Hoe werkt een automatisch horloge...de mijne loopt 10 minuten voor met de dag of zoveel dgn

Hallo,

Ik heb een automatisch horloge gekocht van het merk Breytenbach. Alleen dit dure klokje loopt om de zoveel dagen voor. En dan niet een aantal minuten maar flink wat minuten. Gister heb ik hem weer op tijd gezet en
waarrempel vandaag loopt het ding weer 10 minuten voor. Nou heb ik gehoord, dat een automatisch klokje
een afwijking van een minuut mag hebben in zoveel dagen. Hij is door de fabrikant getest en ze zeggen dat
er niets mis mee is.

Echter ik heb nu nog steeds het probleem dat die voorloopt. Kan het zo zijn dat die bij de ene persoon sneller
of langzamer loopt??? En waar ligt dat dan aan? Want het fabeltje dat zon ding op hartslag loopt lijkt me sterk.

Ik weet niet of het te maken heeft met hoeveel bewegingen mijn arm en pols maken. Maar weet iemand hoe
dit kan…en wat je er aan kan doen???

graag hoor ik een reactie, want een duur horloge dat niet op tijd loopt is erg jammer!!!

groetjes Gabry M. Schokker

Dit is trouwens het Horloge

Wat je zou kunnen proberen is de afwijking een paar keer achter elkaar te meten en met deze gegevens terug te gaan naar de winkelier. Misschien is er dan iets te corrigeren. Verder kan ik je niet tot hulp zijn ben ik bang, ik ben ook maar een leek op dat gebied!

Groet,

Guus

…Je polsbeweging speelt geen rol voor de loop van het uurwerk, omdat je polsbeweging puur zorgt voor de opwinding van de veer. Het horloge zal niet goed afgesteld zijn, je kunt waarschijnlijk het beste contact opnemen met het verkooppunt.

P.S. Zo geweldig duur zal het toch allemaal wel niet geweest zijn? Breytenbach is toch eigenlijk gewoon een plakmerk met een Chinees uurwerk, wat zal dat kosten? 150/200 euro?

Correct me if I’m wrong ik ben gewoon nieuwsgierig :slight_smile:

Groeten,

Stefan

Een dergelijk grote afwijking wijst op een probleem in de balans, deze kan plakkerig zijn van (teveel?) olie of de balansveer is magnetisch.

Als ie niet goed afgesteld is kan ie voorlopen maar geen 10 minuten.

Polsbeweging maakt wel degelijk uit voor de nauwkeurigheid. Die bepaalt hoe de zwaartekracht effect heeft op de balans.
Het scheelt geen minuten per dag, maar kan wel luttele seconden schelen.

Dankjewel voor je info Tom

Een horloge van me liep laatst enkele UREN achter, dus meteen naar de horlogemaker gegaan. Nu loopt ie echt loepzuiver, +2 sec.

Dus gewoon ff kijken hoe het verder verloopt en anders ff af laten regelen.

ik heb van min vrouw een davis gehad kost 160 euro en ik weet bijna zeker dat daar het zelfde uurwerk in zit en de mijne loopt perfect gr.ron

Bedankt voor de info!!!

Ik zal jullie posts mee sturen naar de fabrikant.

Ps een horloge van 199 euro is voor mij nog wel een duur horloge…ben wel helemaal veslaafd aan horloges.
Dus probeer ook elke keer wel mooiere uit te zoeken. Heb er nu een aantal in die prijs klasse liggen.

Verder heb ik nog wat oude horloges van mij opa…maar die draag ik niet zoveel…

Tnxs in ieder geval

groetjes Gabry

Prima, begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind het een mooi horloge.
Ik vroeg me gewoon af of ik het goed voor had.

Groeten,

Stefan

Hallo Gabry,

Het voorlopen ligt duidelijk aan de balans bij jou horloge. Zoals in een eerdere post vermeld stond dat er eventueel sprake zou kunnen zijn van magnetisme of olie in de spiraal kan uitgesloten worden. Bij magnetisme of olie in de spiraal zal het voorlopen ongeveer 15 minuten per uur bedragen. Ik denk dat de laatste winding van de spiraal niet netjes ligt. Je hebt op het kompas 2 pennen zitten waar de spiraal precies tussen in moet liggen over het gehele stuk waarover het kompas zich kan bewegen. Dit zal ongeveer 135 graden zijn. Als dit dus niet het geval is, krijg je een éénzijdig voorlopen van het uurwerk. ( de spriraal blijft dan tegen één pen “aankleven” ) Dit houdt in, dat de amplitude van de balans minder is dan dat deze behoort te zijn. Hierdoor gaat het horloge voorlopen. Dit betekent voor jou in de praktijk, dat de spiraal goed gelegt moet worden en daarna afgeregeld moet worden door een horlogemaker/uurwerkmaker.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk voor je is en dat je er iets aan hebt.