Hoe werkt een .....?

Als technicus ben ik niet alleen gecharmeerd van de decoratieve eigenschappen van een horloge maar zeker (en misschien wel vooral?) ook van de techniek. Techniek waar ik dus nog helemaal niets van weet. Hoe werkt een automaat bijvoorbeeld?

Nou heb ik wel eens wat gegoogled naar horlogetechniek, maar veel meer dan wat plaatjes van onderdelen ben ik nog niet tegengekomen. Kortom: wat zijn de standaardwerken als het gaat om horloge-techniek? Zijn er websites die (in lekentermen en plaatjes) omschrijven hoe één en ander werkt? En dan wel wat verder gaat dan “bij beweging wordt er een veer opgewonden die…”.

1 like

als start, met een leuk muziekske :smile:

6 likes

Leuk topic!

Moet je “perpétuelle” zoeken : de naam die Breguet had aan zijn eerste automatiek gegeven, maar hij heeft het niet ontvinden. Het kwam van H. Sarton, anderen denken van Perrelet.
http://www.ancienne-horlogerie.com/
“bumper” ook : een rotor draait maar niet volledig en stopt tegen bumpers;
https://youtu.be/V18tCp8d7bA
"rotor" is de gewone oplossing : een gewicht beweegt en draait, met wieletjes om de spring te herladen. En als de spring volledig gelaad is dan glijdt de spring op de binnen kant van de veerton.
“kinetic” : van Seiko waar de rotor draait een generator die de batterij herlaadt.
http://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/3X/f/1/f16ac05018a8920041ecbbfba73fd68dea70b84d.png
Alles gevonden na een paar honderden uuren op de net te lezen…
:wink:

Hi Griffin,

leuk! Dit komt zeer in de buurt van wat ik zelf ook zocht. Ik had voor mijn Topic een andere insteek namelijk ‘Horloge Apps op de iPad?’ omdat ik meende dat gezien de mogelijkheden van een iPad er wel apps zouden zijn die mooi met filmpjes en animaties de werking van verschillende uurwerken, onderdelen, complicaties etc zouden moeten kunnen laten zien. Ik heb zelf nog wel een link gevonden in de ETA website (link staat in dat draadje), maar veel verder ben ik tot nu toe niet gekomen. Ik ga DIT draadje even heel goed volgen.

Mercikes, da’s een helder filmpke! :+1:

Ik ben nooit zo’n fan van filmpjes om dingen uit te leggen maar deze is wel oké. Als ik het zo zie, dan zit er dus een grove energie-opslag in in de vorm van de opwind-veer die een onrust (zo heet dat anker-dingetje toch?) aanstuurt en de veer op de onrust bepaalt de frequentie. Ik neem aan dat de spanning van deze tweede veer de frequentie bepaalt en dat je door die meer of minder te draaien de snelheid van de onrust zou kunnen bijstellen?

Door naar de automaat… :smiley:

Bijna :
men spreekt niet van spanning maar de lengte van de spiral (regeling met de kompas) en het gewicht van de balans.