“Panerai? Wat is dat? Rolex. Dat ken ik wel.” :+
Toegegeven, ik kende ook een hele hoop “kleine” merken niet. Nomos, Sinn en zelfs Christiaan vd Klaauw was me onbekend.
Jaeger le Coutre, Patek Phillipe, Vacheron Constantin, Audemars Piguet, Rolex, Breitling, Omega, Tag Heuer, en meer van dat soort grote merken had ik wel eens wat van gezien. En natuurlijk de bekende goedkopere merken als Casio, Seiko, Citizen, Junghans, Timex, Pulsar, enz. genoeg tegengekomen.
Dus voor mij was het persoonlijk een hele verademing dat er nog zo een grote wereld aan horloges en merken bestond. Ook van de merken zelf. Want dat Rolex Datejust en Submariners had was me bekend. Maar een Prince of Seadweller??? Of Credor of Grand Seiko? Dat is toch gewoon een Seiko 5 maar dan anders?
En de prijzen? Tja, voor minder dan een gulden kon je al een patatje halen. Snoep kon je nog met centen betalen bij de snoepwinkel. En bij de slager krijg je een plakje worst…
Alles wordt groter en in de meeste gevallen ook duurder. Maar het kan ook anders… een kast voor een paar tientjes bij de Ikea. Een stevige jas voor een paar tientjes uit China. Of uberhaupt elektronica uit Azie
Ik bedoel, een TV die je met een paar uur werken kunt kopen… daar trok je vroeger een rib voor uit je lijf.
Een laptop voor 400 euro (netbooks enzo vanaf 200 zelfs). M’n eerste laptop koste 7000 guldens…
Een Palmtop voor 800 guldens. Oh wacht, een iPhone kost tegenwoordig meer. :+
Of een videocamera die woog een kilo of 6. Tegenwoordig pak je je smartphone erbij. En betere kwaliteit schiet je in HD op een schijfje of een kaartje. Bijna een jaar geleden vertelde ik mijn moeder die nog steeds een floppy gebruikt (…): Mam, zie je dit dingetje in mijn telefoon ter grootte van mijn nagel? Daar heb je zo een 30000 floppy’s voor nodig.
Dus tja, is een horloge zoveel duurder geworden? Ja en nee. Zijn ze heel veel veranderd? Ik zie ze nog steeds vooral met 3 wijzers. Maar er zijn zo veel verbeteringen die ik kan waarderen. Saffierglas, lume, en betere materialen voor het uurwerk, als de balansveer, en tegenwoordig is high-tech ceramics hot bij de duikers.
En hypes? Van alles digitaal en quartz, terug naar mechanisch.
Wat misschien wel is gebleven door o.a. wijlen mr. Hayek is het bezit/dragen van meerdere horloges. Steeds meer hebben wel 2 a 3 horloges om afwisselend te dragen.
Minder bekende misschien, hype van een paar jaar terug met tantalum in de duurdere horloges. Zwaar als de pest om te dragen, maar erg exclusief.
Een tijd was bi-color helemaal in. Ik moest er ook aan geloven, terwijl ik tegenwoordig meestal staal tegen kom om de polsen van vrienden en kennissen.
En net als met mobieltjes moest alles eerst zo klein mogelijk en nu weer zo groot mogelijk