Hoe zullen moderne horloges patina ontwikkelen?

U bent een alfa bezitter denk ik, vroeger waren die niet zo best dacht ik, Of vergis ik mij, je zag er trouwens maar weinig rond bollen.

Naar mijn mening kan patina een horloge maken of breken.
Vind patina gelijkmatig verdeeld over de wijzerplaat vaak prachtig maar als het ook op de wijzers en indices gaat zitten vind ik het eerder beschadigd lijken.
Ik denk dat de nieuwe horloges minder snel patina vormen.

Ik kan patina ook erg waarderen. Het maakt de horlogehobby zoveel diverser, zoveel dieper. Je weet nooit hoe een horloge zich door de tijd heen zal ontwikkelen. Een verhaal van een Comex horloge wat een duiker jarenlang vergezeld heeft - en de sporen daarvan laat zien - heeft zoveel meer diepgang voor mij. Het is de hele romantiek rondom vintage. Het karakter. De geschiedenis. Jasper had er ooit een leuke reportage over. Ik wil wel het onderscheid maken tussen materialen die door de tand des tijds, bijv zonlicht of luchtvochtigheid verkleuren, zoals wijzerplaat, markeringen, wijzers, enerzijds, en schade door gebruik aan bijvoorbeeld de kast of band (krassen en butsen). De eerste categorie waardeer ik meer dan de tweede. Zoals Brick ook zei: mooi patina in een acceptabele kast. Mag best iets laten zien van 40 jaar ervaring, maar zo strak mogelijk heeft de voorkeur. Het zal dan ook niemand verbazen dat faux patina, door de fabrikant of eindgebruiker zelf aangebracht, mijn waardering niet krijgt. Het gaat me niet slechts om de looks, maar met name de romantiek die het uitstraalt. Als ik die vintage Rolex van @Brick zie denk ik: Het patina laat op prachtige wijze de leeftijd zien. Als ik faux patina zie: marker kleur of gebleekte bezels, dan kan ik niets anders zien dan: het probeert iets te zijn wat het niet is.

1 like

Ik denk in ieder geval saaier dan de modellen van vroeger. Omdat tegenwoordig bijna alles zo wordt gemaakt bestendiger te zijn tegen ouderdom, slijtage etc… Er worden ook “betere” materialen gebruikt dan vroeger waardoor je het “ouder worden” van een klokje minder snel zult zien.

1 like

Patina kan ik ook waarderen, als het maar egaal is en over het gehele oppervlak. Zo’n patina ‘vlek’ vind ik dan weer enorm vloeken in het totaalbeeld van het horloge.

1 like

Ik denk dat lak op een wijzerplaat nog steeds kan verkleuren/verweren onder invloed van zonlicht. Wellicht dat er betere UV-blockers in de toplaag zitten die dat proces vertragen maar helemaal stoppen zal het niet.
Ik zou ook wel graag willen dat de lak op mijn kozijnen 100 jaar meegaat, maar helaas is dat niet zo… :roll_eyes::sweat_smile:

Verder heb ik weinig met patina, het wordt er zelden beter van. Doe mij maar een oud horloge in nieuwstaat. :sunglasses:

1 like

Mijn voorkeur gaat uit naar contemporary uitstraling.

Maar vintage kan ik ook mooi vinden. Alleen heb ik vaak t gevoel dat ze fragiel zijn.

Dat is gevoel. Sommige zijn gewoon nog steeds een toolwatch :blush:

Dat zal bij de Seamaster met de ceramic [ZrO2] dial Wel even gaan duren.

1 like

Eh ja, bij die wel inderdaad :sweat_smile:
Maar het gros van de horloges heeft nog gewoon een gelakte wijzerplaat :sunglasses:

1 like

Ik vind een beetje egale patina wel mooi.

Dat uiteraard wel. Maar met plexiglas en verouderde pakkingen heb ik meer vertrouwen in n nieuwe.

1 like

Zelf ben ik ook een experiment aangegaan met modern horloge ‘rat look’ of patina, net hoe je het zou omschrijven.
Start is een timex expedition, die nog voor een zacht prijsje thuis op de mat kan komen vallen maar wel hufterproof zijn en met indiglo ideaal zijn als beater

Met schuurpapier, scotchbrite en een beetje moeite kan je de coating, die niet echt mooi is op dit horloge afschuren en het effect wat er onder vandaan komt is veel mooier dan waar het horloge mee uit de fabriek komt

2 likes

Late reactie na de bump hierboven.
Die G-Shock heeft geen rubber maar resin=hars als band en behuizing.
Ik meen dat inmiddels 40 jaar oude exemplaren nog niet ingeboet hebben aan kwaliteit voor zover ik heb meegekregen.
Zelf sinds kort ook 2 squares toegevoegd aan de collectie en tot mijn verbazing zitten die straps nog comfortabeler dan rubber of siliconen!

:ok_hand:t3:Nu de rest nog aanpakken.

1 like

Ik denk dat je gelijk hebt en dat moderne horloge veel minder patina zullen ontwikkelen dan de modellen van 50, 60, 70 jaar geleden.

Zoals hierboven terecht aangegeven is de kwaliteit van de lak en de lume nu veel beter. Ook wordt er steeds meer gebruik gemaakt van keramiek ipv aluminium voor inserts.

Misschien wel daarom dat vooral de moderne horloges in de lagere prijssegmenten een grotere kans hebben om op termijn patina te gaan ontwikkelen. Daar wordt immers minder geïnvesteerd in materialen. Maar goed, zelfs daar zijn de materialen natuurlijk lichtjaren verder doorontwikkeld dan het spul uit de jaren '50, '60 en '70 van de vorige eeuw.

All in all, moderne horloges zullen zeker afgeragd gaan worden in de loop der jaren, maar de extreme verkleuringen die de vintage modellen laten zien zullen waarschijnlijk niet/nauwelijks ontstaan.

Hoe moderne horloges zullen patineren is goed te voorspellen. Roestvrijstaal veroudert nog steeds hetzelfde; microkrasjes en diepere krassen, een wat doffere en vuilere aanblik na decennia, en glimmende slijtplekjes zoals op randen en hoeken van de kast, waar vaak kleding langs gestreken is. De laksoorten op wijzerplaten zijn tegenwoordig behoorlijk kleurecht, dus er zullen minder verkleurde platen te zien zijn. Dat geldt ook voor de gekleurde drukinkten voor de wijzerplaten (teksten, minutenstreepjes, etc.). Messing horloges met een dunne chroom- of nikkellaag worden nauwelijks nog gemaakt, dus kastjes met gele slijtplekken in het chroom worden zelden. Kunststoffen zijn een ander verhaal. Polycarbonaat en thermohardende polymeren (voor de kastjes) kunnen dof en bekrast raken en kunnen licht verkleuren door zonlicht. Kunststof bandjes (polyurethaan, acrylaten en elastomeren zoals nitrielrubber) worden geleidelijk soepeler en minder stabiel door aantasting van de molecuulstructuur door zonlicht en intensieve beweging of trekspanning. Veel kunststoffen worden geler als ze lang in felle zon zijn geweest. Hoe kunststoffen verkleuren, wordt bepaald door de kwaliteit van de bijgemengde kleurstoffen. Vintage G-Shocks en dergelijke, die men lang wil bewaren, moeten minimaal in zonlicht komen en donker worden bewaard.

Ik was keramiek vergeten. De kleuren zijn vaak ingemengde en meegebakken metaaloxides of -zouten. Meestal blijven die kleurecht, maar er zijn gevallen van verkleuring of verbleking bekend.