Hoelang duurt het lume-effect in het donker?

Eigenlijk al mijn horloges zijn de volgende ochtend nog af te lezen.
Persoonlijk zie ik dat het gewoon nog afleesbaar is voor anderen die nog goede ogen hebben :slight_smile:

Ik heb ook horloges gehad waarbij dat minder was maar over het algemeen doen veel van de moderne horloges het prima wat mij betreft.

De Hamilton mechanical field watch is de enige die ik me zo herinner die zowel overdag al 's nachts niet is af tezen. Overdag vanwege de reflectie waarmee je zelfs tegenliggers verblind en in het donker is de pret na 3 minuten al over.

1 like

Ligt aan de gangreserve.

De huidige lume-verven zijn bijna allemaal ontworpen om zolang mogelijk gedurende de nacht, wat licht af te geven. Maar er is wel veel verschil in de specifieke helderheid. Bovendien verslechtert de lume door invloed van vocht. De goede soorten hebben een speciaal bakproces achter de rug, net als de (volslagen andere) fosforen uit kleurenbeeldbuizen, welke juist een heel korte nalichttijd moeten hebben…

1 like

Het hangt inderdaad af van het soort lume materiaal, de hoeveelheid en ook de leeftijd ervan.
Een oude Seiko (28 jaar) van me houdt het ongeveer een minuut vol, een 3 jaar oude SBBN031 tuna is rond 11/12 uur 's avonds met de zaklamp er 20 seconden op rond 5 uur in de ochtend nog goed af te lezen.
Helaas is de camera in mijn telefoon niet zo lichtgevoelig dat de lume nog door de fotocel op te pikken is.

Lang. De hele nacht licht op het nachtkastje.

1 like

Als je in het donker ook nog wist waar de 12 uur is…

3 likes

Simpel. Als het een half uur later opeens een halfuur eerder is draag je hem ondersteboven

4 likes

Dan moet je in Australiƫ zijn of Nieuw Zeeland.:grinning:

1 like

Geen idee, ik let er niet echt op. Victorinox heeft niet de beste lume denk ik… Valt nauwelijks op, heel minimaal lume

Ik was september vorig jaar op fietstocht in Noorwegen, met de HFLE17 om de pols kon ik rond een uurtje of vier nog wakker worden en door de lume zien hoe laat het was, hangt er natuurlijk allemaal van af hoe geprikkeld je ogen zijn :wink:

Dit is als je wakker word? Ik heb ergens gelezen dat na het wakker worden je ogen heel erg gewend zijn aan het donker en je dan beter ziet in het donker…zelf na wakker worden ook getest en dan kan ik de meeste horloges ook nog aflezen :+1::grin:

1 like

Maar… laden jullie de lume dan eerst op? En zo ja ja hoe?

1 like

Uv lampje.

Zaklampje erop of mijn blacklight :grin:

Dan lichten er denk ik andere dingen op in mijn slaapkameršŸ™„

4 likes

:+1::stuck_out_tongue_winking_eye::joy:

Je wilt toch resultaat, wat je vrouw uitspookt als jij weg bent moet je dan maar op de koop toenemen :wink:

1 like

Zo zalig, dat is genieten. Steinhart Ocean premium blue