Hoe werkt een kompas op de SARB017?

Beste medeforummers,

Naar aanleiding van mijn nieuwe aankoop, vroeg ik mij af hoe het kompas werkt op de SARB017. Ik heb wel een Engelstalige video gezien, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik die niet helemaal heb gevolgd… :face_with_hand_over_mouth:.
Weet een van jullie in duidelijke taal uit te leggen hoe deze werkt?

Groetjes!

2 likes
  1. Zorg dat je horloge op wintertijd staat.
  2. Richt de kleine wijzer richting de zon.
  3. Het midden van de “kleinste” hoek tussen de grote en kleine wijzer wijst nu richting het zuiden.
  4. Het midden van de “grootste” hoek tussen de grote en kleine wijzer wijst nu richting het noorden.

En werkt dus met ieder horloge, alleen in deze staat er een mooie verdeling om het eenvoudiger af te lezen en evt. op in te stellen.

3 likes

Dat kan ik wel verduidelijken!

Als jij jouw pols draait naar het punt waar de zon is opgekomen staat de 12 voor het oosten. Vervolgens laten het zuiden, westen en noorden zich eenvoudig raden.

4 likes

Bijna juist!

Je richt inderdaad de kleine wijzer naar de zon. Daarna kijk je naar de hoek tussen de 12h marker en de kleine wijzer en trek je een denkbeeldige lijn over je horloge, dit geeft je de noord-zuid as.

2 sec google later

4 likes

nou… niet met digitale horloges :slight_smile:

10 likes

Time teller had daar een leuk filmpje over gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=5JCX96FMLSk

2 likes

Dank!

Mark van Long Island Watch ook. Leuk filmpje.

Excuus niet aangedacht, maar die heb ik dan ook niet :smiley:

1 like

De grote of kleine hoek gebruiken is toch afhankelijk van of je je op het noordelijk of zuidelijk halfrond bevindt?
Even zo uit m’n hoofd hoor, heb er jaren geleden wel eens iets over gehoord.

Ook daarmee kan het als je de tijd met een stokje in het zand tekent :wink:

zo creatief ben ik niet :slight_smile:

Als je dit een paar keer oefent kan je het ook zonder horloge als je weet hoe laat het is en de zon schijnt.
Een soort mentale projectie :stuck_out_tongue_winking_eye: