Hoe werkt deze klok met ‘sweeping second’

Alvast mijn excuses voor het plaatsen van een wandklok, maar sinds mijn interesse in mechanische horloges enorm is aangewakkerd, vraag ik me af hoe deze elektrische wandklok die ik een paar jaar geleden op een markt kocht precies werkt. Hij heeft namelijk een vrijwel perfect vloeiend lopende secondewijzer, maar het is geen mechanische klok. Hij haalt zijn voeding direct uit een 230v stekker. Het is een Engelse Metamec.

Vergeef me mijn enigszins off-topic vraag, maar een zoektocht online heeft me nog niet aan het juiste antwoord geholpen.

2 likes

Heb je een schroeven draaier? Even onder de kap kijken :slightly_smiling_face::slightly_smiling_face:

Normaal gebruikt een quarts een zogenoemde stepper motor die dus op basis van quarts een impuls krijgt een strikje te lopen. Ik vermoed bij deze dat er een elektromotor gewoon draait en met de tandwielen de ratio bepaald wordt voor uur minuut en seconde.

2 likes

Recent is er een filmpje over gelinked:

1 like

Dit lijkt me geen quartz, maar iets zoeken op wikipedia geeft wel aan dat dit een klok is die gebruik maakt van de 50hz van de netspanning om de klok aan de gang te houden:

4 likes

Cool, dat verklaart ook de soepele beweging van de secondenwijzer. Mooie techniek, thanks!

Heet een synchroon uurwerk en daarin zit een elektromotor die door de 50Hz wisselspanning een constante snelheid draait

3 likes

Uitleg zie @Horloge24

image

1 like

Een paar jaar geleden liepen dergelijke klokken ineens achter door wat onenigheid :sunglasses:

https://www.ad.nl/economie/je-wekker-loopt-6-minuten-achter-door-ruzie-hier-1-500-kilometer-vandaan~a6309859/

Gold overigens ook voor elektronische klokken die de 50 Hz netfrequentie gebruiken voor de tijdweergave.

3 likes

Leuk, ik heb hier wat klokken hangen die werken met een Masterklok, weer een andere techniek.

1 like

De netfrequentie is ook niet overal ter wereld hetzelfde. In de Verenigde Staten is het bijvoorbeeld 60Hz en in Nederland 50Hz. Buitenlandse klokken kunnen hier dus ook ongelijk lopen

Klopt, maar omdat het voltage dan meestal ook anders is heb je toch al een probleem :innocent:

2 likes

Zelfs toen we van 220 naar 230 gingen zagen we al een afwijking.

Hangt van de kloktechniek af. Als je een klok hebt die de frequentie gebruikt, zouden spanningsverschillen niet zo belangrijk moeten zijn. Van 220 naar 230 is zo’n 4 procent, dat is een behoorlijke afmeting. Mijn klok loopt na maanden nog op de minuut gelijk (en is van ruim voor de switch van 220 naar 230).

Inderdaad is de spanning niet zo bepalend voor de nauwkeurigheid maar de frequentie juist wel.

Zie onderstaande aanduiding op het uurwerk, 200 tot 250 Volt maar uitsluitend 50Hz

2 likes