Hoe zit dat met radium? Interessant artikel (Duits)

In dit artikel wordt er grondig op in gegaan. Conclusie:

" Die dringende Empfehlung der Autoren der Studie lautet: Ist man im Besitz einer oder mehrerer Uhren mit Radium-Zifferblatt und -Zeigern, so sollte der zur Lagerung genutzte Raum stets aktiv belüftet werden, um zu verhindern, dass sich das Radon im Rest des Hauses ausbreitet und damit beispielsweise die ganze Familie gefährdet. Ein permanent belüftetes Gerätehaus im Garten oder dergleichen bietet sich ebenfalls an. Auch das Tragen einer Radium-Uhr am Handgelenk sollte dringend unterlassen werden."

5 likes

Interessant stuk, dat zijn inderdaad wel schokkende waardes die gemeten zijn

1 like

Mooi artikel, dank voor het delen! Ik had hier voor het eerst van gehoord dankzij een TEDx presentatie. Ik kan die presentatie niet meer terugvinden, maar nog wel een ander leuke video over o.a. Radium, maar ook over andere gevaarlijke (kleu)stoffen. Vond dit boeiend om even te bekijken. Om het te vinden, moet je even zoeken op “History’s deadliest colors”.

1 like

Deze denk ik:

2 likes

Inderdaad, die :slight_smile: Ik kon nog geen hyperlink plaatsen. Ben fan van TEDed, heerlijk hoe ze in paar minuten iets kunnen uitleggen.

1 like

Kijk hier eens


Dat is een flinke Radium-burn

2 likes

Oef, nogal zeg :open_mouth:

Al vraag ik me af of het niet ook aantasting door oplosmiddel van de opnieuw aangebrachte lume zou kunnen zijn :thinking:

Dat lijkt mij sterk. Bij relumen laat je de lume in de wijzers eerst uitharden waarbij het oplosmiddel verdampt. Dan monteer je de wijzers pas.
Bovendien is het oplosmiddel vaak water, dat heeft ook mijn voorkeur als ik lume pasta maak.

Ik bedoel dat dat dus niet gebeurd lijkt. De vlekken op de wijzerplaat zien er ook uit alsof ze nat geweest zijn. :thinking:

Maar kan ook best radium burn zijn hoor, vind het er alleen wat vreemd uitzien.