Licht aan het gebruik.
Indien je deze elke dag gebruikt, kan je makkelijk zo’n 7 jaar zonder service.
Als deze de hele dag stil ligt en weinig gedragen wordt, zou ik het aanraden binnen 5 jaar een service beurt te volgen.
Toen ik laatst bij Wesselink en Vreeker was, hoorde ik hen 5-10 jaar zeggen. 10 bij intensief gebruik van chrono/handwind
Dat lijkt mij een keurig advies
Wat @koekoek en @Marck al zeggen is het over het algemeen bij Seiko’s niet nodig om de 3 a 4 jaar een servicebeurt te geven. Het zijn erg betrouwbare en solide uurwerken en kunnen volgens mij wel langer (7 tot 10 jaar) zonder service. Tenzij je iets merkt aan het uurwerk zoals dat hij ineens flink voor- of achterloopt.
Volgens mij niet. Mijn horlogemaker zegt denk ik ook terecht dat stilstand achteruitgang is omdat de smeermiddelen sneller verdrogen bij veel stilstand.
Of ik begrijp hem ook verkeerd…
Los van dat, een vriend van mij heeft een Seiko vijfje van pakweg 17 jaar oud, nog nooit een service beurt gehad en loopt nog steeds als de spreekwoordelijke tierelier.
Als het horloge stil ligt en niet gedragen wordt, kunnen de olien heel makkelijk opdrogen…
Bij het elke dag dragen blijft deze continu in beweging en kan deze dus langer mee zonder de service.
Bij de meeste Seiko uurwerken ligt het net even anders dan bij die van een Zwitserse.
Bij de meeste Zwistere uurwerken is het advies 5 a 7 jaar voor een service.
Bij Seiko zou ik adviseren om pas iets aan het uurwerk te laten doen als er klachten optreden, grote afwijking of slechte gangreserve.
Deze uurwerken worden meestal in zijn geheel vervangen voor een nieuwe omdat het economisch niet loont om deze te servicen of repareren.
Wat je wel in de gaten moet houden is de waterdichtheid tenminste als dat van belang is en dan kun je wel na een aantal jaren de pakkingen laten vervangen.
Het beste kun je dat via de Seiko dealer doen, ben je vaak het voordeligste uit.
Ik denk dat je gewoon geluk moet hebben, m’n Sindaco loopt bijvoorbeeld na 40 jaar bijna net zo goed als m’n seiko’s. Alleen de wijzers moesten een keer worden vastgezet
Deze vraag komt heel vaak terug, en het mooiste is altijd dat de ene helft heel hard roept : om de 5 jaar! Om de 7 jaar! Om de 10 jaar ! en de andere helft heeft verhalen over horloges die al 20+ jaren geen beurtje hebben gehad.
En die laatste groep zal er niet om liegen.
Qua waterdichtheid zal het niet heel bevorderlijk zijn, maar als je er toch nooit mee zwemt of doucht : lekker laten gaan.
Het feit dat een horloge na 20 jaar nog steeds loopt wil niet zeggen dat er niet onherstelbare schade aan het ontstaan is daar binnenin. Als er dan eenmaal problemen gaan optreden is er meestal geen redden meer aan en rest alleen de prullenbak.
Hangt dus ook af van hoe schaars onderdelen zijn. Van een Seiko of basis Eta uurwerk wat je zo in z’n geheel kunt vervangen zou je best kunnen wachten tot het er mee ophoudt, maar van een zeldzaam vintage uurwerk vind ik het persoonlijk bijna een misdaad om die niet regelmatig te servicen.
Ik vraag me af hoe Jasper AVW hier tegen aan kijkt/mee omgaat, die handelt alleen maar in horloges die allang voor de zoveelste keer geserviced moeten zijn. Voor de omloop snelheid van zijn handel zal ie denk ik geen fabrieks overhauls laten doen als er geen historie bekend is. Doet ie dan een snelle service in eigen beheer of als het nog loopt lekker laten lopen en hooguit reguleren?
Als je een splinternieuw horloge koopt en het vrijwel niet gebruikt is er geen tot weinig belasting van de onderdelen, als je dan zorgt dat het per maand tenminste 1x volledig wordt opgewonden zodat de olie en delen niet uitdrogen kun je heel lang wachten met servicen. 10jr makkelijk.
Maar hoe meer je hem gebruikt hoe eerder je hem moet laten servicen, bij dagelijks gebruik gaat de smerende werking van de olie het snelst achteruit door slijtage/vervuiling/belasting. Dus bij dagelijks gebruik kan je wel de termijn aanhouden van de fabrikant, maar nog steeds wel met een bepaalde marge lijkt me, aangezien ze vast wel een “veiligheidsmarge” hebben ingebouwd.
Ik gaf ook aan de meeste Seiko uurwerken, uiteraard zijn er uitzondering zoals GS en bijzonder uurwerken die naar Japan moeten voor service maar dat is bij de horloges van ts niet het geval.
Zijn toch relatief goedkope uurwerken en deze worden ook compleet vervangen, anders dan vintage of exclusieve uurwerken waar onderdelen schaars en erg duur zijn.
En zelfs bij een ETA uurwerk als daar flink wat slijtage inzit en een partij onderdelen moet vervangen zit je zo op de prijs van een Seiko uurwerk alleen al in onderdelen
Ik ben zeker voorstander van preventief onderhoud elke 5 a 7 jaar voor behoud van je horloge en uurwerk maar dat is naar mijn mening zinloos als het uurwerken zijn die toch compleet vervangen worden.
Maar de beschikbaarheid van bepaalde uurwerken is ook maar tijdelijk. Nu kunnen we ze nog vervangen maar over een jaar of 10 als ze wellicht niet meer in productie zijn niet meer. Vaak zijn het ook iets andere versies, als purist zou ik geen 7s26d uurwerk in een horloge willen dat een 7s26a hoort te hebben.