Hallo,
Mn stift met kroon zit los van mn GUB Glashütte 70.1 opwinden lukt wel, maar bij het uittrekken van de kroon komt de stift uit de behuizing. Vastdraaien van het schroefje heb ik al geprobeerd, helaas zonder succes. Nu vermoed ik dat de tirette los is geschoten en wil deze weer vastzetten aan de tiretteveer.
Heb t uurwerk uit de kast gehaald en wil nu de wijzerplaat verwijderen. Het begint me echter te duizelen bij het zien van zoveel schroefjes. Wie weet met welke schroefjes de wijzerplaat vastzit?
Heb ooit al eens een tirette van een Molnija zakhorloge vastgezet, zal met deze ook wel lukken denk ik. Maar goed, eerst de wijzerplaat eraf, met beleid natuurlijk.
Dank alvast voor jullie hulp.
Even langs de rand van het uurwerk kijken. Er zullen ergens 2 schroefjes 180° tegenover elkaar zitten.
De wijzers verwijderen, de schroefjes losdraaien en de wijzerplaat oplichten.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Inca
Dank voor je tip Inca, het punt is alleen dat de wijzerplaat iets bol uitloopt naar de zijkant. Je kunt m daar dan ook niet iets lichten of er tegenaankijken
Ik kom bij vintage soms ook wel gewoon frictie-passing tegen; de wp-pootjes zitten dan niet vastgeschroefd. Maar ik zou inderdaad eerst heel erg zker van m’n zaak zijn voordat er meer kracht gebruikt kan gaan worden. Schroeven voor de wp zitten bijna altijd schuin aan de zijkant, zoals Inca al schreef.
Peter, tnx, je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Heb op ebay naar dials gekeken voor deze 70.1 en kom deze tegen, zonder schroeven maar met twee klem pinnetjes. Zou die van mij dan ook alleen geklemd zijn met twee pinnetjes?
Kijk hier eens, het lijkt er inderdaad op dat de wp op frictie vast zit. Zie PeterLC. Een wp is altijd met twee pootjes gefixeerd.
Met vriendelijke groet,
Inca