Hoe zwaar is het uurwerk van een zakhorloge?

Ik heb een 14 k gouden heren zakhorloge van het merk Curata uit omstreeks 1931. Het loopt nog prima. Het weegt ongeveer 70 gr. Ik overweeg om het te verkopen. Als ik het bij een opkoper aanbied dan zal hij er waarschijnlijk niet meer voor geven dan de goudwaarde. Hoe weet ik welk deel van het gewicht van het uurwerk is en welk deel van de gouden kast? Moet het uurwerk gedemonteerd worden om dat te weten te komen of is dat van dit soort uurwerken gewoon bekend? Als de opkoper het uurwerk niet demonteert, schat hij het gewicht van het uurwerk dan niet bij voorbaat te hoog in?

De goudhandelaar heeft meestal wel iemand in dienst, of hij doet het zelf, die alle relevante onderdelen verwijdert. Ook het glas natuurlijk.

Deze route is “no going back”. Ik ga er niet van uit dat je zelf die vaardigheden hebt. Het goudkleurige stofkapje over het uurwerk is doorgaans van koper of messing.

Het uurwerk is veel zwaarder dan de gouden behuizing, ga daar alvast van uit.

1 like

Is een 19" of 17" dus diameter ? maar misschien heb je heer wat aan

1 like

Dat sowieso maar een goede handelaar zal het geheel demonteren om het exacte goud gewicht te wegen.
Het verschilt per kast maar bij veel gouden zakhorloge’s zit er relatief weinig goud gewicht in, de gouden kast is vaak vrij dun en licht, het uurwerk is bij oude zakhorloges erg zwaar en er zit vaak ook nog een stalen binnenring in.

2 likes