Hoe was het vroeger gesteld?!

Door mijn leeftijd van 23 jaar ben ik slechts enkele jaren bezig met horloges en heb ik dus nog niet veel zien evalueren qua prijzen e.d.

Waarschijnlijk ben ik op dit forum één van de jongste en zijn er op dit forum uiteraard andere liefhebbers die al jaren in het wereldje zitten. .

De vintage Rolex sportmodellen zijn een echte hype voor de moment, maar dit zal niet altijd zo zijn geweest vermoed ik? :slight_smile:

Hoe hebben jullie de prijzen en hypes zien evolueren in een periode van 10, 20, … Jaar? :wink:

Hopende op leuke reacties! (Tu)

Deze kocht ik nieuw in 1998 voor 3.999 gulden bij een AD,
een Speedmaster Pro kostte toen 2.999 florijnen…

Rolex 5513, nu pakweg 4000 eur. waard, advertentie uit de jaren 70, ongeveer 200 engelse ponden… Reken maar uit… :frowning:

Ik heb voor mijn Tudor in 2000 zo’n 2.500 Duitse Marken betaald, op Chrono24 staat hetzelfde model nu voor prijzen tussen de 1800 en 2500 Euro. Ook een leuke prijsstijging… Ook mijn 18K gouden Ebel 1911 heeft in 12 jaar tijd een zelfde ontwikkeling meegemaakt. Komt denk ik ook door de soms exhorbitant hoge prijsstijgingen die de topmerken doorvoeren. Heb nu niet het idee dat ze met de CPI index meegaan…

Dit zal niet voor alle modellen opgaan. Er zullen ook zeker negatieve ontwikkelingen zijn.

In 1978 deed deze Mark II met een beetje pingelen 450 guldens :smiley:

Nu wil iedereen sport Rolex maar tot voor een paar jaar geleden spaarde veel verzamelaars bubble backs. Daar werd ook grof geld voor gegeven maar dat kun je nu nog nauwelijks verkopen voor een goede prijs…

Gr. Roel

Dan komen we weer bij de topic tijdmachine…Hahaha, de goeie oude tijd.

Ach ja, vroeger was alles beter :wink:

Vroeger mijn stalen sub (16800) occasion gekocht in 1987 voor 1850 gulden, droomde al die tijd van een gd/st sub blue dial, maar die kon ik toen niet betalen met zijn prijs van 6.340 gulden. 2 jaar later heb ik hem laten ombouwen en toendertijd was juist deze uitvoering mateloos populair, weet nog goed dat ik door Italiaanse toeristen in Amsterdam werd aangesproken of ik die niet wilde verkopen. Ook als ik bij een juwelier kwam kreeg ik die vraag nogal eens. Nu is het precies andersom, een stalen Sub is veel gewilder dan de staal/gouden, maar dat over een paar jaar zo weer omdraaien.

18 jaar geleden heb ik als trouwkado een Omega Speedmaster reduced gd/st white dial leather strap gekregen, nw gekocht voor 1850 gulden.

Maar ik weet nog goed dat een jaar of 5 geleden een Tag Heuer Carrera voor 1400 euro regelmatig van eigenaar verwisselde, ook de Monaco was nog regelmatig te koop voor 1500 a 1750 euro, dat lukt ook niet meer.

De Omega Seamaster Chronograph Professional was een paar jaar geleden nog wel op de kop te tikken voor rond de 900 tot 1100 euro, lukt ook niet meer.

Het is met horloges net een beetje de dagprijs op de visafslag.

Genesis

Als ik google op afbeeldingen van bijvoorbeeld Enicar, kom ik soms op pagina’s die al jaren in het geheugen van google zijn opgeslagen. Met andere woorden, je vind soms een advertentie van 5-8 jaar geleden. Als je dan ziet wat er gemiddeld voor een sportmodel stond, maar dit geldt niet alleen voor Enicar maar ook voor allerlei andere mechanische horloges, dan kan ik alleen maar constateren dat gemiddeld horloges per jaar zo’n 10% in prijs of waarde stegen en nog stijgen. Let wel: op de commerciële markt. Op liefhebbersfora zoals dit forum valt het gelukkig nogal mee.

“Panerai? Wat is dat? Rolex. Dat ken ik wel.” :+

Toegegeven, ik kende ook een hele hoop “kleine” merken niet. Nomos, Sinn en zelfs Christiaan vd Klaauw was me onbekend.

Jaeger le Coutre, Patek Phillipe, Vacheron Constantin, Audemars Piguet, Rolex, Breitling, Omega, Tag Heuer, en meer van dat soort grote merken had ik wel eens wat van gezien. En natuurlijk de bekende goedkopere merken als Casio, Seiko, Citizen, Junghans, Timex, Pulsar, enz. genoeg tegengekomen.

Dus voor mij was het persoonlijk een hele verademing dat er nog zo een grote wereld aan horloges en merken bestond. Ook van de merken zelf. Want dat Rolex Datejust en Submariners had was me bekend. Maar een Prince of Seadweller??? Of Credor of Grand Seiko? Dat is toch gewoon een Seiko 5 maar dan anders?

En de prijzen? Tja, voor minder dan een gulden kon je al een patatje halen. Snoep kon je nog met centen betalen bij de snoepwinkel. En bij de slager krijg je een plakje worst…
Alles wordt groter en in de meeste gevallen ook duurder. Maar het kan ook anders… een kast voor een paar tientjes bij de Ikea. Een stevige jas voor een paar tientjes uit China. Of uberhaupt elektronica uit Azie :stuck_out_tongue: Ik bedoel, een TV die je met een paar uur werken kunt kopen… daar trok je vroeger een rib voor uit je lijf.
Een laptop voor 400 euro (netbooks enzo vanaf 200 zelfs). M’n eerste laptop koste 7000 guldens…
Een Palmtop voor 800 guldens. Oh wacht, een iPhone kost tegenwoordig meer. :+
Of een videocamera die woog een kilo of 6. Tegenwoordig pak je je smartphone erbij. En betere kwaliteit schiet je in HD op een schijfje of een kaartje. Bijna een jaar geleden vertelde ik mijn moeder die nog steeds een floppy gebruikt (…): Mam, zie je dit dingetje in mijn telefoon ter grootte van mijn nagel? Daar heb je zo een 30000 floppy’s voor nodig.

Dus tja, is een horloge zoveel duurder geworden? Ja en nee. Zijn ze heel veel veranderd? Ik zie ze nog steeds vooral met 3 wijzers. Maar er zijn zo veel verbeteringen die ik kan waarderen. Saffierglas, lume, en betere materialen voor het uurwerk, als de balansveer, en tegenwoordig is high-tech ceramics hot bij de duikers.

En hypes? Van alles digitaal en quartz, terug naar mechanisch.

Wat misschien wel is gebleven door o.a. wijlen mr. Hayek is het bezit/dragen van meerdere horloges. Steeds meer hebben wel 2 a 3 horloges om afwisselend te dragen.

Minder bekende misschien, hype van een paar jaar terug met tantalum in de duurdere horloges. Zwaar als de pest om te dragen, maar erg exclusief.

Een tijd was bi-color helemaal in. Ik moest er ook aan geloven, terwijl ik tegenwoordig meestal staal tegen kom om de polsen van vrienden en kennissen.

En net als met mobieltjes moest alles eerst zo klein mogelijk en nu weer zo groot mogelijk :smiley:

Recent voorbeeld.

In juli 2009 de MeisterSinger No 3 gekocht voor € 910,00
nu te koop voor €1398,00

http://www.ibink-barneveld.nl/item.asp?gid=1&sid=23&ssid=768

Het is allemaal relatief. De lonen waren waren vroeger ook lager. Goede vraag zou zijn wat het toen gekochte horloge kostte ten opzichte van je (maand)loon en vergelijk dan nog eens. Het heeft weinig zin met de blik van nu te kijken naar de prijzen van toen.