Hoe waardevast is een Frederique Constant Manufacture horloge?

Zojuist zag ik een mooi klokje van Frederique Constant langskomen: een Manufacture Slimline Moonphase, voor toch (t.o.v. mijn budget voor horloges) een flink bedrag.
Nu vraag ik mij af hoe waardevast zo’n horloge is. Misschien dat iemand daar wat over zou kunnen zeggen?

1 like

Ik schat 50% afschrijven op basis van de nieuwprijs

4 likes

Helemaal niet. Er zijn denk ik weinig die meer afschrijven. Altijd gaan voor 1 met de kop er af.

3 likes

Als je op Chrono24 kijkt zitten de tweedehands versies gemiddeld net onder de 2k. Ik heb niet verder gekeken naar de staat en of ze compleet zijn qua papieren en doos. Dat zou betekenen dat er ongeveer een derde vanaf gaat tov nieuw.

1 like

Boeien, Ik koop horloges omdat ik ze mooi vind.

12 likes

Ik zie op Chrono24 o.a. een nieuwe van een Nederlandse handelaar voor € 2299,- en een identieke “zeer goede” tweedehands van een Deense handelaar voor € 2294, plus € 103,- verzendkosten. Daar kan ik toch geen chocola van maken?

In algemene zin schrijf je af op een nieuw gekocht horloge, dus ook op deze FC.

Uitzondering hierop zijn specifieke modellen van bv het merk Rolex waar veel meer vraag naar is dan er geproduceerd wordt (voor eindeloze discussies over hoe terecht dit is, verwijs ik naar het groene gedeelte).

Als hierboven reeds aangegeven: een horloge koop je meestal omdat je het mooi vindt/er een gevoel bij hebt. Als je het een mooi horloge vindt, maar de prijs nieuw te hoog vindt, dan is jong gebruikt wellicht een optie.

Prijzen op chrono24 kun je idd niet altijd chocola van maken: bedenk ook dat het vraagprijzen zijn. Dwz: transactiewaarde is mogelijk (flink) lager, of het horloge wordt überhaupt niet verkocht.

2 likes

Sluit me aan bij @koekoek, je ziet ze echt voor een appel en een ei (in verhouding tot de nieuwprijs/prijs waar ze voor in de winkel liggen) voor bij komen.

Ze schrijven zoals de meesten idd wel flink af ja… maar je hebt er desondanks wel wat moois voor in de plaats.

Er staat er overigens een mooie in het blauw hier ;). Een heel stukje goedkoper dan 95% op C24. Gedragen maar in nieuwstaat :slight_smile:

Het mooie is: niemand weet het precies. 99% van de mensen die nu roept “Rolex wel” wist dat 10 jaar geleden niet, anders waren ze steenrijk geweest. Zo heb ik een JLC voor flink onder de listprijs gekocht, niemand wilde die toen. JLC stopte het horloge te maken en de waarde is nu verdubbeld. Dus koop vooral wqt je mooi vind, vergelijk goed de huidige marktprijzen en geloof niemand die zegt te weten hoe de prijzen zich gaan ontwikkelen.

9 likes

Dat gezegd hebbende: ik vind momenteel dat je geweldige FCs kan kopen voor heel weinig geld. Zeker in de serie die jij noemt.

Verre van waardevast. Daarnaast vind ik het merk, sinds het in Japanse handen is gekomen, niet interessant. Maar das mijn niet ter zake doende mening :innocent:

1 like

tja. probleem is dat je op al C24, marktplaats, etc, alleen maar horloge ziet die NIET verkocht zijn. iets is waard waarvoor mensen het kopen, niet waarvoor mensen het aanbieden.

1 like

En da’s je goed recht, maar totaal irrelevant voor de vraagstelling.

2 likes

Alleen de naam is Constant

12 likes

Hulde.

Een gefundeerd antwoord. Dat mag wat mij betreft in het zonnetje gezet worden. Dubbel hulde. :+1:

Plaatje voor de sfeer. Ik vind het één van de tofste moonphase horloges omdat er verder absoluut geen gelul bij zit. Dus los van de afschrijving: Mooi ding. :+1: Ik zeg doen, maar niet zonder iets van korting te regelen.

8 likes

Maar TS wil toch weten wat de toekomst brengt, moet de eerste nog tegenkomen die een Delorean heeft om het juiste antwoord te geven? :wink:

1 like

Ja, maar er is een verschil tussen roepen “je schrijft de helft af” en “als ik op Chrono kijk zie ik dat men gemiddeld 30 procent afschrijft”. :slight_smile:

Ik denk dat je met zo’n 15% korting die moon phase prima kan kopen, maar als je die overige 15% ook nog wilt pakken, scoor dan een jong gebruikte.

1 like

Okay, maar de vraag was niet hoe goedkoop kan ik een FC kopen, maar hoeveel winst/verlies maak ik erop als ik hem koop en later wil verkopen IMHO.

1 like

Ik vermoed bij verkoop 2 hands dat je tov de nieuwprijs toch al snel 40/50 % inlevert.

Sommige merken zijn helaas heel moeilijk te verkopen. Zo ken ik er nog wel een paar :laughing: