Met mijn vakantie in zicht, begint het weer te kriebelen…welk horloge gaat wel of niet mee
Of…
Komt er een nieuwe bij in de kist
Twijfel twijfel, misschien een leuke diver (geen skx oid) of toch meer een allrounder (bijv. Hamilton Khaki field)
Maar nu is mijn vraag aan jullie, hoeveel bar moet minimaal bestand zijn voor een horloge die ik zonder zorgen kan dragen in zwembad en/of zee, lees hier namelijk nog wat verschillende dingen over als ik google
Zal niet gaan scuba diven, maar keertje van de duikplank af zal wel gebeuren
Voor de rest zal de discussie wel enorm losbarsten. Sommigen durven met duikhorloges hun handen nog niet te wassen, anderen gaan met 10atm gewoon het zwembad in.
Ik neem altijd één van mijn skx-en mee, die kunnen plons in zee of zwembad wel aan.
Ik denk dat je met een horloge dat tot 100m waterdicht is heel ver komt. 50m ook wel hoor. Met een Casio of Swatch bijvoorbeeld kun je prima zwemmen en in het water springen
Voor een citytrip moet toch in elk geval een duiker met minimaal 30atm mee, je weet nooit wat je tegen komt.
Zo dan is dit al gezegd
Nee, alle gekheid op een stokje. Het hangt beetje van persoonlijke voorkeur af of je een duiker of een alround (sport)model meeneemt maar persoonlijk is het bij mij of mijn oude beater duikhorloge ( heeft al afgezien en heb ik ook geen schrik mee als die extra bekrast terug mee naar huis komt) of de bb36. Beide zijn met 20atm en 15atm zeker voldoende voor allerhande (ongeplande) activiteiten.
Belangrijker dan de waterdichtheid op papier is eigenlijk de echte waterdichtheid. Hoewel je er veel over leest ben ik hiermee zelf laatst nog ‘nat’ gegaan. Ik heb een paar jaar terug een CWC gehad uit 2005 (5 ATM), daarmee kon ik zonder problemen zwemmen. Recent heb ik hetzelfde model teruggekocht (nu bouwjaar 1989). Door de prima ervaring met mijn andere CWC heb ik het horloge niet afgedaan toen ik de kleine in bad deed. Een half uurtje later zag ik wat condens vormen onder het glaasje Deksel eraf en in de zon laten drogen; gelukkig geen schade.
TLDNR: Als het horloge ouder is dan een paar jaar, zou ik niet blind koeresen op de opgeggeven waterdichtheid maar 'm bij de lokale horlogemaker op waterdichtheid laten checken.
Sinn? Nou, ik zou er niet op vertrouwen; bij een beetje trog kun je al in de problemen raken…
En dan heb je bijvoorbeeld nog een paar kilometer te gaan.
Absolute no-go
Nee klopt, daar heb je wel een punt @sebazz misschien kan je Omega even aanschrijven met de vraag of je de Planet Ocean Ultra Deep een weekje kan lenen.
Suitable for everyday use. Will withstand accidental splashes but not suitable for swimming.
5 ATM, 50m, 165ft
Suitable for everyday use and bathing but not suitable for swimming.
10 ATM, 100m, 330ft
Suitable for everyday use and swimming and snorkelling but NOT suitable for high board diving or sub-aqua diving.
20 ATM, 200m, 660ft
Suitable for all high impact water sports and scuba diving at depths not requiring helium gas. At these depths it is recommended to purchase a professional watch
20 – 50 ATM, 200 – 500m
Suitable for all high impact water sports, scuba diving and saturation diving.
100 ATM, 1000m
Suitable for deep sea diving and intergalactic travels.
10 Atm is prima om mee te zwemmen, maarrrr… wanneer jij op het strand ligt te bakken loopt de temperatuur in de kast wellicht op tot 40 + graden. Jij springt het zwembad in en de temperatuur in de kast knalt naar beneden. Kun je condens van krijgen.
Met 20 atm zou je daar geen last van moeten hebben.
Een horloge waarvan de pakking aan het eind van zijn levensduur raakt zal in de loop der tijd bij een steeds lagere druk al water doorlaten.
Grote temperatuurverschillen geven voor verschillende massa’s (deksel vs kast bv) verschillende krimpsnelheden, waardoor (heel tijdelijk) de waterdichtheid afneemt totdat beide massa’s dezelfde temperatuur hebben. (Dit is hetzelfde verschijnsel wat veroorzaakt dat een koude start van een verbrandingsmotor veel meer slijtage veroorzaakt dan 100km autorijden: de zuigers zetten veel sneller uit van de hitte dan het motorblok omdat de massa veel kleiner is).
Verschijnsel 2
Elk horloge bevat lucht. Lucht bevat altijd wat vocht, soms weinig, soms veel. Dit vocht kan condenseren tegen een koud oppervlak, bv het glaasje.
IRL komt dit wel eens voor bij horloges die geassembleerd zijn in de tropen in een bedrijf zonder airco, waarbij ze dan na assemblage gesloten worden met lucht uit een vochtig klimaat. Dit kan dus ook gebeuren met een horloge met 20ATM en een pakking in nieuwstaat. Extra vocht kan er natuurlijk ook gewoon in komen als het horloge eens geopend is in weer met een hoge vochtigheidsgraad, ook in NL.