Hoe zouden jullie mijn horloge collectie aanpassen?

Na een jaar op horlogeforum en ook echt met horloges bezig zijn, wil ik dit jaar mijn collectie eens op de schop gooien.

Ik heb op dit moment een 7-tal horloges, waarvan ik er een aantal maar weinig draag. Ik wil dus iets gaan schuiven en eventueel terug naar minder horloges.

Op dit moment ziet mijn collectie er als volgt uit:
Orient mako blauw , Seiko Solar SSC293P1, Orient Star Retrograde (witte wijzerplaat), Seiko SARB033, Chr. Ward Trident Pro blauw, Squale 1521 en SINN 104.

De absolute blijvers zijn de Squale en de Sinn! De Mako gaat er zeker uit, teveel overlap met de Trident. Ik heb eraan gedacht om de seiko solar te houden omdat het makkelijk is om gewoon een horloge zo te kunnen pakken. Maar ik draag het gewoon te weinig wat dus gewoon zonde is. Deze gaat dus ook voor 90% zeker weg.

Van de SARB, Trident en Retrograde ben ik niet zo zeker. Ik werk op kantoor, maar voel niet zo de noodzaak om echt een net horloge te dragen. De Trident heb ik voor wat extra kleur, ik moet nog eens wat testen met verschillende banden en het gekke is dat ik deze in de kleine uitvoering soms wel weer erg klein vindt. De SARB is top voor netjes en de maat vind ik super. Draagt ook heerlijk. De Retrograde levert ook wel eens twijfel op. Super horloge, maar gewoon niet de liefde zoals ik die heb voor de SINN en de Squale.

Op dit moment ben ik mij aan het verdiepen in een chronograaf. De speedmaster vindt ik geweldig, maar ik denk dat deze te groot is voor mijn pols (16-16,5 cm). Een reduced lijkt dus een prima keuze. In plaats van de standaard reduced gaat mijn interesse nu uit naar de speedmaster met ref. 3511.50. Deze heeft een panda dial en is gebaseerd op de valjoux 7750.

Met een dergelijke horloge verwacht ik ook wat minder waarde te hechten aan de wat drukkere Retrograde. Mijn idee is om eens een Hamilton Intramatic te proberen, of terug te gaan naar één net horloge en de SARB te upgraden.

Het lijkt me leuk om eens jullie mening te krijgen. Wat zouden jullie doen? Alles weg doen waarmee de klik wat minder is? Alternatieven voor de Speedmaster en een dresser op basis van mijn smaak en voorkeur? Ik hoor het graag!

1 like

Zou je wat foto’s kunnen posten?

Mijn (serieus bedoelde) advies: verkoop er een paar en investeer om te beginnen eens in een klassieke Rolex 160x Datejust. Ik heb ook de route SARB (wannabe-Datejust) --> Datejust bewandeld, en heb nooit meer teruggekeken. Daarna komen de moeilijke klokjes (zoals chronografen) vanzelf wel…

2 likes

Een SARB033 een Datejust wannabe?

Ik zou hem gewoon eens passen. Misschien valt het mee qua grootte.
De meeste reduceds zijn slappe aftreksels van de Pro, die 3511.50 heeft op zich wel een eigen gezicht maar het blijft toch iets heel anders. Misschien eens naar Sinn kijken?

1 like

Dit is even een oude foto.

Persoonlijk heb ik niet zoveel met orient en Chr. Ward. Ik zou de chr. Ward weg doen en doorsparen voor een tudor black bay. En die orient mako omruilen voor een seiko skx009 of een seiko turtle (padi).

1 like

Mijn keuze zou zijn: op de Sinn en Squale na alles eruit en van de opbrengst iets terugkopen dat met de Sinn en Squale kan concurreren.

3 likes

Ik begrijp de mening van de meeste over de reduced. Zo lang ben ik ook nog niet serieus bezig met horloges en gelijk gaan voor de PRO voelt als heel wat overslaan waar ik nog genoeg plezier uit kan halen. Dat gaat eigenlijk ook op voor de DJ. Rolex vindt ik nu gelijk een stap te hoog.

Sinn 103 vindt ik fantastisch, maar dan zou ik de 104 weg doen. Ik zoek dus liever een alternatief.

Ik geef toe dat het een raadsel is waarop de SARB033 is ‘geinspireerd’…

De moderne, dikkere DJ’s lijken qua kastvorm trouwens nóg meer op de SARB (of liever gezegd, andersom dus). De ‘oyster-stijl’ band is natuurlijk sowieso een kloon. En ook de dauphine-wijzers kwam je vroeger al tegen op Datejusts…

edit: mooi voorbeeld van instagram zojuist (tbwatches):

2 likes

Ik vind dat de Squale en Sinn wel erg veel overlap hebben. Zeker als je ook nog de SARB houdt heb je dan alleen maar zwarte platen in je collectie.

Ik zou als ik jou was dus alles behalve de Sinn en SARB er uit en de Squale omruilen voor een blauwe. En dan rond gaan kijken wat je nou echt wil. Mischien om dan in de tussentijd even de honger te stillen een poljot sturmanskie 3133 :grin: (met lichte plaat). Dat tick je gelijk veel boxes mee, vintage, chrono en lichte plaat.

1 like

Ze hebben beide een zwarte wijzerplaat en 3 wijzers

maar voor de rest zie ik toch echt geen overeenkomsten

Seiko gebruikt de dauphine wijzers al sinds de jaren 50. Dat is veel meer een Seiko ontwerp dingetje dan dat het typisch is voor Rolex. Daarnaast zie ik meer klassieke Seiko stijl atributen zoals de dubbele 12 uur markers.

Ik zou de Sinn en de SARB houden (eigenlijk vooral op esthetiek) en dan van de opbrengst van de rest voor een mooie chrono met karakter en geschiedenis gaan. Dus ook de Squale weg…

1 like

Sinn doet mij vooralsnog weinig. Squale zou ik houden en de sarb samen met de rectograde. De rest inruilen voor een seamaster professional :ok_hand:. Mooie duiker die tevens bij nette gelegenheden ook zeker niet misstaat. Dan kan je altijd later nog upgraden naar een speedy of DJ.

1 like

lol, oké :slight_smile:

Ah, je hebt al een 104. Daar heb ik even overheen gelezen. Goede keuze! :+1:

Zijn vintage chrono’s een optie voor je?

1 like

Ja hoor. Vintage trekt mij wel enigzins. Deze omega die ik op het oog heb is misschien ook zelfs wel al vintage? Ik weet niet waar men de grens normaal trekt.

Ook als dresser vindt ik vintage geen enkel probleem, zoals bijvoorbeeld een Omega Seamaster of DeVille o.i.d. De DJ optie die gegeven is is helemaal niet verkeerd.

Het vervangen van de Squale voor een blauwe is geen gek idee! Al vindt ik de zwarte nu wel makkelijk te combineren. Een blauwe heeft dat misschien iets minder. Ook de optie Tudor BB is inderdaad nog wel iets om over na te denken, al is deze wel al een hele stap omhoog. Ik kan mij voorstellen dat ik het uiteindelijk toch bij twee duikers hou.

Reduced zou ik persoonlijk niet aan beginnen ivm piggy back Chrono module. De door jou genoemde Speedmaster Date vind ik zelf wel een heel leuke optie (niet verbazingwekkend heb ik daar zelf voor gekozen).

Dankzij de Valjoux 7750 (en de plaatsing van de subdials) heb ik daar zelf ook minder net gevoel ‘wannabe moonwatch’ bij. Zeker als je voor een aparte uitvoering gaat, zoals de door jou genoemde reverse panda. Ik heb zelf deze:

2 likes

wat je weg moet doen ga ik niet zeggen, maar als ik kijk naar wat je al hebt vraag ik me af wat je van deze steinhart vindt: