Na PASD gelezen te hebben:
1e generatie zijn wij:best wel horlogemindend (gek)
2e generatie onze kinderen: ook besmet?
3e generatie onze kleinkinderen wat hebben zij in hun genen van het horlogevirus?
Ik denk dat het willen doorgeven van beroepen en hobbies van generatie op generatie mogelijk verstikkend en contra productief kan werken. Beter niet te veel over hebben. Laat maar gaan, dan komt het wel goed.
Ik ben tweede generatie. Mijn vader is gek van het merk Oris. Heeft bijna net zo’n collectie als ik maar dan van Oris.
In mijn familie, voor zover ik weet, waren geen “horloge-gekken”.
Ik zie het aan mijn twee dochters. Als ik weer eens een pakketje binnen krijg met een, voor mij dan tenminste, een te gekke Tag dan kijken ze mij aan alsof ik net heb besloten de eifeltoren drie kleuren roze te schilderen. Ik heel enthousiast met dat horloge paraderen en die meiden dan een blik van
die spoort echt niet
Nee, die meiden hebben er niets mee dus de komende generatie is verloren.
“Heel mooi pap… oh ja… mijn auto heeft links voor een rare tik. Als je tijd hebt…”
zucht…
Voor zover ik weet 4 generaties (verder kan ik niet terugkijken of navragen)
Overgrootvader WW1 veteraan staat op de zeldzame foto’s die ik nog heb met een horloge:
Jammer dat ik nergens het type kan afleiden. Weet verder niet of dit horloge ook de 4 jaar (1914-1918) aan het Ijzerfront heeft gezien. Een zakhorloge was volgens mij gebruikelijker in die tijd? Dat zakhorloge is als het goed is nog wel in de familie.
Mijn opa heeft altijd horloges gedragen die heb ik alle 4 gekregen (Rodania, Pontiac en Seiko)
Mijn pa draagt altijd horloges voornamelijk Hamilton. Die neem ik uiteraard graag over later.
Ik heb er op dit moment 4 (Casio, Seiko, Grand Seiko)
Kortom mijn zoontje (5 jaar) heeft later een aardige collectie alleen al met horloges die doorgegeven zijn
Of hij daar later ook iets om geeft geen idee, mag hij zelf bepalen. Mocht het wel zo zijn zou dat in ieder geval de 5de generatie zijn.
Ik heb 2 zoons waarvan de oudste interesse heeft in horloges. Hij heeft nu een prima Tissot maar toont concrete belangstelling voor een Hamilton Pan Europ die met wat sparen (eerste baan) binnenkort wel te realiseren is. Uiteindelijk wil hij een Tudor Heritage Chrono Blue. Het boodschappenlijstje ziet er prima uit vind ik. Eens kijken wat er van terecht komt.
Denk in WOI alleen nog maar zakhorloges.
Tijdens de Eerste Wereldoorlog was het lastig en ronduit levensgevaarlijk om tijdens de gevechten even op je zakhorloge te kijken. Maar alles moest op tijd gebeuren, wat leidde tot een nieuwe, duurzame uitvinding.
Toen de strijd in 1914 losbarstte, droegen chique heren zakhorloges, en het kostte tijd en één hand om te zien hoe laat het was. Dit was lastig op het slagveld, maar de officieren konden niet zonder hun klokje. Alle oorlogsplannen waren tot op de minuut uitgestippeld.
Dus ook toen al: arm helaas
En was je rijk: kon je zien zonder levensgevaar hoe laat het was.
Mijn vader had vroeger wel een aantal horloges.
( waarvan de Anker die ik heb laten repareren en weer terug aan mijn broertje heb gegeven )
Ik weet wel nog toen Mausje echt nog een MausJE was, mijn pa mij helemaal trots kwam vertellen over een automatische Citizen, dat ie helemaal vanzelf bleef lopen als hij met zijn polsen zou bewegen. Het enige dat ik nog weet, is dat die een groene wijzerplaat had. Ik heb dat horloge daarna ook nooit meer gezien. Dat was ergens in 1982/1983.
Zijn laatste was een Casio, die ik wel in bezit heb, maar deze ga ik ook niet dragen. Ligt ingepakt.
Mijn dochter heeft helemaal niks met horloges, ze vind er niks aan.
Cool. Heb je zelf ook één specifiek merk dat je spaart?
Je weet toch? Hublot!
Nee helaas
Ben jij het TGV?
Ik ben helaas een eerste generatie horlogegekkie en, als ik mijn kinderen zo inschat, ook de laatste.
Ik heb geen idee wie dat is. Maar ben dan ook nieuw hier
Wat niet is, kan nog komen.
Zo ontstonden (voor mannen) de eerste polshorloges, de zogenaamde trench (loopgraaf) watches.
Hier mijn Amerikaanse Waltham van 1914.
Ik leer snel ik zie een wazig kereltje wat veel geschiedenis post naast horloges. Ik zal de rest voor het ww1 forum houden mocht dit hier niet geaccepteerd worden
Denk dat ik de derde ben. Veel horloges zijn er niet. Mijn overgrootvader had er minimaal een, maar niemand weet waar die gebleven is (net als de rest van de sieraden). Ik heb de Seiko van mijn opa die ik regelmatig draag. Mijn pa heeft een zakhorloge (merk weet ik ff niet) en een Bering quartz horloge. Ikzelf heb van alles als het maar mechanisch is en 98% ervan is vintage (heb een paar jonge en nieuwe horloges). Onze dochter draagt ook heel graag een horloge (net als mijn vrouw) en heeft recentelijk een nieuwe Seiko voor haar verjaardag van ons gehad. Haar vriend mag ook graag horloges dragen, maar zijn Pa is ook een horlogegek……. dus zij zullen de vierde generatie zijn.
Eigenlijk de eerste generatie, maar tweede generatie in hart.
Mijn vader heeft horloges altijd prachtig gevonden, maar was lange tijd niet in de positie om ze aan te schaffen daar hij vroeg in diens leven, na het overlijden van zijn moeder, het ouderlijk huis noodgedwongen moest verlaten.
Toen hij uiteindelijk in de positie was horloges te vergaren, was de markt overspoeld met goedkope quarts.
Zo had hij ooit een Cartier, waarschijnlijk een tank. Maar zijn broertje had het horloge geleend en er een motor ongeluk mee gehad. Het horloge was stuk, opgeborgen in een doos. Daarna heeft hij geen duurder horloge meer gedragen, tot ik met de liefhebberij in aanmerking kwam.
Sinds ik met horloges begon, haalde mijn vader het horloge van zolder. Wat bleek; het horloge was door zijn broertje gewisseld en de Cartier doos, bleek gevuld met een eveneens niet werkende Seiko Lasale .
Deze heb ik door @Aad57 voor hem laten herstellen, hetgeen dat èèn van mijn mooiste momenten met de ouwe is, daar ik hem een traan zag laten (wat een enorme zeldzaamheid is).
Nu, is zijn collectie voornamelijk gevuld met horloges die hij van mij en mijn zus gekregen heeft.
Het jongste zoontje van mijn zus is pas 1 jaar, maar toont opvallend veel interesse voor mijn horloges in vergelijking met haar oudere zoon. Dus ik denk dat hij de volgende gaat worden in de lijn