Hoe wind je een handopwindbaar horloge op?

Hallo, ik ben er inniddels achter hoe ik mijn horloge opwind, alleen heb ik de eerste paar keer de kroon de verkeerde kant opgedraaid. Is dit schadelijk ennwat kan er kapot gaan?

2 likes

Nee. Dat kan prima. :+1:

1 like

Hij doet het inderdaad nog maar ik lees overal dat het heel slecht is voor een mechanisch horloge.
De tijd heb ik ook een keer de verkeerde kant opgedraaid maar ik las ergens dat dat geen probleem is als er geen datum op het horloge zit

Nee hoor, daar zou ik me niet te druk over maken.

De datum verzetten tussen, heel ruim genomen, zes uur ‘s avonds en zes uur ‘s morgens zou je datumverzet kunnen mollen, maar zolang er geen datum op zit, don’t worry.

1 like

?

:thinking:

Selectief citeren.

1 like

Het was gewoon een vraag; niet meteen zo defensief doen! :slightly_smiling_face:

Verder ken ik @flowert langer dan vandaag dus ik twijfel niet aan zijn kennis


1 like

De marge is waarschijnlijk wat kleiner, maar omdat TS nogal lekenvragen stelde ging ik vrij ruim zitten.

Wanneer ik zelf de datum verzet, doe ik dat overigens meestal ook voor de zekerheid ergens tussen de genoemde tijdstippen. Just to be sure. :+1:

4 likes

Bijzondere manier van ‘gewoon een vraag stellen’.

1 like

Dankjewel voor je mening Willem! :+1:t2:

Graag gedaan.

Ik doe er een gratis tipje bij: voel je niet meteen op de kast gejaagd als iemand een punt van kritiek richting je uit. Daardoor kom je erg vervelend over.

2 likes

In de opwind-positie (kroon tegen de kast, niet uitgetrokken) maakt het niets uit als je terugdraait. De Breguet-vertanding tussen liggend en staand opwindrad zorgt er voor, dat het horloge alleen op te winden is door met de klok mee te winden. Tegen de klok in draaien is een soort “vrijloop”.

8 likes

Kleine aanvulling. Bij voorkeur opwinden als hij nog niet om de pols zit dan is de zijwaartse druk op het opwindmechanisme zo laag mogelijk. Dit voorkomt overmatige slijtage.

4 likes

Heb je hier wat meer informatie over (of ergens een foto hebben liggen)? Ik vind de vernuftige ideeën op het gebied van tandwielen en overbrenging in een horloge echt heel interessant.

Terug on topic
 wind je niet zo op man. :joy:

4 likes

Zoek even op Google naar pictures van “keyless works diagram”. Je vindt er meerdere.

2 likes

OK. Maar waar dan? Ik ben dit nog nooit tegengekomen


Alleen als vraag op HF :sweat_smile:

Aanvulling: de enige zinvolle opmerkingen die met draaien aan de kroon te maken hebben stellen dat sommige uurwerken het niet fijn vinden om tegen de klok in gelijk gezet te worden. Maar dat is eerder uitzondering dan regel en zal duidelijk in de handleiding van het betreffende horloge staan. En staat los van opwinden.

1 like

Dit, maar voor mij een belangrijker reden: het voorkomt je een onnodige harsbeurt!

1 like

Ik recycle even wat ik al in een ander opwinddraadje geplaatst had:

grafik

Vertaling?