Hoera, de oogst van 3 jaar HF

Een felicitatie van HF op de deurmat, ik ben drie jaar. Lid van HF wel te verstaan.
Ik mijmer over wat er in die jaren gebeurd is met betrekking tot mijn verzameldrift.
Welke voorkeuren had ik, welke zijn gebleven en welke zijn veranderd?
Kun je spreken van …ahum… ontwikkeling?

Wat verzamel ik zoal?

  • mechanische vintage horloges
  • meestal goedkoop, ik zit aan de budgetkant en dat is prima
  • dus verwering en patinering hoort erbij
  • kleur en design zijn belangrijk
  • ik wil ze kunnen dragen.
  • geen dure merken, gelukkig ook geen interesse.
  • verwervingsgebied rommelmarkten en Ebay.
  • Ik blijk te houden van tamelijk obscure, onbekende en helaas ter ziele gegane merken.
  • oja, ik houd erg van kleur.
  • en helemaal niet van een stalen band aan mijn horloge.

Veel HF-leden zijn geïnteresseerd in horlogetechniek, zij willen altijd weten wat er onder de motorkap steekt. Van dat soort vreemde wensen heb ik gelukkig geen last, met dien verstande dat het uiteindelijk toch wel prettig is als zo’n oud horloge een beetje loopt en ook aan mijn pols nog een tijdje wil blíjven lopen.

Het is leuk om een aanleiding te hebben om eens te onderzoeken welke opvattingen en voorkeuren gelijk zijn gebleven en welke veranderd zijn. Hoe verliep mijn ontwikkeling tijdens deze drie jaar, gesteld dat die er was?
Waar ben ik anders tegenaan gaan kijken en waar niet?

Om te beginnen heb ik alle horloges die min of meer draagbaar en werkend zijn eens geteld (70 stuks) en vervolgens heb ik gepoogd ze onder te brengen in een aantal categorieën. Dat lukte wel enigszins, hoewel sommige gevallen zich lastig laten classificeren. Hier onder volgt een soort van resultaat.
Ik noem de merken globaal van links naar rechts.

In eerste instantie ging mijn belangstelling vooral uit naar het wat klassieker ogende dress-horloge.
Two-tone vind ik mooi, opgelegde markeringen ook en wijzerplaten met guilloche. En ik heb ook niets tegen goudkleurigheid, blijkt wel. Deze horloges vind ik trouwens nog steeds heel mooi.
Helvetia (piepkleine dameshorloge helemaal links), Junghans (2x) Helbros, Elix, Fesa, Ancre (2x), Dogma (3x), Commodoor, Delbana, Dreffa, Venus, Anda, Mentor en Sepo.

Mijn mooie kleurige Cauny staat er niet bij, die is in de reparatie. Hier dus nog even apart.
Draag ik graag en veel. Nog steeds zeer gewaardeerd.

DSC04333

…over bizar opgelegde markeringen gesproken. Deze draag ik wat minder maar ‘k vind ze nog steeds leuk.
Vialux (2x) en Suvex.

Wat ik gelijk bij binnenkomst op HF al interessant vond zijn Russische horloges, ik blijk er heel wat te hebben.
Poljot, (2x) Poljot alarm, Sekonda, Pobeda, Wostok, Kirovskie crab (2x), Kama, Raketa 24 uur (2x) Raketa perpetual calendar en een Raketa worldtimer. Nog een Poljot alarm staat niet op de foto want wordt gerepareerd (hoop dat het lukt).

Nog altijd mooi en leuk zijn de oude (Oost-)duitse horloges Ruhla en Kienzle. Draag ze graag.

En hier nog een aantal horloges met een kussen-achtige kast. Ik blijf ze interessant van vorm vinden.
Rodania South Pacific/Eddy Merckx, E.R.C. (nooit van gehoord), Dugena, Baume & Mercier en Edox.

Mijn min-of-meer automatische horloges. Toen ik geïnteresseerd raakte in horloges had ik geen idee dat er iets als een automaat bestond.
Citizen (2x) Die enorm verweerde, tv-model, links bovenaan loopt helaas niet. Indus, Seiko5, Seiko kinetik (opladen aan de tandenborstellader), Palerma, Eza, en Aero matic.

En dan nu iets nieuws, waar ik totaal geen belangstelling voor had toen ik drie jaar geleden begon. Duikhorloges, ik vond er niets aan. Een mens kan veranderen want hier heb ik inmiddels negen oudjes terwijl ik er zelfs al een paar weggedaan heb.
Marti, Velona, Timex, Lip Dauphine, Plato, Palerma, Cauny en de blauwe Vadur.
N.B. ik ga er niet mee het water in.

Tot voor kort had ik trouwens ook nog onderstaande prachtige zeer gepatineerde Yema Superman maar die kon ik zó goed verkopen dat hij helaas niet meer in de collectie zit.

DSC06171

Voor jump hour en digitale horloges kreeg ik pas later belangstelling. Het verschijnsel jump hour was weliswaar volkomen nieuw maar het intrigeerde me wel.
Swatch (quartz dus hoort er niet echt bij), Herma jumphour en twee digitale monsters Athos en Casio surfing timer.
Die laatste is prachtig, bijna ongedragen want helaas iets te groot voor mijn pols.
Jammer genoeg heb ik wat last van knopjesangst en dit horloge vind ik ingewikkeld. Teveel knoppen en het geflikker op de wijzerplaat is erg onrustig. Maar als ik naar de Surfing Timer kijk word ik vanzelf vrolijk.

En als verrassing hieronder mijn guilty pleasure, mijn opzichtige en zeer aanwezige horloges van plastic en kunststof uit de jaren ’80 vermoed ik. Nog niet eerder gepresenteerd op HF. Voor mijn geestesoog zie ik er lange wapperende jassen met brede schouders bij. Zo’n horloge aan je pols is eerder een mode-accessoire dan een tijdmeter. Het is fashion jewelry, ook wel costume jewelry. Hoe opzichtiger de kleur en het plastic, des te mooier ik ze vind. Een stuk of tien heb ik er verzameld. De meesten lopen goed maar helaas de grote witte Karex niet en hij is zo mooi.
Er moet wat te wensen overblijven :stuck_out_tongue_closed_eyes:
Lausanne (Swiss), United Watch Works (2x),Anker, Agon (Swiss made), Jowissa (Swiss made) Meister Anker, Karex, een merkloze en een Lucerne (Swiss made).

Dit is het dan, dit zijn de horloges op het moment dat ik drie jaar geworden ben.
Bedankt voor het kijken en een fijne dag nog.

Marjolijn

P.S. Intussen ben ik aangestoken door andere HF-verzamelaars op het gebied van graal. Is het meervoud trouwens graals of gralen? Ik denk eigenlijk dat er geen meervoud bestaat omdat de graal het ultieme onbereikbare is, als je die bereikt heb kun je wel dood, dan is er niets meer om voor te leven, maar dit terzijde.
Ik heb inmiddels een lijstje met fraaie oude horloges die ik bewonder want interessant qua vormgeving. En die ik heel misschien in een verre toekomst ooit zal willen hebben. Maar dat is iets voor een andere keer.

82 likes

Jippie! Van harte… :sunglasses:
Leuke collectie heb je opgebouwd en alles ook voor aan de pols, zoals het heurt. Mooi!

1 like

Van Harte Marjolijn! Een van die leden waarvan het altijd leuk is in het echt te treffen!
Zitten pareltjes tussen je collectie! Wow, 70! En ik maar vinden dat ik al ècht moet afbouwen…

1 like

Wat een leuke post, dank je wel!

1 like

Gefeliciteerd met je derde (ik moet nog twee worden). Erg leuk verslag van je mooie verzameling, wat een verscheidenheid aan modellen is er door de jaren heen gemaakt. Ik wens je een plezierig vierde jaar tegemoet!

1 like

Wat een prachtige verzameling Marjolijn! :ok_hand:

Van harte gefeliciteerd met jouw driejarig jubileum en ik hoop van harte dat je hier nog vele jaren in goede gezondheid mag blijven! :slightly_smiling_face::+1:

Groetjes, Harry.

1 like

Van harte Marjolein! Leuk om je verzameling eens een keer in zijn geheel te zien. :+1:

1 like

Leuk geschreven .en natuurlijk GEFELICITEERD.

1 like

Van harte gefeliciteerd. 3 jaar al, en niet stil gezeten zo te zien.
Mooi stukje, dat lekker leest en zeer prettig is om te bekijken.

1 like

Heel gaaf die, top horloge :ok_hand::ok_hand:

1 like

Wat een leuke diverse collectie :ok_hand::grinning:

Bedankt voor je leuke verslag :+1::grinning:

Oh…en gefeliciteerd he :blush:

1 like

Gefeliciteerd, ennne… leuke duikertjes :sunglasses:

1 like

Mooie eclectische verzameling!

1 like

Mooi, dat tikt lekker aan :slight_smile:

1 like

Mijn beste,

Wat drie jaar “HorlogeForum” al niet teweeg kan brengen!!
Mán man man, wat een horloge-weelde!!
Proficiat dan ook met deze tijd-minnende 3 jaar, vol van passie, enthousiastme en vooral ook de liefde voor het horloge!!
(Prachtige foto’s. Mijn complimenten.)

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Ha, dank je.
Vind ik ook hoor, ik wil ook meer consuminderen op horlogegebied.
En ik ben er echt mee bezig, diverse minder interessante horloges verkocht via MP de laatste maanden.

2 likes

Die surfing timer is echt heerlijk fout/gaaf ding.

1 like

Marjolijn!
Niet Marjolein.
Maar verder leuke reactie.

1 like

Pardon. Oh, wat heb ik zelf een hekel aan mensen die namen verkeerd spellen. Zal niet meer voorkomen, beloofd!

1 like

Leuke verzameling. Die grote witte Karex…heb je ook een foto van de achterkant.
Dat is toch gewoon een Ruhla…en als ie open kan dan kan ie toch gewoon gerepareerd worden.

1 like