Hoe wordt het waterdicht gehouden ?

Even een vraagje.
Hoe wordt een horloge bij het glas waterdicht gehouden ?

Zit er er een rubberen O-ring tussen het glas en de kast ? (Ik neem aan dat het glas niet zomaar in de kast zit. Of toch wel ?

(Ik weet wel dat bij de achterdeksel, een siliconen/rubberen ring zit).

1 like

Ja

Precies dit :point_up:
Maar de glaspakking kan ook een ander profiel hebben.

1 like

En bij plexiglas is het een zogenaamde spanring binnen het glaasje; glas wordt er in geperst met spanring en al, als de maat goed is kan het horloge dan zonder nylon glaspakking waterdicht zijn.

5 likes

Glaspakkingen zijn niet van rubber

5 likes

Zoals bij de Amphibia’s?
Waarvan ik nog steeds niet zeker weet of deze wel of geen glaspakking hebben :blush:

1 like

Oh dacht rubber, maar kan goed ander materiaal zijn idd

Die hebben geen glaspakking. Alleen een spanring in het glaasje.

2 likes

Nee, meestal Delrin oid. Dat is een soort nylon glaspakking. Rubber is niet gebruikelijk en niet geschikt. Droogt te snel uit, scheurt.

1 like

Op YouTube heb ik gezien dat zo’n soort kunststof ring tussen de behuizing van het horloge en het glas zit.

1 like

Is bij mineraal en saffier van nylon; kan ook zwart zijn. Bij de kroon en deksel is het in principe rubber - uitzonderingen daargelaten.

2 likes

In sommige gevallen is t glas ook met de kast verlijmd (bij een paar dameshorloges ben ik dat tegengekomen).

Maar die zijn dan niet waterdicht neem ik aan

Spatwaterdicht.

Rado doet het meen ik ook op die manier met sommige horloges.

Ik had dit topic gisteren gelezen en lag vannacht bijna wakker van een gerelateerde vraag, als dat mag van TS?

Ik heb zo’n horloge met een monocoque kast, daar kun je alleen via de voorkant in. Hoe krijgen ze dat glas er nou precies in, wordt dat onder bepaalde druk geplaatst en klemt het zich dan vast? En hoe zit het dan met service; hoe wippen ze het glas er dan uit? Misschien een suffe vraag, maar als iemand het weet hoor ik het graag!

Gewoon met een pers er in geperst.

Perslucht langs de kroonzijde inbrengen en dan popt het glas er uit, en soms wijzers en wijzerplaat ook. :smile:

Vaak bij drukdeksels met nylon, kijk maar even naar Omega, Tissot, Longines…

1 like