kaarten en het vliegplan meenemen. Die had ik altijd op m’n schoot liggen. Als daar nog eens een horloge onder zit, is dat erg onhandig. Ik denk dat vroeger hetzelfde gold voor vliegeniers in oudere vliegtuigen. Voor mij valt deze optie dan ook af.
Blijft over: om de pols of op de mouw. Nu, om de pols is natuurlijk heel normaal en op de mouw kan ook heel goed. Want je hebt als piloot met je linkerhand meestal de stuurknuppel vast. Je hand heeft dan de stand zoals je een joystick vasthoudt. Met de rechterhand bedien je meestal de instrumenten en gashandel(s) enz… Vooral als een vliegenier handschoenen draagt, lijkt op de mouw mij ook een goede plek. Op de mouw wordt trouwens vaker gedaan, b.v. bij duiken als in de ruimtevaart. Dus waarom niet in de luchtvaart?
Hier bijvoorbeeld de Russische cosmonoute Tereshkova vlak voor de lancering van de Vostok 6 op 16 June 1963 (eerste vrouw in de ruimte) met een Shturmanski op de mouw:
http://i10.photobucket.com/albums/a133/tvreeken/Diversen/Tereshkova-1a.jpg][img]http://i10.photobucket.com/albums/a133/tvreeken/Diversen/th_Tereshkova-1a.jpg[/img
En hier zien we b.v. de Rus Kubasov in de Soyuz 19 in juli 1975 met een Speedmaster? Toch nog écht om de onderarm:
http://i10.photobucket.com/albums/a133/tvreeken/Diversen/Kubasov-1a.jpg][img]http://i10.photobucket.com/albums/a133/tvreeken/Diversen/th_Kubasov-1a.jpg[/img
Hoe kom je er achter? Nou je gaat gewoon op internet naar foto’s zoeken waar piloten opstaan. Toch? Nou dat dacht ik ook. Maar wat blijkt: probeer maar eens te vinden wat je zoekt. Er zijn zat foto’s van piloten uit b.v. de Tweede Wereld Oorlog en ook wel uit b.v. de Koreaanse oorlog. Vaak in uitgaans tenue, maar ook in gevechts tenue. En wat blijkt: je ziet haast geen piloten met een horloge! Zo weinig dat ik me ga afvragen wie nu in de luchtmacht van toen een horloge droeg! Het lijkt erop dat het geen gemeengoed was.
Maar goed, dat is nog geen antwoord op de vraag hoe het gedragen werd. Na toch best wel een poos op internet gezocht te hebben en een enkele foto gevonden te hebben van een piloot met een horloge om de pols, heb ik een vraag om foto’s uitgezet op WUS (militaire en piloten horloges). Er kwam niet veel response op, maar toch één met een linkje naar een ander deel van WUS. En daar zag ik voor het eerst een horloge die in aktie op de mouw gedragen werd.
Resumé: er zijn voor mij (tot het tegendeel wordt bewezen) twee manieren waarop piloten vroeger een horloge droegen.
- Pilotenhorloges werden om de pols gedragen (een open deur, maar toch):
Een Japanse piloot in de Tweede Wereld Oorlog:
Hier twee piloten in een Mig 21. De achterste piloot heeft zijn horloge gewoon om de pols:
- Pilotenhorloges werden op de mouw gedragen:
Hier de enige foto die ik gevonden heb dankzij een reactie op WUS:
http://forums.watchuseek.com/showthread.php?t=353440
- Pilotenhorloges werden niet om de bovenarm of op het dijbeen gedragen.
Mocht iemand andere foto’s en/of gefundeerde meningen hebben, dan hoor en zie ik die graag, want ik heb de wijsheid ook niet in pacht:D