Hoe zouden jullie mijn horloge collectie aanpassen?

ik denk dat je met een reduced meer het gevoel krijg van “net niet” dan iets overslaan. De naam zegt het al “reduced”. Als je doet doe het dan goed. Kost ook minder geld. En wat betreft DJ. Dat is pas het begin en niet het eindpunt van rolex. :wink:

Tenzij je meteen voor Goud ga.
Maar wat je ook doet. Eerst paar keer passen.

1 like

Tja, ik vind dat een moeilijke oefening. Sowieso is een collectie iets puur persoonlijks en kan je het moeilijk wetenschappelijk benaderen. Buiten de Solar vind ik dit een mooie collectie waar ik persoonlijk weinig aan zou wijzigen. Ik denk dat je jezelf een aantal vragen moet stellen:

• Wil je je collectie verdunnen of vergroten?
  • Ben je op zoek naar specifieke modellen of complicaties (zoals een chronograaf)?
  • Heb je een voorkeur voor een bepaalde vorm, wijzerplaat, kleur, type, … ?
  • Ben je op zoek naar een dresser, duiker, piloot?

Zo zou ik zelf nooit een SARB ruilen voor een Hamilton Intramatic omdat het imo niet echt een meerwaarde is. Maar een upgrade naar bijvoorbeeld een SDGM003 zou ik dan weer wel overwegen.

Als je specifiek op zoek bent naar een chronograaf, zijn er genoeg sites waar je op zoek kan gaan naar een Speedmaster, Carrera, enzovoort.

Als ik in jouw schoenen stond, zou ik een iets kleinere collectie overwegen (vijf stuks of zo) met net iets duurdere horloges zoals de Speedmaster. Als je de Squale en Sinn behoudt, kan je eventueel een aantal horloges verkopen om daar iets duurder mee aan te schaffen dan een Orient.

Disclaimer: ik heb zelf twee Orients en ik ben er hartstikke blij mee, maar logischerwijze is er wel een verschil in kwaliteit merkbaar tussen een Orient en een horloge van +1000 euro.

1 like

Helaas…Steinhart doet mij echt niets.

Nee, mee eens. Advies: Gooi alles Aziatisch er uit voor iets moois en probeer alsjeblieft niet toe te werken naar een Rolex. Ik vind er persoonlijk geen bal aan en zie het bezit steeds meer als indicator voor een minderwaardigheidscomplex. Er is zoveel leukers en originelers verkrijgbaar voor (veel) minder geld.

ieder zijn ding he, en een Orient met een moonphase?

uhm deze:

http://www.orient-watch.com/products/category/item/?category_id=218

Andere kleur combinaties mogelijk

Voor het zelfde geld als de Seiko SARB of Orient Star een leuk 13 in een dozijn Zwitsers quartz klokje gemaakt in China?

Ik wil mijn collectie nu denk ik uitdunnen en een stapje upgraden naar de kwaliteit en het gevoel van de Sinn en de Squale, of nog net iets hoger. Ik wil wel afwisseling houden in mijn collectie. Vandaar ook het idee om de SARB en de Retrograde weg te doen en daar een dresser voor terug te kopen met een witte plaat. Zo heb ik dresser en wit getackeld. Duiker is voor nu ook aanwezig en de Sinn is zeker een blijver.

Ik wil graag een chrono en eventueel iets vintage. Opties voor chrono die mij zelf aanspreken zijn bijvoorbeeld de Sinn 103, maar ook Damasko. Bij de normale speedmaster reduced had ik zo mijn twijfels, maar deze speedmaster date preekt mij meer en meer aan. Degelijk uurwerk, aparte uitstraling en een tikje vintage. Uiteindelijk wil ik misschien ook wel een GMT, maar eerst maar eens wat upgraden, aanpassen en uitbreiden met een chrono.

Daarnaast wil ik echt nog niet aan de horloges met een prijs ver in de 2k€. Dit topic is dan ook alleen om wat meningen te krijgen en wat ideeën op te doen. Rolex is zeker geen doel op zich. De DJ vindt ik een fantastisch ingetogen dresser, maar de prijzen zijn waanzinnig. Ik zou dan waarschijnlijk toch eerst naar Tudor kijken.

Tot dus ver in ieder geval bedankt voor de meningen!

2 likes

Voor 13 in een dozijn moet je juist in Azië zijn. Ieder zijn voorkeur, maar ik zou vrijwel elke Tissot boven een vergelijkbare Aziaat verkiezen.

Dat dat jouw persoonlijke voorkeur is is je goed recht. Maar je gaat wel de fout in om zo stellig te stellen dat je “leukere” or “originelere” dingen kan krijgen voor minder geld. (ik zeg ook niet dat het per se andersom wel zo is, dat Japaners beter zijn al ligt mijn voorkeur daar wel). Seiko is manufactuur, Orient is manufactuur, Zwitsers in die prijsklasse moeten het doen met een ETA dus ja origineel… :slight_smile:

3 likes

Die vond ik ooit ook heel erg tof, totdat ik hem in een filmpje omgedraaid zag worden. Flink dik apparaat!

ja daar moet je inderdaad tegen kunnen, vind het zelf wel mooi maar het is geen smallerd nee

1 like

Leuker en origineler voor minder geld had betrekking op Rolex. Ik roep bijvoorbeeld een El Primero (fapfap) ten opzichte van een Explorer (mehmeh).

1 like

Als je over een chronograaf nadenkt zou ik er niet een pakken met een module uurwerk.
Waarom geen mooie (vintage) chrono, die zijn qua maat vaak perfect voor de kleinere pols.
Er is zat leuks te koop in verschillende prijsklasses.
Ik gooi er zomaar wat plaatjes in.

En nog wat plaatjes van de site van Rene

5 likes

staat trouwens op mn verlanglijstje, naast de steinhart ocean one titanium nog wat.

Dat heeft Rolex wel HEEL erg schaamteloos afgekeken… :smile:

Ik zou de mako, de sinn en de sarb houden.
Hier naast kun je dan een high end 3 piece aanleggen.
Te beginnen met een man on the moon :wink:

Just my 50 cents

Grt.

1 like