Hoe zullen moderne horloges patina ontwikkelen?

Hoe zullen de huidige nieuwe horloges patina ontwikkelen? Ik heb bijvoorbeeld gelezen dat de lume en dial niet zullen verkleuren. Ergens anders heb ik gelezen dit wel zal gebeuren, maar pas over 100 jaar. Zal dit beteken dat de enige veranderingen die we zullen zien, de krassen en butsen op de kast/bracelet zijn?

Hoe denken jullie hierover?

2 likes

Bah! Ik vind het niks…

5 likes

Van keramische inserts hoef je ook al niet teveel te verwachten qua verkleuring.

1 like

Je vindt het niks?! Wat vind je er niet mooi aan? Ik vind z’n verkleurde wijzerplaat altijd prachtig! :heart_eyes:

Ja inderdaad, zonde!

1 like

Patina! Het is ook niet mijn smaak. Alleen bij een horloge met emotionele waarde kan ik het accepteren. Niet omdat ik het mooi vind, maar om zoals gezegd emotionele herinneringswaarde.

2 likes

Ik vind patina ruk. Vaak een excuus voor falende horloges. Meer ongelooflijk, vaak een argument voor hogere prijzen, hilarisch.

2 likes

Patina kan een horloge máken!

12 likes

Maar imho ook mismaken…

Ben ook benieuwd naar hoe deze er over 100 jaar uitziet. Z’n omgeving lijkt in ieder geval sneller patina te ontwikkelen.

10 likes

Dat rubber is dan helemaal uitgedroogd en gebarsten vrees ik.

4 likes

Ben bang dit vaker dan dat er een winnaar ontstaan is.

Maar wow als de patina er een winnaar van weet te maken is het ook echt meteen ultiem.
Niks voor mij, maar de plaatjes zijn soms om van te smullen.

1 like

Fan van patina! Maar ben bang dat we dat op de huidige horloges niet meer mee gaan maken er vanuit gaande dat de horloges van nu langer meegaan dan de mens

1 like

Ja eh duh… keramische sea dweller :upside_down_face:

4 likes

Maar goed. Ik denk ook dat ze tegenwoordig verouderingsverschijnselen proberen te voorkomen bij nieuwe horloges.

Patina voorbeelden:

Ja ik hou ervan. Mits egaal en in een mint horloge qua staat😎

15 likes

Dat kunnen we pas beoordelen als de horloges van nu, 50 jaar oud zijn of ouder, veel/weinig zonlicht heeft er allemaal mee te maken

Hoop dt moderne horloges helemaal geen patina ontwikkelen. voor mij doet patina altijd afbreuk aan een horloge.

1 like

Voor mij ligt het eraan. Verkleurde tritium/radium hoort mag. Beter dan nieuwe lume.
Patina moet gelijkmatig over de plaat zijn.

Deze vind ik altijd erg mooi… Maar zal de eerste zijn die er direct een polerouter met strakke zwarte bij koopt voor het contrast.

Luminova, keramiek, witgouden indices… moderne horloges patineren niet meer echt denk ik.

4 likes

Tja, dat heeft wel iets. Heb er ook wel met patina maar niet gelijkmatig, en dat is niet mooi, Bij uw horloge zou je bijna zeggen dat het origineel is

Het is echt smaak. Ik vind de mijne mooi… Maar dit puin:

De mijne heeft objectief gezien veel meer schade…

Zelf lijkt het mij gaaf dat een 50 jaar oud horloge er nog precies uitziet, zoals het 50 jaar geleden verkocht werd.
Ik snap ook niet zo goed die hype rond re-issue’s en dan faux verkleuringen aanbrengen. Zo is dat horloge toch nooit gemaakt.
Nieuwe Alfa Romeo’s komen ook zonder roest uit de fabriek rollen. :stuck_out_tongue:

1 like