met jullie watches? Ik praat niet van radio actief stoffen, als tritium, maar gewoon phosphor als de meerderheid van de diver horologes hebben
Geen idee, ik val altijd na 5 minuten in slaap.
Sumo: all night long, baby! All night long!
Aan de ene kant goeie vraag maar…
Niemand weet wat de samenstelling van Lumibright is…
of dat spul van Rolex…
Dus ik zou het niet weten.
En waarschijnlijk niemand ooit.
Zowel Rolex als Seiko als Superluminova gaan nooit
het heksenbrouwsel prijsgeven.
Nooit.
Geniet er van, thats all
Superluminova bg w9 grade a
Ik heb een rolex en ik heb het spul. Het is ook al op sommige fora vergeleken en het bleek precies hetzelfde in felheid en duratie.
Lumibright is waarschijnlijk ook gewoon superluminova C3 grade x1 op een witte achtergrond en het spul zelf is een mix van 2 “grain sizes”
Lume is als seks: je wilt er zo lang mogelijk van genieten.
What does this all mean?
We willen het hele recept, the works.
Bij bijvoorbeeld Tudor ( zeggen ze ) wij gebruiken dezelfde lume als Rolex.
Maar het haalt het er niet bij.
Ja, dat is toch echt wel een ander laboratorium met die lume-chefs.
Hoewel, MDMA is voor mij al vaak voldoende, als freelance-dugslaborant.
Als ik daar zelf eens een proefje van neem begrijp ik niks meer
van mijn collega’s, sowieso begrijp ik dan niks meer.
Da’s trouwens een heel ander verhaal denk ik
In dat licht is onderstaande reactie dan wel weer leuk
Er zijn geen 100en manieren om dat spul te maken. Als je de licht emissie er van zou uitrekenen denk ik dat je een heel eind kan komen om te achterhalen hoe ze het maken.
Het is waarschijnlijk gewoon een iets andere variant van super luminova met een iets andere samenstelling.
On topic: dat ligt aan hoe lang en aan welk licht je het hebt geactiveerd, maar volgensmij dooft de meeste lume wel binnen een half uur uit.
Haha hij is mooi, met bonuspunten voor deze woordkeuze.
We want it all!
Hoe maken ze dat spul en wat zit er in.
Wat is bijv. het hoofdbestanddeel voor lumi?
Vind zelf lume helemaal niet zo belangrijk eigenlijk.
Ik heb liever optijd de broek weer aan als pappie
met luid geronk de oprit op rijdt in zijn… ja wat…Lambo?..
Of, een ouwe Volvo…
Maakt niet uit, maar dan maak ik de pleiterik.
Zij is jong, mooi en blond van haar.
Maar, ik kom altijd terug voor het kerstdiner.
Jaaaa…die lege stoel daar ga dan altijd op plaatsnemen.
Weinig mensen die deze traditie nog in acht nemen
Strontium aluminaat, hoogstwaarschijnlijk.
In de 50-er jaren kocht je zinksulfide-poeder bij de drogist. Daarvan strooide je wat in de melkglazen plafonniere en dan had je, als het licht uit ging, nog zo’n 5 minuten zwak-groenige lichtuitstraling.
Van superluminova heb ik bekeken hoe de lichtafval verliep.
Alles verloopt in de natuur volgens e-macht-krommen, en nu vond ik de ‘regel van 7’ terug, die ook geldt voor het verval van radio-activiteit na een kernexplosie.
Stel dat je de lume flink bestraalt met een lichtbron en je start je chronograaf bij het stopzetten van de belichting.
Na precies 1 seconde meet je met een lichtmeter een lichthoeveelheid A, en na 7 seconden 10 keer zo weinig. Na 7x7 seconden meet je weer 10 keer minder en na 7x7x7 seconden na stopzetting van de belichting meet je weer 10 keer minder. Dat is dus de lichtverval-grafiek van superluminova.
Oude lume die misschien iets vochtig is geweest of van een andere kwaliteit, heeft een sneller verval en volgt misschien een ‘regel van 5’.
Dit alles is zonder te letten op de specifieke lichtintensiteit van een soort lume. De ene kleur straalt misschien 2x zo fel als een andere kleur.
had nog nooit van de regel van 7 gehoord maar het is natuurlijk een exponentieel verval, dus een prima benadering lijkt me.
thanks voor de uitleg
Off topic. (@jur)
Ik ben ook officier bij de Bescherming Burgerbevolking geweest en ik had een rekenschijf met aan de ene zijde vervalgrafieken voor landexplosies en aan ommezijde grafieken voor kernexplosies ter zee. Voor kernexplosies boven land gold de ‘Regel van zeven’. De rekenschijf gebruikte je o.a. om te zien hoe lang je in een besmet gebied mocht verblijven om slachtoffers op te halen en ook hoeveel straling slachtoffers hadden gekregen in een bepaalde tijd. Zeer dodelijk bijv. is de radio-actieve mist die blijft hangen na lage explosie in een havengebied. Die adem je in.
Het wordt wat minder fel. Maar mijn moderne Seikos hebben de volgende morgen als ik wakker wordt nog wel een lichte “glow”
Dat is met die ‘MP tot in de late uurtjes nachten’ niet zo moeilijk natuurlijk, die lume houdt het makkelijk vier uur vol.
Is een Superluminova BGW 9, Steinhart Ocean Blauw Premium
Ik ben gek van lume en gebruik het vaak omdat ik alleen maar avond/nachtdiensten draai ‘on the road’ en ik heb in een aantal jaar verschillende Seiko’s en Citizen’s getest. En dan heb ik het over leesbaarheid na een x aantal uren.(na een zaklamp van 1000 lumen erop geknald )
Heel lang op no.1 Citizen Excalibur
Seiko Monster en bv de Samurai hiermee vergeleken maar die redde het niet qua afleesbaarheid…totdat ik de SPB053 kreeg en die red het zeker wel tegen de Excalibur of misschien net een iniminie beter afleesbaar na een x aantal uur…maar dat scheelt amper
De 3e die ik pas heb is de NTH Nacken en die zit de andere 2 heel dicht op de hielen.
Zelf weer besloten om een tritium horloge erbij te nemen…gewoon omdat die zonder handelingen altijd goed afleesbaar is in het donker…ideaal
Hier is een typische uitdoof-grafiek. Verticaal 4 decaden, dus logaritmische grafiek, van 1 tot 10.000.
Als er dubbel logaritmisch papier was gebruikt, zou je een rechte lijn moeten zien.