“later” is dat 1 jaar of 5 jaar…? Of… Etc.
Reken op een fors “verlies” zeker als je hem nieuw tegen list kopt. Schatting… - 40%
Daar is TS natuurlijk niet duidelijk in, maar ben jij ooit een waarzegger tegengekomen die dit of iets anders exact kan voorspellen.
Uiteindelijk is het allemaal natte vingerwerk, gaat de TS als het 60% blijkt te zijn hier terugkomen op dit percentage?
is waardevast belangrijk bij zo’n mooi horloge ? gewoon van genieten.
Ik denk dat ik mijn oorspronkelijke vraag wat moet toelichten.
Het gaat mij er niet om dat ik zo’n horloge koop voor (bijvoorbeeld) € 2000 en het dan over 10 of 15 jaar met een megawinst kan verkopen, maar wat het over stel 15 jaar nog waard zou zijn als mijn kleinzoon het dan zou erven. Erft hij dan alleen een stuk blik als aandenken zijn zijn opa, of heeft het ook enige financiële waarde?
Vooral emotionele waarde
Daar ga je dus de mist in. Want de listprijs is 3k. Nieuw te koop voor 2k op chrono in de EU. Als je hem voor 2k koopt is de afschrijving misschien 30%. Koop je hem voor list is dat meer dan 50% dus. Particulier op chrono zijn de vraagprijzen eerder 1500 dan 2000.
Ik vind het knap als iemand je kan vertellen wat de evt financiële waarde dan zal zijn, zelfs Rolex heeft met de bubble back een tijd gekend 1970~1990 dat ze waardevol waren totdat verzamelaars hun blik verlegden.
Not. next
jlc.
Welke heb je?
Als het gaat om een erfenis van waarde, dan kun je waarschijnlijk beter het geld op rekening houden.
Of benzine kopen…
De Master Control met sector dial.
Je moet nooit overschatten wat jouw favorieten waard zijn voor anderen. Kijk naar de geschiedenis. Antiek was 50 jaar geleden extreem waardevol, schilderijen ook, maar dat is nu allemaal voor een appel en ei te koop terwijl mensen duizenden euro’s aan NFTs betalen. Koop het vooral voor jezelf, je kan niet over je graf regeren.
Allicht een stuk blik met emotionele waarde. Maar wie zal het zeggen? Misschien kraait er tegen dan ook geen haan meer naar een Rolex, al is die kans kleiner.
Als hij je het horloge altijd ziet dragen, zal het voor hem wel waardevol zijn. Ik heb een quartz Pontiac die van mijn grootvader was. Waardeloos stuk blik, werkt niet meer, maar in elke foto van hem heeft hij dat ding om. Voor mij wel waardevol als aandenken, maar de over de reële waarde maak ik me geen illusies, en geen zorgen.
Wat maakt die financiële waarde nog uit? Ik heb een stuk blik (wel van goud, maar het is geen reet waard) als aandenken aan de mijne. Top man. Alle andere consideraties zijn koffiedik kijken en bij dit soort bedragen toch niet bijster interessant.
De kans dat er over een periode van jaren (en op beeld vastgelegd) eenzelfde horloge te zien zal zijn…is klein voor iemand die “bekend is” met het horlogeforum. De herinnering zal eerder zijn “opa droeg áltijd een horloge” ipv “opa droeg altijd zijn FC”
Maak er een NFT van
Als dat het doel is dan kan je toch liever een Patek of Rolex kopen.