Hoe werkt mijn Prisma horloge

Ik heb een horloge van mijn overleden broer, voor mij van emotionele waarde.Het is een Prisma met op de achterkant de aanduiding Z298 Prisma 17. Op de voorkant staat Prisma chronograph en alarm.

Heeft iemand een gebruikershandleiding voor mij? Of wil betaald voor mij het horloge verkennen en mij de functies uitleggen?

Ik hoor het graag.

1 like

Hallo!

Ik heb even het bericht verplaatst naar een andere categorie. Heeft u ook afbeeldingen van het horloge?

Is het zo iets of veel ouder?
47

2 likes

Nee, het is een ander model, ik stuur een foto mee. (even zoeken waar ik die kan uploaden

1 like

Dat kan met deze button in het reactie schermpje

1 like

Of afbeelding in het tekstvlak slepen (op de pc dan)


dit is de foto van het horloge, dank voor de aanwijzing


Hierbij een betere foto, ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen

2 likes

het is een batterij horloge. ik zie geen knopje om de tijd bij te stellen (kroon). de vier knopjes aan de zijkant zullen een functie hebben maar bij dit type horloges kunnen ze ook soms voor de show er opzitten. beste is om het een beetje uit te proberen. een handeling moet nog wel aan te komen zijn. ik denk dat als je de batterij een keer moet vervangen degene die dat doet wel meer uitleg kan geven.
veel sterkte met alles.

Is die er misschien af? Op de eerste (wazige) foto zie ik een oneffenheid alsof er een uitsparing zit voor een kroon. Die moet dan eerst terug geplaatst worden voordat je iets met het horloge kunt. :thinking:

HIer achterkant van zelfde type horloge, maar dan van Citizen!
Ik zie vreemd genoeg geen kroon.

prisma chronograph alarm 2|666x500

1 like

Het is een batterij horloge. Twee Prisma dealers en nog een horlogeverkoper konden mij niet helpen en konden niet zeggen hoe ik aan een gebruiksaanwijzing kom.

misschien is meenemen naar een horlogemaker ipv verkopers. Heeft waarschijnlijk meer verstand van zaken.

misschien gewoon een mailtje aan prisma sturen??

doet ie het wel?

Ik kan zo gauw geen online handleiding vinden, maar ik denk dat je met een beetje proberen een eind kunt komen. Het is een kwartshorloge, dus de kans dat er iets stuk gaat als je een verkeerd knopje indrukt is niet zo groot.

Loopt het horloge?

Het onderste rondje geeft het ‘menu’ weer, met een aantal opties waartussen je kunt schakelen. Als het goed is kun je met één van de knoppen dat wijzertje verzetten waardoor hij telkens in een andere stand staat.

De menuopties:

  • Alarm 1
  • Alarm 2 (een tweede alarm betekent dat je afzonderlijk van elkaar twee wekkers in kunt stellen)
  • chrono (dit is de stopweatchfunctie)
  • 0 (dit is waarschijnlijk de modus waarin je de stopwatchfunctie kunt terugzetten op nul en je de tijd weer opnieuw kunt meten
  • time (de normale tijd/horlge modus)
  • cal (kalender verzetten)
  • tmr (ik denk timer, du seen funtie die kan aftellen vanaf een vooraf ingesteld aantal minuten. Vergelijkbaar met een kookwekker.
  • Die andere kan ik zo gauw niet bedenken

Als je dus schakelt tussen deze modussen kun je met de resterende knoppen waarschijnlijk de tijd instellen, starten, stoppen en selecteren. Probeer dat gerust uit.

Als ik later wat meer tijd heb zal ik proberen te achterhalen welk type uurwerk erin zit en als we dat weten kunnen we wat gerichter zoeken naar een echte handleiding. Hoewel het natuurlijk niet zeker is dat die nog te vinden is, maar dat kunnen we allicht proberen.

2 likes

Als @artsmak een citizen versie ziet is het kansrijker een gebruiksaanwijzing van de citizen variant te vinden. Soms staat op het uurwerk zelf wel een typenummer op de achterkant waar op te zoeken is.

Met de knop rechtsonder selecteer je de gewenste functie. Na selectie deze knop uittrekken en dan kun je met de andere knoppen je gewenste instellingen uitvoeren.
Voor elke instelling weer eerst functie selecteren en knop weer uittrekken.

Ter aanvulling: voordat je het horloge instelt eerst de wijzers calibreren op 0.
Op de onderste subdial selecteer je “0”.
Functieselectieknop uittrekken en met de overige knoppen zet je alle wijzers op 0.
Voor de uren-, minuten-, en secondewijzers is dat op 12.00 uur, voor de 24 uursaanduiding (linker subdial) op 24 en voor de maandaanduiding (bovenste subdial) op 0.
Daarna kun je de overige instellingen pas goed uitvoeren.
Succes!

Het is overigens een Citizen 6850 uurwerk.
Complete handleiding vindt je hier. https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiU7K_6m7zbAhUGb1AKHX-MCkcQFggvMAE&url=https%3A%2F%2Fwww.gebruikershandleiding.com%2FCitizen-Cal-6850%2Fpreview-handleiding-619129.html&usg=AOvVaw1pN7nHllgm5VnQFwjhE9Ai

1 like

Aardige mensen toch hier…:kissing_closed_eyes::kissing_closed_eyes::kissing_closed_eyes::kissing_closed_eyes:

Hallo allen, deze link met de hier gevonden gebruiksaanwijzing is super.
Ik ga hem studeren en uitproberen.
Ik wil iedereen en vooral “houthakker” zeer bedanken voor jullie hulp die tot de oplossing van mijn horlogeprobleem heeft geleid, temeer daar ik bij vragen in horlogewinkels geen oplossingen kreeg.
Nogmaals dank aan allen.

4 likes