Hoera, de oogst van 3 jaar HF

Natuurlijk heb ik niet één graal maar wel een stuk of twintig.
In een andere post laat ik die wel een keer zien.

1 like

Die Ruhla is mooi hoor!
Misschien wil je mijn Karex wel… :joy:

1 like

Wat een heerlijke bonte collectie, je bent lekker bezig geweest die 3 jaar :+1: En gezien het feit dat je een “graal-lijst” heb ben je nog lang niet uitverzameld. Veel plezier met het verder uitbreiden van je verzameling!

Ik houd trouwens ook wel van een kleurtje dus deze regenboog kan ik wel waarderen. :wink:

1 like

Marjolijn, gefeliciteerd met de drie jaren op HF. Geniet van jouw collectie en hetgeen je er in de toekomst bijkoopt.

1 like

Mooie verzameling hoor, wat gaat dit geven voor de volgende jaren :smile: Nog veel verzamelplezier in de toekomst.

1 like

Leuke Collectie Marjolijn!

Ruhla is inderdaad een echt produkt van het communisme.

Maar Kienzle niet! Ze hebben veel meer gedaan dan de penankers uit de jaren zeventig. Het is het oudste Duitse merk. In 1822 opgericht, en al ruim vóór 1900 werden ze over de hele wereld verkocht. Ze maakten de G Shock van de jaren dertig, de Strapazieruhr. En high end klokken vanaf de jaren 30. En autoklokken vanaf 1902, met een monopolie in de jaren zestig. Je vind ze oa in Rolls Rocye, Mercedes, Aston Martin, Jaguar, BMW). Ze hebben in de jaren zeventig nogal wat eenvoudige penankers gemaakt toen het wat moeilijk werd.

Hier heb ik niet zo veel verstand van, maar ik wil alleen maar zeggen dat ik ze in de jaren zeventig plaats. In elk geval de stevige “armband achtige” modellen.

2 likes

Dank voor de historische aanvulling over Ruhla en Kienzle, leuk om te weten.

Wat betreft de stijve kunststof armbandmodellen, lastig om te plaatsen in de tijd. Ik hoef het niet precies op jaartal en maand te weten maar het is toch leuk om er niet àl te ver naast te zitten.
Meestal kijk ik voor datering naar de typografie van de wijzerplaat, maar omdat bij deze armbandmodellen de dial zo uitgerekt is kan ik daar in dit geval niet op af gaan.

1 like

We weten nu dat de witte kunststof Karex in week 48 van 1977 gemaakt is.
Tenminste het uurwerk.

1 like

Zeker leuk om te weten.