Alvast mijn excuses voor het plaatsen van een wandklok, maar sinds mijn interesse in mechanische horloges enorm is aangewakkerd, vraag ik me af hoe deze elektrische wandklok die ik een paar jaar geleden op een markt kocht precies werkt. Hij heeft namelijk een vrijwel perfect vloeiend lopende secondewijzer, maar het is geen mechanische klok. Hij haalt zijn voeding direct uit een 230v stekker. Het is een Engelse Metamec.
Vergeef me mijn enigszins off-topic vraag, maar een zoektocht online heeft me nog niet aan het juiste antwoord geholpen.
Normaal gebruikt een quarts een zogenoemde stepper motor die dus op basis van quarts een impuls krijgt een strikje te lopen. Ik vermoed bij deze dat er een elektromotor gewoon draait en met de tandwielen de ratio bepaald wordt voor uur minuut en seconde.
Dit lijkt me geen quartz, maar iets zoeken op wikipedia geeft wel aan dat dit een klok is die gebruik maakt van de 50hz van de netspanning om de klok aan de gang te houden:
De netfrequentie is ook niet overal ter wereld hetzelfde. In de Verenigde Staten is het bijvoorbeeld 60Hz en in Nederland 50Hz. Buitenlandse klokken kunnen hier dus ook ongelijk lopen
Hangt van de kloktechniek af. Als je een klok hebt die de frequentie gebruikt, zouden spanningsverschillen niet zo belangrijk moeten zijn. Van 220 naar 230 is zo’n 4 procent, dat is een behoorlijke afmeting. Mijn klok loopt na maanden nog op de minuut gelijk (en is van ruim voor de switch van 220 naar 230).