Hoe zakhorloge individualiseren?

Een auto kan je makkelijk tunen met wat breede banden en een spoiler. Maar wat je je bij zakhorloges doen? Ik heb een familiewapen, ook is het momenteel alleen een pdf.

Optie 1: het familiewapen laten graveren: Kan dat ook bij staal of alleen bij goud en zilver? Zijn goud en zilver voor alledagse gebruik geschikt, of is goud te zacht ervoor?

Optie 2: pimp my dial: er zijn bedrijven de wijzerplaten opnieuw kunnen bedrukken.
Vraag 1: Werd vroeger ook in stalen kasten gegraveerd of alleen in zilver en goud?

Vraag 2: Is het misschien een optie om de wijzerplaat te laten aanpassen? B.v. het wapen erbij laten drukken?

Op ebay staat er een geschikt "slachtoffer"
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=140513711871&ru=http%3A%2F%2Fshop.ebay.nl%3A80%2F%3F_from%3DR40%26_trksid%3Dp3907.m570.l1313%26_nkw%3D140513711871%26_sacat%3DSee-All-Categories%26_fvi%3D1&_rdc=1
te koop.

Ik ben misschien een ‘purist’, maar ik zou er helemaal niets aan doen.
Maar ja, ik heb ook geen familiewapen:D

Is het een idee om ergens het wapen op of aan de ketting te graferen/bevestigen?

Ik heb een ketting bedoelt voor het knopgat van een kolbert, maar dat kolbert draag ik 4 keer per jaar. In feite heb ik mijn ketting aan de broek vastgemaakt en het andere einde aan de horloge. Zo een ketting heeft grote nut. Kan de horloge niet op de grond vallen…

Wat ik nog kan bedenken is een horloge met een glazen achterkant te kopen. Daar moet men makkelijker het wapen in kunnen graveren. Maar dan kan ik weer het werk niet zo goed zien…

In ieder geval bedankt voor het meedenken, Tom.

Dat is eigenlijk een heel goed idee van Tom.(tu)
In Engeland was het vroeger heel populair om allerlei schildjes aan de horlogeketting te hangen naast het zakhorloge en eventueel het opwindsleuteltje, deze heten een Fob.
Er waren ook speciale kettingen voor om diverse schildjes aan te hangen meestal een Albertketting.
Als je nu zo’n oude Albertketting aanschaft, en je laat het familiewapen op een schildje maken dan ben je klaar zonder het zakhorloge te beschadigen.
Dit is ook heel handig als je eens van zakhorloge wilt wisselen.
Hier een voorbeeld van de Engelse Ebay.

Mocht je naar zo’n ketting willen zoeken dan zoek je op Albert in de rubriek pocketwatches op de Engelse Ebay.
Er bestaan hele dure van goud of zilver, maar ook goedkopere van een zilverlegering.
Groet, Chris

Je hebt zakhorloges met een beschermdeksel. Met zo’n horloge zou je op de buitenkant je familiewapen kunnen graveren o.i.d.
Naast het uit je vestzak halen van je uurwerk, heb je ook nog het genot om 'm eerst te moeten openklappen.

Chris,

jouw foto brengt mij tot het idee een soort sleutelhanger te laten graveren en de horloges origineel te houden.

Ik heb al dit ketting:

http://postimage.org/image/t56e4o6c/ of de achterkant:

http://postimage.org/image/t5gbcr50/

Bij deze horloge valt nog te vermelden, dat ik destijds meer geld voor de ketting dan voor de horloge heb betaald. De verkoper zei destijds, dat de horloge een oud ding was, maar dat de ketting echt zilver was, en de beer heeft ook nog een keer hetzelde als de ketting gekost…

Blijft nog te vermelden dat aan de ketting de sleutel voor mijn horlogekast zit…

goedenavond reiziger,

moderne hunter watches zijn veel dikker dan standaard lepine modellen. Mijn kleine savonette klokken in gunmetaal zijn een uitzondering, maar graveren blijft moeilijk…

Dat is inderdaad zo’n mooie zilveren Albertketting.:wink:
Gelukkig heb je vrijwel alles al in huis, deze ketting is met een ultrasoonreiniger weer als nieuw te krijgen.
In dat zakhorloge zit trouwens een heel mooi uurwerkje, wat voor merk is het ?

het is een mooie IWC zakhorloge en top uurwerk:~

En Tom, en je kunt makkelijk een wapen laten graveren zo als een Kalasnikov bijvoorbeeld :)-D
Groeten
Iwan

kaleiwan Schreef:

het is een mooie IWC zakhorloge en top uurwerk:~

En Tom, en je kunt makkelijk een wapen laten
graveren zo als een Kalasnikov bijvoorbeeld :)-D
Groeten
Iwan

Hoi Iwan,

Ik weet wel dat het kán, maar ik zou het gewoon niet doen.
Maar ja, dat is mijn idee en gelukkig heeft niet iedereen dezelfde ideeën.
Anders zou het maar een saaie wereld worden:D

Natuurlijk Tom, was een grapje;) maar hoorloge is echt iets met een individuele smaak kwestie en die bij mij met de tijd verandert.
Groetjes
Iwan

Op de wijzerplaat staat: “Kendal & Dent London Makers to the Admirality” en op het werk staat “Mobilia” en “17 jewels”.

Helaas is de zilveren kast aan de slappe kant en dus is de horloge niet voor alledagse gebruik geschikt.

Ach ja, een Mobilia, ik heb er twee van.
Beide uurwerkjes zitten in een Zilveren Engelse kast, en zoals Iwan opmerkte lijkt het uurwerk inderdaad wel een beetje op een IWC.

Kan je een plaatje maken?

Hier de foto’s.

Aan het horloge zonder kroon moeten ook nog een paar wijzers bij gezocht worden.

Het zijn mooie vroege uurwerken ( later werden de bruggen ronder ), en die met de zwanenhals regeling in bijzonder.

@ Diashock,

Prachtige werkjes. Heb je meer informatie over het merk Mobilia? Ik heb ooit te vergeefs geprobeerd er meer over te vinden.

Groeten,
Michiel

@ Michkh,
Nee ik heb niets over het merk Mobilia gevonden.
Er staan op marktplaats een paar polshorloges van dit merk te koop als ik me niet vergis.
Groet, Chris.

Hoi,

ik heb er ook niet meer over Mobilia kunnen vinden, ook bij Ranfft.de/uhr niet.

Ik heb vandaag een alternatief gevonden van Sinn
http://www.sinn.de/de/Modell/1900.htm
.

Zo’n Sinn is een prima Keuze.(tu)
Het merk blijft ook goed waardevast.
Groet, Chris.