Hoe zit het met garantie....met een lege garantiekaart

Die factuur geldt als garantiebewijs bij de grijze dealer ook hoor, die is dan verplicht om de garantie te verzorgen gedurende de wettelijk vastgelegde periode. Dat je met een aankoopbewijs dat niet van een AD is niet moet aankloppen bij de fabrikant of een AD dat is al uitgebreid behandeld intussen.

1 like

Tuurlijk moet de verkopende partij dan garantie geven maar hij kan dan niet terecht bij de fabrikant voor fabrieksgarantie.
En je moet je afvragen of je dan als klant wilt, dat het horloge binnen het garantietermijn wordt gerepareerd door een externe niet geautoriseerde horlogemaker.

2 likes

Zolang de originele factuur erbij zit is dat voldoende aangezien de wettelijke garantie altijd overdraagbaar is.
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/garantie

1000x excuses dat ik het niet had gezien dat dit al behandeld was…

1 like

Daar ben ik het helemaal mee eens, dat is zeker een overweging die meespeelt. Minder spannend als het gaat om een simpel ETA’tje maar voor sommige in house binnenwerken of technisch uitdagende horloges kan dit een belangrijke factor zijn. Buy the seller zeggen ze altijd :+1:

2 likes

Nee, om aanspraak te maken op fabrieksgarantie moet een horloge gekocht zijn bij een AD.
Grijze handelaar kan natuurlijk wel zoals eerder gemeld zelf garantie verlenen.

1 like

Bij een online aankoop bij een AD juwelier, met ook een fysieke shop, op zijn webshop/site zit het dus meestal wel snor met het garantiekaartje.
Maar er zijn volgens mij ook (grote?)webshop-juweliers die wel AD zijn maar meestal geen fysieke winkel hebben. Bij deze wordr het invullen van de kaart meestal niet gedaan.
Of claimen deze shops dat ze AD zijn?

Hoe weet je dat? Volgens mij is het vaak niet zo duidelijk allemaal. Over welke winkel gaat het?

Dit is niet correct. De verkoper kan natuurlijk wel terecht bij de fabrikant op basis van hun onderlinge contractuele relatie. Wat wordt bedoeld met het feit dat de verkoper het niet kan afschuiven op de producent is dat hij een consument met een garantiegeval niet kan zeggen dat hij maar rechtstreeks naar de producent moet gaan…

De consument wordt dus een wettelijke garantie geboden met een lage drempel, namelijk bij de verkoper. De wetgever gaat er vanuit dat dit voor de meeste consumenten praktischer is dan aankloppen bij de fabrikant.

Horlogeoutlet.nl bijvoorbeeld.

Een grijze dealer heeft toch geen contractuele relatie met de fabrikant / het betreffende merk ?

Wettelijke garantie is altijd leading zolang je bewijs hebt in de vorm van een factuur. En natuurlijk binnen de wettelijk geldende garantie termijn. Dus als je een horloge koopt bij een handelaar of particulier waarbij je de originele aankoopbewijs mee krijgt heb je nog altijd recht op garantie.

Klopt, maar je hebt een overeenkomst met de verkoper en deze zal je garantie moeten verlenen.
Diezelfde verkoper kan zijn garantieclaim niet neerleggen bij het merk / de fabrikant omdat hij geen geautoriseerd POS.

Misschien niet (al is dat ook niet altijd zeker), maar hij moet het horloge natuurlijk ook van een iemand hebben afgenomen, tenzij het is gestolen (ander verhaal natuurlijk)… De contractuele cascade zal dus tegen de stroom in moeten worden gevolgd.

Anders zal de verkoper de kosten voor herstel zelf dienen te dragen. Zelfs dan zijn er verzekeraars die voor handelaars contracten aanbieden om deze schadegevallen te verzekeren.

1 like

Dat is inderdaad waar, de verkoper zal dan zelf voor de kosten moeten opdraaien.
Maar zal diezelfde verkoper het horloge dan ook laten repareren bij een geautoriseerde horlogemaker of zal hij kiezen voor een goedkopere oplossing / zijn eigen horlogemaker ??
En de vraag is of je dat als consument moet willen.
Als ik een horloge koop voor € …K dan zou ik het toch ook prettig vinden als het horloge bij eventueel disfunctioneren wordt gerepareerd door een officiĆ«le ASS afdeling van het betreffende merk.

1 like

Als je de originele aankoopbon hebt heb je ook een adres van waar hij met garantie is aangekocht. Daar klop je dan aan voor garantie… Niet heel moeilijk zou ik zeggen…

Klopt, maar @ronp stelt zich terecht de bedenking dat de grijze dealert, om kosten te drukken, het horloge niet op eigen kost laat herstellen in de labo’s van de producent, maar met chinese rommel in zijn eigen achterafkamertje weer aan de praat tracht te krijgen. Dit in de hoop twee jaar te overbruggen…

Dan zit je uiteraard niet alleen met een grijze, maar ook met een malafide handelaar.

1 like

Een aankoopbon krijg je toch van de verkoper waar je het horloge hebt gekocht ?
De factuur van de AD waarvan hij het heeft gekocht zal je niet krijgen denk ik… die AD krijgt anders problemen met het merk als blijkt dat hij horloges doorlevert aan niet dealers.

Hangt af van merk tot merk en dealer tot dealer, mijn Omega Seamaster geleverd door een Tsjechische grijze dealer kwam met een mooi ingevulde garantiekaart afgestempeld door een Italiaanse dealer. Geen garantieproblemen dus, mooi gedekt ook door de bijkomende garantie van 5 jaar van Omega. Was ook wel iets waar ik specifiek naar geĆÆnformeerd had, geen zin om met zo’n prijzig horloge vast te zitten aan de garantieservice van een kleine, onafhankelijke grijze dealer die maar wat dozen schuift.

1 like

Dan ben je inderdaad gedekt maar ik vind het toch tricky wat die Italiaanse dealer doet… hij riskeert zijn dealerschap hiermee.

Natuurlijk is dit bij het ene merk erger dan bij het andere … als je hiermee het dealerschap van bv Rolex of Omega kwijtraakt dan is dat wat anders dan dat je het dealerschap van Raymond Weill kwijtraakt …