Hoeveel horloge heb je?

2 horloges. Een Meistersinger Automatik 03 en een Revue Thommen Airspeed XXL. De laatste gaat in de verkoop voor iets anders.

Roelof Schreef:

Zowel Stijl1976 als Landrover110 geven aan 157
horloges te hebben. Worden de horloges die je niet
draagt geregeld bekeken en bewonderd, of liggen ze
keurig opgeborgen te wachten op het moment dat de
waarde is toegenomen? En hoe doe je dat met
onderhoud van de machanische en batterijvervanging
van de quartz exemplaren? Je hebt er dagwerk aan
volgens mij om het spul aan de praat te houden. Ik
draai met mijn bescheiden aantal handopwinders al
de kloven in mijn rechter duim en wijsvinger.
Ik heb nu gelukkig wel een aantal referentiepunten
als mijn vrouw weer aangeeft dat ik een horlogetik
heb. Die van mij is nog redelijk bescheiden, maar
bestaat ook nog niet zo lang. Hoe lang doe je over
het verzamelen van 157 exemplaren?
Groet Roelof

Hallo Roelof,

het valt best wel mee…het onderhoud…en ook het verzamelen…ik heb natuurlijk geen 157 horloges die een flink maand salaris kosten of meer als ik sommige horloges zie hier op het forum.
Het onderhoud is simpel…ik draag ze met regelmaat…soms maar een halve dag soms dagen achter elkaar…vaak wel 2 horloges…een waarvan ik weet dat hij precies gelijk loopt en daarnaast een horloge dat ik wil controleren.

Bij een flinke afwijking maak ik dan een keuze of zelf proberen te gelijk te krijgen of als het niet lukt of te ingewikkeld is het horloge te laten nakijken.

Eerlijk is eerlijk …bij een horloge van 10 euro zal ik niet snel geneigd zijn tot het maken van hoge kosten…dan neem ik de voor of achtergang voor lief.

Mijn verzamelen begon ongeveer op mijn 16-de…ik hoop deze maand 46 te worden…

De horloges die ik niet draag bekijk ik regelmatig, maakt ze schoon of zet er eens een ander bandje op…ook heb ik nog enkele doosjes liggen met onderdelen die in de toekomst wellicht tot volledige horloges gemaakt worden.

Momenteel ben ik bezig met werkkamertje in te richten zodat ik naar hartelust prutsen kan.

Groet, Justin

Nog even de horloges die in mijn vitrines liggen geteld en daarmee mijn draa-horloges zijn. Ik kom uit op 81.

In laatjes heb ik nog wel e.e.a. wat werkt, maar of er moet een band aan, of er moeten een paar schakels tussen (die lastig te krijgen blijken te zijn), of ze zijn wat sleets qua kast, of er moet een batterij in, of het zijn (restauratie)projecten. Als ik die mee zou (kunnen) tellen, kom ik wel ruim boven de 100 uit.

En een grail? De Zenith misschien en de Rolex GMT ook. Maar er zijn er meer die ik koester :wink: . Daarbij zijn er nog wel een paar die ik best zou willen bezitten, maar gewoonweg te duur zijn.

hallo Justin, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Gemiddeld dus 4 per jaar. Das te doen.Ik ben nog maar 1,5 jaar bezig, dus mijn gemiddelde ligt wat hoger. Grappig dat je wel eens twee horloges draagt om te vergelijken. Ik zag afgelopen zondag bij de forummeeting dat Marco (mcfr) er ook twee om had, volgens mij aan beide polsen één.
Groet Roelof

Een stuk of 8. Zou 't graag terugbrengen naar drie of vier, maar da’s lastig
Het zullen er vermoedelijk eerder 9 of 10 worden dan 3 of 4 :smiley:

Groet
Mark

Roelof Schreef:

hallo Justin, bedankt voor je uitgebreide
antwoord. Gemiddeld dus 4 per jaar. Das te doen.Ik
ben nog maar 1,5 jaar bezig, dus mijn gemiddelde
ligt wat hoger. Grappig dat je wel eens twee
horloges draagt om te vergelijken. Ik zag
afgelopen zondag bij de forummeeting dat Marco
(mcfr) er ook twee om had, volgens mij aan beide
polsen één.
Groet Roelof

Dat was echter alleen op het einde toen ik de limited in ontvangst had genomen.
Die heb ik toen omgedaan (Links, gezien de kroon) en ik had de Breitling die ik van Nivelacuso (Hans) over heb genomen al om. Kan natuurlijk niet naar een meeting met een blote arm :slight_smile: Normaal heb ik echt maar 1 om hoor…

7 (echte, de horloges voordat ik serieus begon zwerven vast nog ergens maar tel ik dus niet mee…) heb ik er… het terugdringen lukt redelijk. Ik wil eigenlijk naar 4 of 5.

2 knallers, 2 werkpaarden… en 1 sporthorloge bv…

Het zijn er nu een stuk of 15, eens kijken of ik ze uit mijn hoofd kan opnoemen:

• Omega Seamaster uit 64, erfstuk van mijn vader en het begin van de gekte, uhh hobby
  • Baume & Mercier Hampton uit 90 en gekocht in Singapore, maar dan wel in zo’n dure winkel
  • Tissot T-Touch, eerste internet aankoop in 2003, uit Bulgarije of all places, en nog echt ook!
  • Omega Seamaster vintage bumperautomaat, van forumlid
  • Orient Mako, gele dial, een speciale Amazonversie, alleen te koop by Amazon in de US
  • Swiss Military Watch – Hunter met moonphase, mijn toolwatch en de enige quartz die ik nog draag
  • Oris Big Crown Pointerdate, gekocht van een forumlid
  • Oris Artelier met dag, maand en moonphase
  • Oris Tonneau Regulator, ook van een forumlid gekocht
  • Muhle Glashutte – Nautische Instrumente rectangular, witte dial, van forumlid
  • Hamilton Mount Vernon Chrono, met witte dial, via WUS uit de USA
  • Frederique Constant open heart, via ebay uit de USA, wordt voornamelijk door mijn vrouw gedragen
  • Seiko 5je (what is there more to say?)
  • Otto Berger Classic (eigenlijk mijn enige miskoop, wel met mooie ETA automaat)
  • Seagull M308S met witte dial en moonphase
  • Citizen Mecanicco, met witte dial, via WUS uit Australië, mijn laatste aankoop

Is toch nog een hele verzameling geworden in de laatste 10 jaar……

En op dit moment is de graal een Jaeger leCoultre Reverso, maar daarover meer in een andere post

Ragg Schreef:

En op dit moment is de graal een Jaeger leCoultre
Reverso, maar daarover meer in een andere post

Zeker een mooie Graal, maar zou toch echt voor een handopwinder gaan… dat hoort nu eenmaal bij een Reverso. Heb overigens al gepost in je nieuwe topic. :slight_smile:

Even een upje voor dit topic, van wat ik hier lees valt het allemaal wel mee.
Op andere fora heb ik 2 mensen gevonden met echte kapitale collecties, wel leuk om te zien. Dit fenomeen word volgens mij ‘‘Herding’’ genoemd, het komt er op neer dat deze personen aankopen doen en nooit meer iets laten gaan. De eerste die ik post valt nog mee en is hier te zien:

http://www.tz-uk.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=135826&st=0&sk=t&sd=a&hilit=Oris+Meistertaucher+Regulateur&start=30

Alleen deze gaat toch wel alle perken te buiten als het om verzamelen gaat, maar ohohoh wat een mooie Seiko’s en die zwitsers ook! En passant komt er nog een 18krt gouden Daytona voorbij alsof het niets is!

http://forums.timezone.com/index.php?t=tree&th=1076256&mid=3763171&rid=0&rev=&reveal=

Gelukkig (of juist helaas) bezit ik niet zoveel horloges, vanaf morgen zijn het er 3 nu nog 2. Zal morgen een postje maken van mijn nieuwe aanwinst en voor zover mogelijk een kleine review!

Edit: had de URL’s verkeerd om

Ik ben ooit bij een verzamelaar geweest die op het toppunt van zijn collectie circa 1600 horloges had…

kom ik aan met mijn 30 zwitserse klokjes…

Ik heb er drie… (en eentje zou eigenlijk wel weg mogen)

Tis bij mij met horloges net als met motoren. Als ik geld genoeg zou hebben zou ik niet verder komen dan drie motoren.

Altijd meer een bewonderaar/liefhebber dan een verzamelaar geweest.

Ik heb er zes*. Maar ik draag er eigenlijk altijd maar één* en toch kan ik die andere vijf niet wegdoen. Op de een of andere manier moeten die blijven.
Hebben jullie dat ook?

(* daily beater niet meegerekend)

t gaat hard bij mij
heb er momenteel 7 en heb nog wat in de pijpleiding zitten.
misschien toch maar eens een verslavingsdeskundige opzoeken.

Ik had er tot aan vandaag 8, maar vandaag is er één de deur uit gegaan. Daarnaast ga ik binnenkort nog 4 andere horloges in de verkoop gooien. Aan de andere komt verwacht ik morgen of overmorgen een nieuwe aanwinst :wink: Sinds ik ‘fan’ werd heb ik een rits goedkope horloges gekocht om m’n smaak te bepalen, nu is het tijd om echt een paar echt goede horloges over te houden :wink:

Ik heb er één. :slight_smile: Nog een tweede die Zwitsers is en dan houd ik het voor gezien. :wink:

Bosnialove Schreef:

Ik heb er één. :slight_smile: Nog een tweede die Zwitsers is
en dan houd ik het voor gezien. :wink:

Lukt je niet (A)

Toch veel succes gewenst

Ik heb er 13. Wordt niet zo veel geflipperd dus de verzameling
blijft redelijk stabiel.
Gr,
L.R.

4 “echte” en 2 voor als er echt smerig werk moet worden verricht.

Ik heb er 3, waar van 1 al een jaar of 8 en de andere 2 nog geen 1/2 jaar;)
gr Rob