Hoe zit dat met opgemaakte wijzerplaten?

Ik heb een jaar of 20 geleden deze Omega bumper met een ‘10K gold filled’ kast uit de jaren 50 via Ebay gekocht uit de VS. Het lukt mij onder deze omstandigheden met mijn telefoon helaas niet om betere foto’s te maken.


Hoe zit dat eigenlijk met redials of ‘opgemaakte’ wijzerplaten. Een jaar of 15 geleden heb ik deze eens aan een horlogemaker/handelaar (Scorpione in Maastricht) aangeboden voor een onderhoudsbeurt. Ik wist toen nóg minder van vintage horloges dan toen. Hij wees me er op dat het horloge een ‘redial’ was en eigenlijk niet de moeite om er geld aan te besteden.
Ik ben hem gewoon lekker blijven dragen en het uurwerk is onlangs nog door een andere horlogemaker prima in orde bevonden. Maar de ‘redial’ blijft me dwars zitten. Ik kan ook zien dat de letters niet mooi op de wijzerplaat zijn gekomen. Maar wel zijn er gouden (goudkleurige?) indices en uurcijfers (zijn die ‘opgelegd’?) geplaatst. Zijn die overgenomen van de oorspronkelijke wijzerplaat? Zo ja, waarom is dat dan wel netjes gedaan? Pas door de foto zie ik nu dat er ook aanslag op de plaat zit tussen 4 en 6 uur. Een tweede goede reden om eens uit te zoeken wat ik hier mee ga doen.

Wat vinden jullie dat ik hier mee kan en zou moeten doen? Op zoek naar een vervangende originele wijzerplaat uit een sloper? Of kunnen mensen de wijzerplaat opnieuw opmaken, maar dan mooi? Of gewoon zo laten en lekker blijven dragen? Ik doe het niet voor de verkoop, want ik doe niet graag dingen weg.

1 like

Ik kan je niet helpen met de beoordeling van deze wijzerplaat, andere leden zijn daar beter voor geplaatst.

Is het belangrijk voor je dat het horloge 100% authentiek is?
Stoor je je aan de kleine afwijkingen aan de wijzerplaat?
Indien 2x nee, zou ik er gewoon blijven van genieten zoals het horloge is.

Een authentieke originele passende wijzerplaat vinden in een goeie staat zal niet evident zijn.

PS: Zo’n bumpertje is voor de juiste koper/dealer best veel waard, zou het dus sowieso wel onderhouden.

Een redial wil over het algemeen zeggen dat de wijzerplaat opnieuw is gelakt en bedrukt, niet dat de hele wijzerplaat is vervangen. De indexen zitten in dit geval vast op de plaat en zijn gewoon blijven zitten. Het bedrukken is erg slordig gedaan inderdaad, vooral die van de subdial, de secondenstreepjes liggen half buiten de subdial.

De beste optie is inderdaad om een vervangende originele wijzerplaat te vinden, maar heel makkelijk zal dat waarschijnlijk niet zijn.

Worden wijzerplaten nog steeds ‘opgemaakt’? Misschien kan ik het dan door iemand beter laten doen. Dan behoud ik de ‘originele’ wijzerplaat.

Ik zou er een paar Euro’s tegenaan gooien met jouw Omega.
http://causemann-zifferblaetter.de

Ja dat wordt inderdaad nog steeds gedaan, zie post hierboven :grin:
Overigens gebruiken ze daarbij de originele wijzerplaat als voorbeeld voor kleur en bedrukking, maar dat voorbeeld is er niet echt meer in dit geval. Je zou dan toch online op zoek moeten naar een voorbeeld hoe het eruit hoort te zien.

Suu dan, dit is wel echt erg netjes zeg! Dit is toch niet van echt te onderscheiden? Alleen dat de plaat er wellicht te nieuw uitziet voor de leeftijd van het horloge.

1 like

Nog meer adresjes via deze link:

Kost wat maar dan heb je ook kwaliteit. :ok_hand:

Waar moet je hier aan denken?

Informeer er eens naar, met wat foto’s erbij per mail.
Paar honderd € ben je zo kwijt.
Resultaat: Onbetaalbaar plezier. :star_struck: :heart_eyes:

1 like