Hoe werkt de schakeling van een waltham zakhorloge?

Al 3 weken breek ik m’n kop over het probleem: “Hoe werkt de schakeling van een Waltham zakhorloge?”. Het schakelmechanisme blijt hangen in de wijzerverzetstand. Zie de foto. Als ik de opwindas omhoog trek of naar beneden duw wil het horizontale rad niet tegen het verticale rad aanklikken.

Heeft iemand een idee of Tip?

Alvast hartelijke dank!

Moet er niet op een klein pushertje gedrukt worden? Moet het verticale rad niet naar het horizontale rad gebracht worden?

Hey Tico,
Hartelijke dank voor de Tip. Helaas zit er geen pushertje op. Het vertical rad zit geblokkerd in de platina, alleen het horizontale rad kan heen en weer bewegen doordat de tirette omhoog gaat.

Hallo Pieterman,

Is het mogelijk ook een foto te plaatsen met een uitgetrokken opwindas.
Wat gebeurt er dan met de tirette en vooral met het linker onderdeel?
Ligt dat wel op de juiste manier?
Verder lijkt het net of er een klein pennetje van rechts naar links moet schuiven.
Waar is dat pennetje aan bevestigd?

Met vriendelijke groet,
Inca

Hoi Inca,

Hartlijke dank. Hieronder zie je een foto met dekplaatje (om de tirette tiretteveer en hebel bijelkaar te houden), omdat je daar weinig op ziet, heb ik daaronder een foto zonder dekplaatje. Met een houtje heb ik het horizontale rad omhoog geduwd.
Ik heb helaas géén voorbeeld van een goedwerkend mechanisme.
Wellicht heb jij een goede Tip!

Hallo Pieterman,

Kijk maar naar dit filmpje.
Precies dezelfde schakeling

http://www.youtube.com/watch?v=84xLgOQglDo

vanaf 7.49 min duidelijk zichtbaar.

Met vriendelijke groet,
Inca

Deze schakelt alleen als het horloge in de kast wordt geplaatst ( kroon met stiftdeel zit nog aan de kast) hieraan zit een kleine pen die er voor zorgt dat het liggendopwindrad verschuift.
deze werkt alleen als de pendant binnen in de tube van de kast ( dus het gedeelte waarover de kroon zit ) goed is afgesteld.

je kan met een heel klein pennetje in de raderen gaan en dan zal je zien dat het rondsel verschuift.
Let er wel op dat je eerst het afdekplaatje ( ronde schijfje met gaatje ) plaast anders schiet alles weg.

Gr Jan Ubels

Hoi Inca,
Hartelijk dank! Ik heb deze Filmpjes gezien. Ook waar het uurwerkje weer gemonteerd wordt, maar net dat echte spannende stukje is eruit geknipt. Desalniettemin ziet de stand van de Hebel, de tirette en de tiretteveer er hetzelfde uit, in dezelfde stand. We gaan het nog een keer proberen!

Hoi Klokkenman,

Top Hartelijke dank! Heb de kast er weer terug opgedaan en weet niet precies wat ik gedaan heb, maar als ik de kroon goed stevig induw dan komen het horizontale en vertikale rad tegen elkaar. Direct het hele uurwerkje weer gemonteerd. En natuurlijk werkt het mechanisme niet. Wel loopt het uurwerkje als ik met een vlierbesstokje het Palrad opwind! Kort, maar het werkt.
Maar weer uitelkaar halen en kijken wat er mis is gegaan.

Geluk

Als de pendante niet goed is afgesteld dan werkt de koppeling ook niet.

De pendante is de verdraaibare bus in de tube van de kast waar de kroon en stift zit.
de stift bij het vierkant vasthouden en de kroon losdraaien.
Hierdoor kan de stift worden verwijdert en kan de pendant in de bus worden afgesteld.

Gr jan Ubels

Hey Pieterman,

vandaag een zakhorlgoe van Waltham op de kop getikt, precies met hetzelfde wijzerverzet systeem! Net het uurwerk gedemonteerd. Nu liggen de onderdelen in de wasbenzine om schoon te maken en te ontvetten. Zometeen mag hij weer in elkaar en krijgt ie verse smeermiddelen.

Maar dankzij dit dradje weet nu welmooi hoe ik het aan moet pakken.

Als ie af is maak ik wel een fototje.

Moet wel toegeven dat ik net zo lief(eigenlijk veel liever) een standaard wijzerverzetsysteem met knip en knipveer in elkaar zet…

Groeten,
Koen

je snapt natuurlijk wel dat er voor het afstellen van die “pendante” (trouwens nooit geweten dat het zo heette, noemde het altijd “het verende busje dat de kroon met opwindstift in de twee standen vasthoud” :smiley: ) er een speciaal gereedschapje bestaat:

voorzichtig met een grote schroevendraaier gaat waarschijnlijk ook wel, maar je hebt kans dat je het schroefdraad beschadigd; ter aanvulling op de beschrijving van Jan Ubels: als het uurwerk in de kast niet op te winden is met de kroon ingedrukt, dan schroef je de pendante naar beneden; en als het je de wijzers niet kan verzetten met de kroon uitgetrokken, dan schroef je de pendante naar boven.

Een paar kleine tips:

• Voor schoonmaken kan je veel beter speciale schoonmaak- en spoelvloeistoffen kopen, werkt echt beter als wasbenzine.
  • Investeren in een paar goede horloge-reparatie boeken is nooit weg, het werkt zoveel makkelijker als je van tevoren weet wat je kan tegenkomen en hoe iets in de praktijk op te lossen is.

Succes, ben benieuwd naar de reparatie reportages!

Groet,
Paul

hallo Paul,

moet toegeven, heb al een tijdje zo’n prachige ELMA schoonmaakmachien met 3 potten en een droogstation staan.
Ik weet alleen niet welke vloeistoffen erin gaan en waar ik deze kan bestellen. Welke typoe en welk merk. Zou gauw ik weet welke vloeistoffen erin gaan, want dan zou ik natuurlijk overstappen op de machine. Heb jij misschien een linkje waar ik de benodigde vloeistoffen kan bestellen?

Zou VOF vd Gevel in Tilburg(waar ik woon)deze hebben?
Ik zal wat foto’s plaatsen als ik klaar ben.

Groeten,
Koen

p.s. welke boeken zouden nu echt goede boeken voor mensen als mij zijn. Engelstalig is geen probleem, Duits wordt wel iets moeilijker.

ik heb enkel ultrasoonreinigers, en hier gebruik ik reinigings- en spoelvloeistof van L&R voor (speciaal voor ultrasoonreinigers)
De speciale vloeistoffen reinigen sneller en beter als wasbenzine, en de (vluchtige) spoelvloeistof die je na het reinigen gebruikt, droogt op zonder een film of rest-vuil achter te laten, de onderdelen zijn meteen blinkend schoon; wel oppassen bij de montage, de onderdelen niet met je vingers aanraken, want dan heb je al heel snel een vingerafdruk erop die je er niet meer afkrijgt…

Voor jouw Elma machine zijn diverse vloeistoffen beschikbaar; kijk maar eens bij Hobbyklok/Friederichs voor de diverse produkten (die je online kan bestellen): http://www.dehobbysite.nl/horloge-gereedschap-schoonmaken-c-3154_67_75.html?page=2&sort=3a

Voorzover ik weet worden meestal Rubisol (reiniging) en PF80 (spoelvloeistof) gebruikt (ik heb er zelf geen ervaring mee, maar zoek even op het Forum, Freddy heeft hierover al eens meer tips gegeven)

Reinigingsmiddel WF1 en naspoelbad WF2 heb ik gebruikt in de ultrasoon, gaf ook heel goede resultaten, en is blijkbaar ook geschikt voor jouw reinigingsapparaat: http://www.selvatime.nl/default.php?cPath=Werkstatt&sPath=Ultraschallger�te

Er bestaan nog wel meer merken vloeistoffen, kies in elk geval een produkt zonder water (dus geen concentraat) of amoniak (lost schellak op, dan vallen bijvoorbeeld de ankersteentjes uit het ankertje…), maar ik neem aan dat een fourniturenzaak als vd Gevel ook vloeistoffen kan leveren, en je ook goed kan adviseren, gewoon even vragen.

Op je vraag over reparatieboeken kom ik later nog terug, dan maak ik meteen wat fotootjes van de voorkanten erbij.

Groet,
Paul

STOM, STOM,STOM!!!

Ten eerste hartelijke dank voor alle tips en adviezen. Ben er al een heel eind meegekomen. Helaas nog geen geld voor een luxues schoonmaakmachien, moet het nog even doen met kwast, wasbenzine en latex-fingerlinge;).
Voor het gereedschap voor de pendante (zeer ToppieTip:~) op naar de Rikkemetik.

Het euvel! Tijdens het monteren van shipper lever, shipper, shipper spring (hebel, tirette, hebelveer) had ik het mechanisme in opwindstand moeten zetten. Deze had ik (zie de foto bij de openingsvraag) in de opwindstand gezet. Dus voor Koen, bij het monteren zorg dat het mechanisme in de opwindstand staat! Helaas is de batterij van m’n camera op (duurt dik drie uur opladen) voor een foto.

Even terug op schoonmaakmiddelen van Paul. Kun je deze ook zonder machien gebruiken of is dat zinloos?

Nogmaals SuperTop voor de Tips

TotSlot Inmiddels een boek gevonden “Watches: Adjustment and repair” A prectcal handbook on modern Watches by F. J. Camm ( rond 1950) staat uitgebreide info over Amerikaanse horloges. Voor het schoonmaken adviseerd hij (1950) een cyanide oplossing, maar: "It is considered deadly if reaching an open scratch in the skin. The fumes should also be avoided. :smiley:

Hallo Pieterman e Paul,

Inmiddels heb ik vloeistoffen voor de machine gehaald. Watervrije vloeistoffen gingen meer dan 100 euro kosten, dus heb toch maar gekozen voor een 1 op 9 aan te lengen oplossing. Op advies van de medewerker van VOF vd Gevel in de andere 2 potten als naspoelmiddel wasbenzine, met in de tweede pot wasbenzine een drupje olie tegen de witte uitslag.

Ik hoop dat het hiermee ook lukt, in de toekomst misschien een keer duurdere vloeistoffen, maar op het eens te proberen vind ik het zo eigenlijk wel prima.

En pieterman, helaas kwam je tip te laat, die veertonbrug is er zeker 4 keer afgeweerst omdat het systeemje niet deed wat ik wilde. Precies door de door jouw genoemde reden, dat het pennetje on de hevetje doorstak.
Verder is ie nu weer goed, alleen komt het palrad om de een of andere reden omhoog. Daardoor schiet de pal eronder en wind de veer weer af…
Nu maar eens kijken of ik het kan verhelpen.

Ik Het zelf al een jaar met wasbenzine in een jampot en een kwast uurwerkonderdelen schoongemaakt. Allen hang je vaak in de dampen en is het veel werk ieder onderdeeltje eruit te halen en met behulp van tissues de wasbenzine er meteen af te halen.
Zo’n machine spaart je deze vervelende klusjes uit.

groeten,
Koen

Kun je een fotootje sturen van dat verhoogde palrad. Is het misschien het staafje in de veerton of heb je de deksel van de veerton er weer niet goed terug opgedrukt?

Om te drogen gebruik ik een stofblazer ipv tisseus,

Kan je bij de Gevel ook als particulier inkopen doen?

Helaas schoot het mechanisme weer terug in de wijzerverzetstand en wil niet blijven zitten in de opwindstand. Nog maar een paar keer proberen.

succes

De firma vd Gevel levert ook aan particulieren. Ik gebruik al 35 jaar gelbar schoonmaakmiddel 1:9. In combinatie met een Elma schoonmaak machine. Die zijn nog wel te koop op www.ebay.de voor niet te veel geld.

Groeten Martin Meijer uurwerkmaker.